Recenze: Marvel's Spider-Man - velký návrat komiksového pavoučka do herního světa

Marvel's Spider-Man | Insomniac Games
Marvel's Spider-Man
Marvel's Spider-Man | Insomniac Games
Ve svém nejnovějším herním dobrodružství potkáváme Petera Parkera alias Spider-Mana v momentě, kdy už má něco za sebou. Řadu oblíbených záporáků poslal již za mříže, což ho stálo hodně času a díky tomu nejenže skoro nemá na nájem, ale zkrachoval mu i vztah s Mary Jane. To ale samozřejmě pavoučka ze sousedství nezastaví, aby dál nekonal dobro. Do jeho příběhu vstupujeme ve chvíli, kdy jde po krku Kingpinovi. Od jeho zničení si slibuje uzavření jedné velké zločinecké kapitoly na Manhattanu, současně si ale neuvědomuje, že když odstraníte tu nejdravější rybu, které se všichni bojí, můžete tím otevřít dveře jiným protivníkům.
Spider-Man má před sebou ve své nejnovější hře dlouhou cestu (bratru nějakých 20 hodin, pokud jste pečlivější hráč, klidně i 30), přičemž u toho budete v ulicích vašeho milovaného města potlačovat zločin, hledat sběratelské artefakty, pomáhat bližním i cizím obyvatelům a hodně se u toho nalétáte, protože město je obrovské a dostat se z jednoho konce mapy na druhý, ač vzduchem a poměrně svižně, nějaké ty minuty zabere (autoři nicméně rozumně usoudili, že v určitou chvíli už se to hráči zají a tak je současně k dispozici rychlé cestování skrze metro). Co dalšího na hráče čeká? Rád bych na vás vybalil nejrůznější drobnosti, jaké si v Insomniac Games pro natěšené hráče připravili, ale ono upřímně není moc kde brát.

Marvel's Spider-Man
Marvel's Spider-Man pro PlayStation 4 jde ve stopách svých předchůdců. A to absolutně. Pokud jste v posledních dvou dekádách nějakého Spider-Mana hráli (ať už podle filmů nebo třeba Web of Shadows), budete se v nové hře cítit jako doma. Jistě, jsou tu jiná komba a zbrusu nový příběh, mechanismy se ale nijak nezměnily. Spider-Man skáče, leze, bojuje, plíží se, plní vedlejší questy a sbírá bonusové předměty. Což je samozřejmě v pořádku, co jiného taky od hry s pavoučím hrdinou chtít? Jenže tu není prakticky nic navíc a co fungovalo ve hrách, které člověku zabraly vcelku nějakých pět hodin, to už není taková zábava, pokud tomu máte věnovat 4x tolik delší dobu.
Marvel's Spider-Man
Marvel's Spider-Man | Insomniac Games
Hra bohužel, a říkám to s těžkým srdcem, sdílí řadu neduhů s dva roky starou Mafií III. Máme k dispozici obrovské město, kde se nedá téměř nic dělat (do budov se dostaneme jen v rámci misí). Na ulici je sice hromada postav i aut, ale nikam nemíří. Prostě jen tak ve smyčkách korzují ze strany na stranu / z ulice do ulice. Je to naskriptované mraveniště bez cíle. Interakce s chodci se omezuje zhruba na čtyři neustále se opakující animace, v rámci dopravy se pak neděje pro jistotu už vůbec nic. Vzácně má nějaká postava něco na práci a i takové charaktery nijak nereagují na to, že se u nich právě objevil nejslavnější maskovaný hrdina, jakého město pamatuje.
Nechybí i otravné neviditelné bariéry, které hra řeší větou "opouštíte hru" a prostě vás otočí zpátky nebo jezdící souprava nadzemky, do které nikdy nikoho nepustí, i když samozřejmě zastavuje na nástupištích. "V pohybu" hra vypadá dobře, jakmile se ale člověk zastaví na ulici, aby takzvaně sledoval crkot, je to dost smutný a hlavně extrémně nudný pohled. V 2018 je podobná herní Potěmkinova vesnice o to otravnější, protože máme k dispozici bezpočet her s otevřeným světem, kde si s tím autoři poradili lépe (ať nechodíme z konzole daleko, stačí vzpomenout na letošní God of War).
A hratelnost? V základu dobrá, ale coby celek jsme bohužel zpátky u Mafie III. Občas Spider-Man neskočí tam, kam by si člověk přál, ale to je spíše otázka cviku. Veškerá herní náplň se ale omezuje na "buď tam vlezu potichu, nebo udělám randál". A když už se někde jede příběhovější část, člověk jen chodí a moc toho vlastně na práci nemá. Nemluvě o nepříliš šťastných soubojích s bosy, kdy se často sází v nejvypjatějších situacích na quick time eventy, což hře ubírá na tempu. Nejhorší je, že herní složce naprosto chybí rozmanitost. To by bylo vážně tak složité nahnat Petera do restaurace s tetou May a pak ho sledovat, jak se krade na záchod, protože vedle v obchodě probíhá přepadení? Spider-Man dostane úkol, letí tam, přes animaci vstoupí do objektu, ten vymlátí a jede se dál. A tak je to prakticky celou hru. Takže i když ovládání rychle padne do ruky, po nějaké době už to velká zábava není.
Příliš jsem také nepochopil, že se automaticky nenabízí možnost přichycení pavučinami za jedoucí auta, což bych u téhle hry považoval za standard.
Marvel's Spider-Man
Marvel's Spider-Man | Insomniac Games
Co nám z toho vychází? Špičková prezentace, která z dělá Marvel's Spider-Man jednoznačně nejhezčí hru s pavoučím hrdinou vůbec (pominu-li to, že Peter Parker i Mary Jane zřejmě ještě nikdy nebyli tak neatraktivní). Obstojně zvládnutý, i když nepříliš originální příběh (respektive neoriginální pro toho, kdo už trochu zná svět pavoučího muže). Zprvu zábavná hratelnost, která postupem času upadá opakováním téhož. Obrovský, ale prázdný svět, v němž má hráč pouze iluzorní pocit volnosti, neboť vyjma neomezeného pohybu mezi budovami a plnění misí nemůže ve městě dělat vůbec nic. Intuitivní systém vylepšování postavy i výbavy. Fantastický soundtrack a otravné potitulkové scény (otravné proto, že se v nich konečně děje něco, co by hráč rád prozkoumal... a nemůže). Ještě je tu několik zpestřujících miniher, ale i ty jsou ve výsledku neustále o tomtéž.
Je mi to ohromně líto, protože je na Marvel's Spider-Man vidět kus odvedené práce. Ani ta nejnaleštěnější prezentace ale nezakryje fakt, že v jádru - pokud se bavíme o možnostech a propracovanosti - je tohle deset let starý titul, který nemůže svým pojetím konkurovat současným špičkám. A ke smůle tvůrců se tak stalo na konzoli, jejíž exkluzivity s tímhle obvykle problém nemají. Fanoušci Spider-Mana by přes veškerou kritiku neměli hru ignorovat, protože jim opravdu dovolí cítit se jako jejich oblíbený hrdina. Otázkou jen je, jak dlouho je to bude bavit. A na to už si musí každý odpovědět sám.
Hodnocení: 65%