Recenze: Cena za štěstí - nový český film, o kterém je zábavnější číst, než ho sledovat

Recenze: Cena za štěstí - nový český film, o kterém je zábavnější číst, než ho sledovat
Cena za štěstí | BontonFilm
Cena za štěstí
Cena za štěstí | BontonFilm
Obyčejné lidské štěstí může mít mnoho podob. Někdy jasných, někdy nečekaných. Kde ho hledat a co mu obětovat? Film režisérky Olgy Dabrowské Cena za štěstí ukazuje příběhy lidí, kteří cestu ke svému štěstí někde ztratili a pokoušejí se jí znovu najít. Vztah, láska, moc, útěk a vlastní děti, které mohou přinášet naději a radost, ale mnohem častěji nakonec pykají za naše chyby. Film Cena za štěstí odvíjí samostatné osudy několika hrdinů, aby se jejich cesty začaly postupně křížit a mohly nakonec složit dohromady jeden velký příběh života. Propletenec rodičů, které můžete potkat každý den, jejich dětí a partnerů. Své štěstí najdou často nečekaně, ale to je přeci jedno! Milenecký a životní pár (Vanda Hybnerová a Ivana Chýlková) vychovává dvě děti, když do jejich harmonického soužití vstoupí muž z minulosti (Tomáš Hanák). Násilnický psychopat (Jaroslav Plesl) se domáhá dcery z rozvedeného manželství, zatímco jeho bývalá žena (Klára Pollertová-Trojanová) s dětmi trpí jeho terorem. Dva teenageři od svých rodin prostě a jednoduše utečou. Oddaný muž (Pavel Řezníček) nemá sílu, aby ochránil svou lásku.

Trailer:

Cena za štěstí
Cena za štěstí se od mnoha jiných českých vztahových filmů liší tím, že není komedií (a nechce jí být) a pokud je v ní humor, měl to být velmi hořký humor. A také tím, že má docela slušný námět. Zdůrazňuji, námět. To znamená tu nejzákladnější příběhovou kostru a definici základních vztahů mezi necelými deseti hlavními postavami. To, že dvě zamilované děti utečou ze svých domovů, ve kterých probíhají složité partnerské krize, které se postupně propletou, by se dalo zfilmovat velmi slušně, pokud by to mělo slušný scénář, slušného režiséra a slušné herce. Slušné herce to má, ale slušný scénář a režiséra bohužel ne, takže těm hercům jejich slušné herectví není nic platné.
Cena za štěstí je "filmem jednoho člověka", neboť autorem námětu, scénáře i režisérkou je Olga Dabrowská, která předtím natáčela hlavně pro televizi a moc úspěchů se svou tvorbou neslavila. A tento její počin vypadá jako nějaká nepodařená televizní záležitost (překvapující účastí slavných / kvalitních herců).
Jaroslav Plesl
Cena za štěstí | BontonFilm
Začíná to vzácně amatérským scénářem, který dostává své hrdiny do potřebných dramatických situací způsoby, které jsou bizarní, nechtěně směšné a v některých případech ne zcela pochopitelné. K těm ne zcela pochopitelným zvratům patří například:
- Opilec se v noci násilně dobývá k expartnerce do bytu, a ta nezavolá policii, nýbrž svého přítele, žijícího v jiném městě.
- Mladý chlapec (asi 17-18letý), který nesnáší venkov, dostane od chudého přítele své matky k narozeninám chatu uprostřed lesa, a všichni se diví, když z ní není úplně nadšen.
- Matka chce získat zpět dceru, kterou díky justiční zvůli má v péči její parchant ex-partner a nechce jí dovolit ji vidět. Matka to lišácky vyřeší: Nabulíkuje mu, že ho stále miluje, vezme si ho, pak s dcerou od něj uteče, nechá oběma změnit jméno (nebo udělá něco jiného, v čem NĚJAK figurují jejich pasy) a odstěhuje se do menšího českého města. A domnívá se, že tím jsou před ex-partnerem (nyní manželem) na věky ochráněny (a jsou, neboť tím film skončí a má to být happy end). UPDATE: Druhá možnost je, že to mělo symbolizovat, že se chystají utéct do ciziny (což nevidíme) a na tom venkově byly jenom kvůli svatbě přátel (taky happy end).
- V jednu chvíli naskočí na plátně titulek "TEN ROK", načež několik desítek sekund následujících záběrů vypadá jako záběry z pohledu Vetřelce ve Vetřelci 3 a vidíme v nich, jak nějací lidé chlastají a věnují se volné lásce. Vzhledem k oblečení některých z nich to vypadá, že má možná jít o flashback do minulých desetiletí, ale v některých těch záběrech jsou vidět postavy ze současnosti, vypadající stejně jako v současnosti, takže jsem to zcela nepochopil. UPDATE: Teď mi došlo, že ty záběry pravděpodobně měly symbolizovat, že hrdinové spolu žili CELÝ ROK v komuně, kde se oddávali volné lásce a chlastu! Takže to, co vypadalo jako několik dní, vlastně trvalo rok, a celý film netrval 10 měsíců, nýbrž rok a 10 měsíců...? V tom případě ale zcela nechápu, co celý ten rok dělaly všechny ostatní postavy v jiných městech.
- Matka se bojí, když si její asi osmiletá dcera vyjede na jezero na motorové lodi, neboť neumí plavat. Nijak se nepozastavuje nad tím, že na té lodi (nikoliv člunu, ale poměrně velké motorové lodi) jsou pouze malé děti a řídí ji asi osmiletý hošík.
Cena za štěstí
Cena za štěstí | BontonFilm
To byly nejzákladnější momenty, kdy jsem nechápal, co se děje a jak se to může dít.
Momentů, které byly jen divné / nechtěně vtipné (přičemž dramatický záměr mi byl jasný) bylo mnohem víc, například:
- Squat hrozně free lidiček, kteří někde na venkovském statku chlastají, souloží a hackují. Cituji hlavního nerda (podle titulků se jmenoval "Cryo"): "Tohle je Trinity - safe haven všech potřebných. Tohle je Mastermind, zakladatel tohohle celýho projektu." Masterminda hraje David Černý. Na dvoře profesionální house party s laserovými efekty. Ve stodole hackerské centrum se zelenými texty na monitorech (o kterém se nikdo ve filmu nikdy nezmíní a nemá pro děj žádný význam).
Cena za štěstí
Cena za štěstí | BontonFilm
- Svině ex-partner se dozví, že soudkyně byla v Cibulkových seznamech a začne ji vydírat. Soudkyně mu vyhoví a v noci přijede se dvěma policajty k táboráku do lesa, vyrvou spící dcerku z indiánského týpí a odvezou ji k ex-partnerovi domů. Ten následně zjistí, že ho dcera nechce milovat, tak ji nechá zavřít (za pomoci stejné soudkyně) do dětského ústavu, kde okamžitě začne se stejně starými (t.j. osmiletými) hochy kouřit cigarety a pedofilně vyhlížející doktor jí ve strašidelné ordinaci vysvětluje, co je to láska.
- Tatáž soudkyně se pak ještě jednou projeví jako svině a homofob, a pak potřetí jako hodný člověk (pokaždé s jiným párem), a pak už ve filmu není.
- Partnerská hádka vyvrcholí házením jídla po sobě a pokračuje usmířením, smíchem, a vzájemným olizováním jídla z obličejů.
- Ex-partner je zlý člověk, takže v noci chodí po městě, říká náhodným ženám "miluju tě" a snaží se je znásilnit.
- Ex-partner je zlý člověk, takže přijde do hospody, tam prohodí několik vět s lidmi, které zjevně zná, ale nikdy předtím jsme je ve filmu neviděli a nikdy poté neuvidíme, a jednomu z nich rozbije hlavu půllitrem.
Většina těchto (a dalších podobných scén) by mohla být natočena tak, aby nebyly směšné, ale bohužel, filmařské schopnosti Olgy Dabrowské jsou velmi nedostatečné.
Střih je občas jako od Magnuska a komplikuje pochopení časové souslednosti. V některých scénách (ne nutně nočních) to vypadá, že nejsou nijak filmově nasvíceny, takže postavám není vidět do obličeje. Několikrát je použit strašný song se strašným textem "Only you, only me, we are family" (jinak je hudba J. P. Muchowa docela slušná a zasloužila by si lepší film).
Cena za štěstím není tak intenzivně blbá, aby bylo zábavné na ni chodit. Stačí, když si počkáte na televizi nebo jiné nosiče. Ale je to rozhodně velmi špatný film, což je mi v tomto případě docela líto, neboť námět (opakuji: námět, nikoliv scénář) vypadal celkem slibně a některé herecké okamžiky slibovaly opravdový potenciál. Potenciál naprosto promarněný.
Hodnocení: 30%
Průměr hodnocení ze všech recenzí najdete ZDE