Recenze: Air Strike - jaký je válečný film s Brucem Willisem, který zakázali v Číně?

Air Strike | Orgin Films
Air Strike
Air Strike / The Bombing | China Film Co.
Fan Bingbing si podle všeho hodně ulevovala na daních, čínské úřady na to přišly a herečka na nějakou dobu zmizela z radaru. Když se konečně ukázala (s tím, že se vše pokusí dát do pořádku), škoda už byla napáchána a v rámci veřejného prostoru bylo z největší čínské hvězdy současnosti toxické zboží. Ze dne na den se tak z válečného velkofilmu Air Strike stal nežádoucí produkt a snímek po celém světě putuje rovnou na video.
Aby to nebylo málo zmatené, film vyšel ve dvou verzích. Původně bylo oznámeno, že bude mít přes dvě hodiny, ale na většinu trhů se nakonec dostal zkrácený sestřih pod názvem Air Strike, který má 96 minut a je celý v angličtině. Jenom ve Velké Británii vyšla na videu (pravděpodobně původní) dvouhodinová verze, v níž většinu času postavy hovoří čínsky. Pro recenzi jsem viděl oba sestřihy a už dlouho jsem nějakého rozhodnutí tak nelitoval. Na druhou stranu je celek natolik absurdní, až se tohle "píše samo".

Začneme zkrácenou verzí Air Strike, která s největší pravděpodobností vyjde i u nás, protože jde ve světe o nejčastěji uváděný sestřih. Producenti očividně chtěli snímek přiblížit publiku tím, že vystříhají téměř půl hodiny dialogových scén pro větší dynamiku. Myšlenka chvályhodná, ale výsledku jen uškodila. Kde začít... asi tak, kdyby vznikaly filmy podle fiktivních trailerů z Tropické bouře, vypadaly by nějak takhle. Air Strike působí ve zkrácené verzi tak mimo a nesoudržné, až je to skoro zajímavé. Prvních patnáct minut má člověk pocit, že se dívá na nějaký ultradlouhý trailer, jak divoce se skáče z místa na místo a scény nemají pořádný začátek ani konec. Strukturou se celý film omezuje na prostřihy mezi nálety Japonců, život civilnějších postav (které ale nemají v téhle verzi dostatek prostoru a proto splývají) a "otcovskou figurku" Bruce Willise, která jediná funguje jako jakési guilty pleasures.
recenze-air-strike-jaky-je-valecny-film-s-brucem-willisem-ktery-zakazali-v-cine
Air Strike / The Bombing | Orgin Films
Vlastně ani Willisovy nezazlívám, že do filmu šel - ta postava má svou přepáleností (vydá se do vzdušné akce s vojáky s doutníkem v puse, proti útočícímu letounu zuřivé střílí z ruční pistole v jedoucím džípu) docela šmrnc a v lepším filmu by i mohla fungovat. V tomhle případě je aspoň vděčným únikem, protože ten zbytek bohužel není, navzdory vypravěčskému diletantství, nechtěně zábavný, ale většinu času jen ubíjející a úmorný. Celou mizérii korunují letecké scény, které svou grafikou zaostávají i za pět let starými díly Call of Duty. Fakt, že herečka, kvůli níž byla zrušena premiéra, je tam cca 30 vteřin, je jen humornou třešničkou na přeplácaném dortu.
Zábavné jsou i úvodní titulky. Willise uvádějí jako hlavní hvězdu (je nicméně pravdou, že není pouhým jménem na plakátu a má ve filmu dost prostoru), druhým jménem je Liu Ye (skutečný hrdina filmu) a třetím, z nějakého důvodu, Rumer Willis, která je v jediné scéně a má tak cca 4 věty. A druhá největší hollywoodská hvězda Adrien Brody? Čestných 5 minut v polovině filmu a umístění pouze v závěrečných titulcích... protože... nevím... proto.
Zkrácená verze je opravdu bolestivá, bez přehánění nekoukatelná a je možná tím nejhorším, co Willis v posledních letech natočil (a to už je co říct). Pokud se budeme bavit v procentech, neodvážil bych se jít nad 15%.
recenze-air-strike-jaky-je-valecny-film-s-brucem-willisem-ktery-zakazali-v-cine-2
The Bombing | Signature Entertainment
A teď k prodlouženému sestřihu, který byl v Británii uveden po názvem The Bombing. Pokud se do něj pustíte, vezme vám dvě hodiny života, ale nabízí podstatě snesitelnější podívanou. V prvé řadě podobnému filmu jednoznačně víc sluší, pokud všechny postavy nemluví anglicky. Náhle je atmosféra o něco přirozenější. Více dialogových scén přidává některým charakterům na hloubce a minimálně jsem se tentokrát dokázal orientovat v tom, kdo je kdo a jaká je jeho motivace. A úvod není násilně zkrácen. Pro Bingbing to sice pořád znamená minimum prostoru (možná dvě minuty?), ale rozhodně lze začátek označit za slušnou expozici. Celek i přesto stále nefunguje, protože na mizerné akci a slabých výkonech nic nezměníte ani tím, že něco natáhnete. V rámci fair play je každopádně třeba dodat, že The Bombing drží víc pohromadě a filmu vylepšuje pověst na nějakých 30%.