Recenze: The Standoff at Sparrow Creek - Když se partička schopných herců sejde se zbraněmi v rukou

The Standoff at Sparrow Creek | Cinestate Militia, LLC
Trailer k celovečernímu debutu režiséra (a současně i scenáristy) Henryho Dunhama se velmi vydařil a sliboval atmosférickou motivační skládačku s motorem na bázi "kdo je kdo", navíc ještě poháněnou hereckými tvářemi, které sice nezdobí obálky časopisů, ale určitě si je pamatujete z některých výrazných vedlejších rolí (především pak James Badge Dale, který byl naposledy k vidění ve výborných Hrdinech ohně, a Chris Mulkey z Kapitána Phillipse).

The Standoff at Sparrow Creek
O čem tedy snímek má být? Vše začíná přestřelkou, kterou ale slyšíme v dáli mimo záběr společně s Gannonem (Badge Dale). Ten je o ní následně i rádiem informován a odjíždí do skladiště, kde se setkává s šesti dalšími členy místní domobrany a zjišťuje, že šlo o bezhlavou střelbu na policejním pohřbu. Všichni si nejprve lámou hlavu s tím, jak odvrátit podezření od jejich skupiny, když ale vyjde najevo, že podezřelá zbraň právě v jejich zabezpečeném arzenálu schází, začíná interní vyšetřovací proces, který se Gannonovi postupně vymyká z rukou.
Nečekejte žádnou akci a přestřelky jeden na jednoho mezi regály, příběh se ihned vydává dramatičtějším špionážním směrem a diváka zahlcuje dialogy, které chytře vedou jeho pozornost a znemožňují mu předčasně odhadnout, jak se to s kým ve skutečnosti má. Jediným, o jehož nevině se nepochybuje, je Gannon, s nímž byl divák na začátku v průběhu střelby, ostatní jsou takřka permanentně v podezření a scénář oprašuje napětí novými zvraty, které nutí diváka dál hádat a vytvářet si vlastní hypotézy.
The Standoff at Sparrow Creek
A co více, ve finále to Dunham nezazdí, naopak přichází s opravdu překvapivým rozuzlením, které není vzhledem k průběhu a dávkování informací vůbec pitomé nebo nelogické. Potud tedy spokojenost. S čím už jsem měl trochu problémy, jsou samotné postavy, jejich uchopení a vygradování jejich konfliktů. Každý z hrdinů má totiž být nějakým způsobem kontroverzní, místo trpělivého rozvíjení jejich osobních traumat či potenciálních rolí v celkové dějové konstrukci však každý vyloží karty na stůl moc rychle, a byť divák chápe, že všichni v součtu měli ke střelbě do policistů nějakou motivaci, nedaří se to zužitkovat natolik hluboce, aby si divák pár dní po zhlédnutí většinu aktérů zapamatoval.
Dějový oblouk jezvládnutý, film udrží bez problému naši pozornost a vrcholí napínavou sekvencí, kde režisér zkušeně završuje koncepty tlumeného osvětlení v rovině stylu a zmatení diváka v rovině vyprávění, cesta k tomuto vyvrcholení je při zpětném ohlédnutí poměrně nevýrazná, a to hlavně proto, že je nám většina postav tak nějak ukradená. I tak ale dobrá a sympatická práce a další důkaz, že malý thriller hollywoodských měřítek se dá udělat za pár dolarů, jen s promyšleným schématem vyprávění a inscenačním nadáním.
Hodnocení: 70%