Retro recenze: Úhoři mají nabito - tomuhle českému filmu jeho existenci prostě NEBUDETE věřit

Úhoři mají nabito | če
Úhoři mají nabito
Úhoři mají nabito | če
Úhoři mají nabito je jedním z těch vzácných filmů, kde většina scén ani dialogů nedává pražádný smysl, herci nevědí, co mají hrát, a divák neví, jestli se mu to nezdá...
V případě tohoto filmu je to ještě mnohem bizarnější vzhledem k tomu, kdo ho režíroval. Musel jsem se podívat do patřičných databází, jestli jde opravdu o stejného Vladimíra Michálka, který kdysi natočil nejeden kvalitní film, nebo je to jen shoda jmen / pseudonym Tomáše Magnuska. Takže, je to opravdu ten Vladimír Michálek, ale míra neumětelství v každé scéně filmu je neuvěřitelná. Ještě o dost větší než v jeho Prázdninách v Provence.

Kryštof Hádek, Oldřich Kaiser, Jiří Vyorálek, Vladimír Michálek, Matěj Hádek
Ale k ději (v té podobě, jak se mi ho plus mínus podařilo zpětně zrekonstruovat):
Parta pěti chlapů z menšího města, vedená Oldřichem Kaiserem, si ráda hraje na URNU. To znamená, že se čas od času převléknou do mundůrů s nápisem POLICIE, vezmou do rukou střelné zbraně (nenabité) a vydají se ve své dodávce na nějakou vesnickou akci, kde sehrají policejní přepadení, přítomné vyděsí / zmlátí / svážou, a pak odjedou a mají radost, jak si užili adrenalinu.
Úhoři mají nabito
Úhoři mají nabito | če
Tudíž jsem byl od počátku filmu docela dost zaražen tím, že bych podle tvůrců měl fandit hlavním hrdinům, kteří jsou zahráni jako retardovaní vidláci a užívají si to, že jezdí fyzicky ubližovat jiným lidem (které neznají a nikdy předtím je neviděli) pro svou zábavu. Tvůrci se to snaží ospravedlnit tím, že "oběti" jsou buď pytláci nebo pěstitelé drog nebo gay skinheadi, ale je to věru velmi, velmi chabé ospravedlnění a bylo mi dost nepříjemné se dívat, jak "hrdinové" za hlasitého řevu "Policie, policie!" mlátí jiné lidi pažbami a způsobují jim střední až těžká zranění (včetně bezvědomí), což je natočeno bez jakékoliv humorné stylizace.
Velmi zvláštně působí také to, že se protagonisté scházejí a plánují své akce v hospodě u stolu, nad kterým visí obrovská americká konfederační vlajka (tedy taková, kterou běžně používají dnešní skinheadi) a fakt by mě zajímalo, jestli to mělo nějaký hlubší smysl, nebo tam ta vlajka náhodou visela a tvůrcům nedošlo, jak je to divné. A takových věcí je v Úhořích neúrekom (jak říkají v Maďarsku).
Úhoři mají nabito
Úhoři mají nabito | če
Také jsem byl od počátku filmu zaražen tím, jak lacině a amatérsky celý působil. Třeba akční scéna "jedeme v noci do akce" byla ztvárněna dlouhým nepřerušeným záběrem na dodávku, jedoucí po normální venkovské silnici, doprovázeným "akční" hudbou, která je nejen strašná, ale také strašlivě odbytá (v celém filmu). Asi proto, že si Roman Holý velmi logicky uvědomil, že něčemu takovému nemá smysl věnovat více než pár desítek minut práce.
Poměrně brzy se rozjede hlavní zápletka, která je následující: Hrdinové se vracejí z vydařené noční akce a zastaví se na benzinové pumpě. Z důvodu "výcviku" stále jsou v "plné výbavě" (včetně kukel) a náhodou na pumpě překvapí chlapíka, který se zde s pistolí v ruce a s maskou Miloše Zemana na hlavě právě snaží okrást k smrti vyděšenou těhotnou pumpařku (Anna Kameníková). Když tento lupič uvidí domnělou URNU, prostřelí si vlastní pistolí hlavu. Hrdinové utečou a samozřejmě mají obavy, že z toho bude průser. Kaiser je opustí (následující hodinu ve filmu není) a začne neuvěřitelná zápletka, zcela nepochopitelná a kompletně vyspoilerovaná v následujících odstavcích:
Uplyne (zřejmě) několik měsíců. Jeden z týmu náhodou potká onu vyděšenou pumpařku, která náhodou za městem bruslí na kolečkových bruslích v hluboké trávě. Téměř okamžitě jí řekne, kdo je, a že on byl ten, kdo ji tak vyděsil (a zřejmě způsobil potrat, neboť teď už není těhotná), aniž by přemýšlel o tom, že to asi není úplně strategické rozhodnutí. Pumpařka mu na oplátku okamžitě prozradí, že za ní byl Kaiser a dal jí 50 000 Kč za to, aby mlčela a smazala kamerové záznamy (o čemž ostatní nevěděli). Zde se nabízí otázka, co přesně pumpařka řekla policii a jak vysvětlovala přítomnost muže s prostřelenou hlavou a absenci kamerových záznamů, ale to film neřeší.
Následně se zjistí, že onen lupič (jménem Babor) tu prostřelenou hlavu přežil a nyní sedí v invalidním křesle v nemocnici, s umělým okem, kusem plechu v hlavě a neustálými slinami na bradě. A s vymazanou pamětí.
Pumpařka za Baborem z nějakého neznámého důvodu přijde do nemocnice a řekne mu jak všechno doopravdy bylo (včetně prozrazení identity "falešné URNY"). Obhajuje to nezapomenutelným souvětím: "Když si nic nepamatuje, tak jsem mu to řekla. Já za nic nemůžu.". Následně všichni hlavní hrdinové přijdou také do nemocnice za Baborem a ten jim odvypráví (v kulomentém flashbacku) naprosto nepochopitelnou historku o nějakém bohatém podnikateli jménem Musil, který Babora nějak podvedl prostřednictvím pronajatých kamionů, Babor přišel o mnoho peněz, Musila zaživa rozemlel v jakémsi stavebním stroji a pak se kvůli tomu podvodu pokoušel vyloupit tu pumpu. Téměř okamžitě všichni (včetně Kaisera) souhlasí s tím, že vykradou Musilovu luxusní chatu, ve které má schovaných mnoho milionů korun.
Začne plánování "Operace Musil", při kterém mě překvapilo, že Musil žije a tudíž to jeho předchozí rozemletí v rámci flashbacku asi byla jen nějaká Baborova představa. Nadejde noc a akce začíná. S našimi hrdiny jde do akce (v plné URNA výbavě) i ta pumpařka, aniž by předtím ve filmu bylo nějaké vysvětlování, kde a jak se naučila jak to chodí v URNĚ. Kromě ní se náhle u osamocené chaty někde v polích objeví také Babor na invalidním vozíku, pozdraví se s ostatními a z dálky vše pozoruje (což, jako většina ostatních věcí v tomto filmu, nemá žádný vliv na zápletku).
Protagonisté tedy vlítnou do chaty, kde Musila zpacifikují, ohnou ho přes stůl a křičí na něj "Líbí se ti, když tě někdo prcá?!" To vše dělají bez masek, což je zvláštní vzhledem k následujícímu šokujícímu odhalení, že Kaiser "pro Musila dva roky pracoval a měl od něj nabídku na odkoupení podílu", ať už to znamená cokoliv (jakého podílu v čem?).
V průběhu přepadení vlítne do chaty opravdová URNA (zřejmě úplnou náhodou?) a Musila (omylem?) zastřelí. Hrdinové dělají jako že patří k té opravdové URNĚ (které nepřijde divné, že jich v té chatě místo šesti najednou je dvanáct), peníze nenajdou a následně ujedou pryč, přičemž pumpařku a Babora nechají u chaty (což se následně nijak neřeší a nikdo o tom nemluví). V autě najednou jeden z hlavních hrdinů (s přezdívkou Komár) umře, protože v chatě upadl hlavou na střep.
V další scéně je Babor opět v nemocnici a pumpařka mu přinese dva pytlíky (zřejmě plné peněz) se slovy "Něco pro tebe mám". V této scéně je Babor překvapivě čilý a méně slintá, což má možná indikovat, že to zranění celou dobu nějakým způsobem hrál...???
V další scéně pumpařka sedí u řeky s malým dítětem (což je první signál, že zřejmě nepotratila), přijde k ní Kaiser a zeptá se jí "Nechceš mi něco říct"? Následuje flashback, ve kterém pumpařka najde peníze ve včelích úlech u chaty. A opět: Nikdo nijak neřeší, proč se pumpařka dala dohromady zrovna s Baborem a ne s nějakou jinou postavou filmu. Napadla mě i možnost, že pumpařka a Babor byli od samého začátku nějak domluveni a že to dítě bylo jeho, ale opravdu jsem si nevšiml jediné sekundy filmu, která by tuto hypotézu nějak podporovala. Nevšiml jsem si ostatně ani toho, že by se někdo vyjadřoval k tomu, čí to dítě bylo.
Film končí tím, že se všichni neinvalidé na počest mrtvého Komára rozhodnou společně přepadnout a zmasakrovat náhodné lidi při promítání v kině. Závěrečný titulek pak diváka upozorní, že "Podle zprávy BIS v České republice vznikají paramilitantní skupiny". Takže jde o film, který psal sám život!
Musím zdůraznit, že je docela dobře možné, že jsem v ději nepochopil ještě mnoho dalších věcí, protože film obsahoval mnoho scén, které mi od začátku do konce nedávaly naprosto žádný smysl. Ani samostatně, ani v celkovém kontextu. Konkrétně jsem si zapsal tuto krátkou:
Začátek scény. Jeden z "falešné URNY" přijde do pokoje, ve kterém leží na posteli nějaké nahé děvče (břichem dolů). Chlapík s úsměvem povídá: "Asi tě brzo seřežu". Děvče: "Proč jako? Protože jsem tak vtipná?" Chlapík: "Jako miminko." Okamžitě poté chlapík na ženskou skočí a začne nad jejím nahým tělem dělat kliky (nikoliv souložit). Konec scény. Nechápu. Nechápu proč je "vtipná jako miminko" ani proč ji "seřeže jako miminko". Ani proč dělal ty kliky... Slečna se ve zbytku filmu už neobjeví.
Úhoři mají nabito
Úhoři mají nabito | če
Z dalších absurdních hlášek jsem si stačil zaznamenat věty "Vyvádíš evakuovaný jako nadrženej Mongol", "Co házíš hejty?", "Je to kopec s opačnou gravitací. Tam položíš pětku a vona frčí nahoru, top to the hill", a konečně ožralý monolog o tom, že ISIS má cvičené teroristické úhoře s výbušninami.
Vzhledem k tomu, že toto byl jediný výskyt slova "úhoř" v celém filmu, zeptal jsem se na následné tiskové konferenci jak mám chápat to, že se film jmenuje Úhoři mají nabito.
Odpověď režiséra: "Já nevím, proč to chápat. Film Brazil taky není o Brazílii". (Zde by bylo zajímavé zjistit, zda Michálek ví o existenci písně "Brazil" a jejím významu pro stejnojmenný film, ale neptal jsem se.)
Odpověď scenáristy: "Úhoři jsou na vyhynutí, je jich čím dál méně, ale v našem filmu ještě nějakou energii mají."
Obrázek článku
A to jsou takové dvě hezké tečky za recenzí tohoto filmu, o kterém si v tuto chvíli nejsem stoprocentně jistý, jestli existuje, nebo jestli se mi zdál...