Recenze: Ticho před bouří - film s originální zápletkou, kterou se nedaří prodat

Ticho před bouří | IM Global
Matthew McConaughey
Matthew McConaughey – Ticho před bouří | IM Global
Najednou se na ostrově objeví jeho exmanželka (a matka jeho syna) Karen (Anne Hathawayová). Karen teď žije se svým novým mužem Frankem (Jason Clarke), což je bohatý zločinec a hajzl, který týrá Karen i jejího (a Bakerova) syna. Karen Bakera požádá, aby Franka vzal na rybolov a tam ho "jakoby náhodou" zabil, za což dostane 10 milionů dolarů a všichni budou spokojeni. Netřeba dodávat, že s tím Baker nakonec souhlasí a že to nedopadne podle plánu...
Podle synopse a upoutávky vypadá film Ticho před bouří jako pokus o film noir ze současnosti. A když na něj půjdete do kina, ze začátku opravdu bude vypadat jako film noir. Hodně špatný film noir. Všechny postavy jsou napsané velmi kýčovitě, všichni hrozně přehrávají, Hathawayová vypadá jako parodie na Jessicu Králíkovou a z nějakého důvodu vidíme hlavního hrdinu v mnoha nesouvisejících scénách polonahého nebo nahého (vždycky tak nějak šikovně natočeného, aby nebyl pořádně vidět penis).

Zvláštnější je, že se ve filmu začnou objevovat různé drobné scény a vedlejší postavy, které v noir filmu obecně nemají co dělat, nebo aspoň ne v noir filmu natočeném po roce 1960.
Bylo by snadné odepsat tento film jako prostou nevydařenost, ale jeho scenáristou a režisérem je Steven Knight, který napsal mnoho kvalitních scénářů a režíroval před pár lety drama Locke, které je vynikající, přestože se celý film díváme pouze na Toma Hardyho, řídícího auto a telefonujícího!
Diane Lane, Matthew McConaughey
Ticho před bouří | IM Global
Pokud je vám tato skutečnost známá, tak asi odmítnete uvěřit, že by mohl napsat a natočit takovou blbost, a budete očekávat, co z toho všeho proboha vyplyne. A ono z toho posléze opravdu něco vyplyne! Ale nedá se říct, že by tím byla nějak odůvodněna ta blbost většiny filmu.
Níže najdete spoilery, které detailně popisují, o čem vlastně film je. Bez spoilerů se dá pouze napsat, že Ticho před bouří je velice ambiciózní a nekompromisní film, který pravděpodobně byl natočen přesně tak, jako ho Knight chtěl natočit. V tom případě je ale nutno konstatovat, že tato konkrétní realizace tohoto konkrétního originálního nápadu je od počátku zcestná.
Jistým způsobem oceňuji, o co se Knight pokusil, ale pokud stojí kvůli něčemu za to tento film vidět, tak hlavně proto, aby se divák přesvědčil, že 1) ještě existují filmaři s originálními nápady, 2) i schopný tvůrce může svůj originální nápad zrealizovat tak, že je nudný / nechtěně směšný.
Je mi to docela líto, protože mám originální nápady rád.
Hodnocení: 40%

Následují SPOILERY až do konce článku!

Matthew McConaughey, Jason Clarke, Djimon Hounsou
Ticho před bouří | IM Global
Ve filmu jsou od začátku různé drobnosti, které působí divně. Kdybych film viděl podruhé (poté co znám pointu), asi bych si jich všímal od začátku. Ale takhle jsem zaregistroval až divné zmínky o synovi Bakera a Karen, kterému je 13 let a pořád sedí doma (u Franka a Karen) u počítače, kde si něco programuje, zatímco otčím někde vedle mlátí maminku. Přičemž na to programování je kladen bizarní důraz a vidíme ho, jak cosi píše jednou rukou v Javě. Karen řekne nějakou divnou větu o tom, že "syn k tobě mluví skrz obrazovku".
Pak se ve filmu také vyskytuje hubený chlapík v kvádru, který pořád Bakera uhání, chce mu asi něco důležitého říct, a nikdy se mu to nepodaří. Pak v jedné situaci prohodí sám k sobě něco ve smyslu "To je zajímavé, tato událost je o 20 sekund napřed." Tento hubený chlapík pak asi po hodině filmu přijde konečně za Bakerem. Řekne mu, že ví o jeho plánu na zabití Franka a přemlouvá ho, aby místo toho chytil toho osudového tuňáka. Taky mu řekne, že "On je pravidlo světa" nebo něco takového.
Anne Hathaway, Matthew McConaughey
Ticho před bouří | IM Global
Následně vyjde najevo, že všechno, co jsme ve filmu viděli je videohra, kterou si naprogramoval ten třináctiletý kluk, a všechny postavy filmu (kromě toho kluka) jsou jen kusy programu! A tuto zásadní informaci se dozvíme už po hodině filmu. Zbylých 40 minut je pak věnováno především tomu, že McConaughey chodí po městě, blouzní a dělá si legraci z ostatních zdejších NPC postav! V tuto chvíli by nejpřekvapivějším zvratem bylo, kdyby se zjistilo, že nejsme ve videohře. Ale to se nestane. Nejzábavnějším zvratem by pak bylo, kdyby se ve městečku objevil ježek Sonic nebo Doom guy, ale to se taky nestane.
Nakonec se Bakerovi a Karen podaří Franka zabít, což se prolne se scénou, kdy kluk v reálném světě zabije svého nevlastního otce nožem. Následně se dozvíme, že si kluk Bakera naprogramoval podle svého otce, který zahynul ve válce (a vypadal jako McConaughey). Jeho matka vypadá jako Hathawayová a skutečně ji tloukl nový manžel, který ale nebyl šéf podsvětí, nýbrž dělník na stavbě.
Matthew McConaughey, Djimon Hounsou
Ticho před bouří | IM Global
Chlapec tedy z neutěšené reality utíkal ke svému virtuálnímu světu, ve kterém se jeho "virtuální otec" věnoval rybaření (což byla jejich oblíbená společná kratochvíle, dokud otec žil) a sexu (s manželkou i jinými ženami)! Později si kluk simulaci přeprogramoval, protože mu lepší než rybaření přišel nápad zabít virtuální reprezentaci svého nevlastního otce. Ten hubený chlapík v kvádru představoval základní pravidla hry, která se vzpírají změně.
Dozvíme se tedy tohle všechno, ale ještě není konec! Je nám řečeno, že chlapec byl brzy propuštěn, takže následně mohl přeprogramovat celou virtuální realitu a utéct do ní, aby zde byl se svým virtuálním tatínkem. Takže happy end!
Jsem si plně vědom toho, jak bizarně takovýhle popis zní, ale v kině je to pravděpodobně ještě bizarnější. Především je to ale nudné a příliš natahované a mnohem lépe by to fungovalo třeba jako 30minutová epizoda seriálu "Black Mirror".
Natažené na 100 minut je to skoro nesnesitelné. Asi jako kdybyste se dívali na Matrix, ale trvalo by 100 minut, než by se Neo dozvěděl, že je v Matrixu, pak by si vzal modrou pilulku, nenaučil by se superschopnostem a zbytek filmu by zůstal v Matrixu jako plebejec...