Recenze: Halloween (2018) - maskovaný zabiják Michael Myers je zpátky!

Halloween (2018) | Universal Pictures
Nejsem si úplně jist, jestli jsem ten pravý, kdo by měl hodnotit nový Halloween (2018), neboť mě nijak neoslovil žádný z předchozích, a nejsem si úplně jistý, které z nich jsem vlastně viděl. Samozřejmě chápu, jak důležitý je první Halloween (tedy oficiálně česky "Předvečer svátku Všech svatých", LOL) z roku 1978, ale já ho viděl až někdy kolem roku 1990, tedy dlouho po mnoha jiných (novějších) hororech té doby, a nepřišel mi zajímavý vůbec ničím. A už vůbec ne strašidelný.
Navíc, obávám se, první Halloween velmi zestárl, a (na rozdíl třeba od Vetřelce) není možné se na něj dnes dívat s vážnou tváří (zkusil jsem to).
Následující řádky tedy musíte číst s přihlédnutím k těm předchozím...

Halloween
Nový Halloween, pokud jsem to dobře pochopil, ignoruje všechna předchozí pokračování (včetně Halloween: H20) a má dějově navazovat pouze na původní film z roku 1978. Doktor Loomis je dávno mrtvý a dva novináři pátrají po Myersově dnešním duševním rozpoložení. Najdou ho v blázinci a snaží se ho vyprovokovat jeho starou maskou (neúspěšně, zdá se). Pak se vydají udělat rozhovor s Laurií, která žije na samotě v opevněném a hlídaném domku. Pomocí peněz se jim podaří přimět ji k rozhovoru, který se podle očekávání točí okolo věčného zla, pomsty, provázaných osudů a podobných téměř new-age věcí.
Pak Michael při převozu uprchne a začne vraždit různé lidi, počínaje těmi novináři a konče Laurií, pochopitelně. Nutno dodat, že těch vražd není mnoho a nejsou bůhvíjak brutální nebo jinak upgradované.
Jamie Lee Curtis
Halloween | Blumhouse Productions
Kdybych vám podrobně popsal jakoukoliv scénu z tohoto filmu, myslím, že by vám připadala velmi neoriginální a vzpomněli byste si, že jste ji už viděli v jiném filmu, případě v mnoha jiných filmech. A je to pravda. Nový Halloween se nesnaží přijít s ničím novým, a to v žádném ohledu (takže třeba ani v audiovizuální stylizaci). Znamená to, že má úctu k originálu a obsahuje nejeden odkaz na originál, ale rozhodně není lepší než originál.
A podobně jako u originálu nenacházím důvod, proč bych se na něco takového měl v roce 2018 dívat.
Samozřejmě je nostalgické vidět Curtisovou, jak se po 40 letech vrací ke své legendární roli. Samozřejmě má své kouzlo znovu vidět Michaela nasazovat si masku. Ale na 100 minut to nestačí, pro mě. Pokud patříte k těm, kteří jsou z původního Halloweenu nadšeni, nebude tomu asi v případě tohoto filmu jinak.
Hodnocení: 50%
P.S: Chápal bych, kdyby tento film jaksi stylově uzavřel celou Halloween ságu. Bylo by to hezké rozloučení, ale závěrečná scéna dost intenzivně naznačuje, že bude pokračování.