Recenze: Plán útěku 2 - nejhorší film kariéry Sylvestera Stalloneho?

Plán útěku 2 | Lionsgate
Plán útěku 2
Plán útěku 2 | Lionsgate
Ray Breslin (Sylvester Stallone) je zpátky v akci, i když tentokrát trochu jinak. Jeho kolegy totiž začal kdosi unášet a umisťovat do super-high-tech tajného vězeňského zařízení jménem Hádes a je na Breslinovi, aby je dostal ven...
... což je vlastně trochu závádějící, protože se nové postavy v prvé řadě snaží utéct sami, přičemž Breslin jedné z nich neustále "zní" v hlavě, pokud jde o moudra, jak se dostat pryč. To v praxi znamená, že hlavní hrdina původního filmu degradoval na pozici vedlejšího přicmrndávače, který se na scéně ohřeje všeho všudy nějakých patnáct minut. A to není zdaleka to nejhorší.
Když první Plán útěku propadl v Americe, nikdo s pokračováním nepočítal. Protože ale slušně válel ve zbytku světa (hlavně v Číně), studio nakonec dalo zelenou dvojce s tím, že vznikne v čínsko-americké koprodukci a s výrazně nižším rozpočtem. Jakkoli vypadalo 20 milionů pro filmaře strašidelně (jednička stála 54), scenárista i hlavní hvězda z jedničky zůstali na palubě. Arnold Schwarzenegger sice z rovnice vypadl, ale Dave Bautista nebyl (ze současné akční generace) zdaleka nejhorší náhradou. Opravdu velké výstražné světlo začalo blikat až ve chvíli, kdy byl oznámený režisér.

Plán útěku 2
Stal je jím Steven C. Miller, což je jméno, které asi většině diváků moc neřekne. Miller je každopádně oním člověkem, který v posledních letech natáčel téměř všechny céčkové filmy, v nichž si zahrál Bruce Willis záporáka. Jiskřička naděje přesto dál plápolala, protože se Miller postupně zlepšoval. Zatímco Na vlastní pěst byl hotový filmový odpad, Záškodníci už měli pár světlých momentů a First Kill byl dokonce přijatelnou akční jednohubkou.
Plán útěku 2
Plán útěku 2 | Lionsgate
Plán útěku 2 bohužel ukazuje, že na to Miller stále nemá. A to dostal k ruce zatím nejlepší materiál. Jistě, příběh je hrozná blbost, ale ona ani jednička neměla nejchytřejší kostru. Byla ale dějovější, nehnala se jen za lacinou zápletkou a snažila se budovat charaktery. Dvojka jde tupě po povinných příběhových kudrlinách a protože má nejen o několik řádů horšího vypravěče, ale i herce ve vedlejších rolích, nedokáže ani to málo, co dostala od svého scenáristy do vínku, prodat.
Sylvester Stallone slaví narozeniny. Které filmy s ním máte nejraději?
Téma6. 7. 2020
Ani Stallone to nemůže zachránit, neboť je tu - podobně jako Willis ve výše zmíněných kouscích - jen jménem na plakátě a ve filmu má ryze epizodní roli. Ještě hůře je na tom Bautista, který se v celkovém součtu ukáže možná na pět minut. Když se k tomu připočte nenápaditá a nepřehledně natočená akce a opravdu laciné vizuální efekty, které s přehledem strčí do kapsy i stařičká Věznice Fortress 2, stává se sledování filmu - minimálně pro fanoušky Slye - téměř bolestivou záležitostí. A není moc jasné, co k tomu vlastně herce vedlo.
Plán útěku 2 nečekaně vyskočil na světlo ve chvíli, kdy Sly vycouval pro kreativní neshody z Expendables 4 (což už v tuhle chvíli neplatí a mělo by se točit). Zřejmě si chtěl rozjet alespoň jinou sérii, je ale otázkou, proč zrovna takhle. Proč z áčkové podívané udělat to nejlacinější možné videobéčko o pár lokacích a s ochotnickými výkony? Ono je to totiž opravdu jen o penězích. Kdyby měl tenhle film 2x větší rozpočet (a tedy by byly peníze na lepší herce, triky i režiséra), mohl klidně fungovat. Pomyslným hřebíčkem do rakve je zopakování největší chyby z Expendables 3, kdy hvězda ustoupí do pozadí a nechá film táhnout necharismatickou omladinu. Proč, Slyi, proč?
Dave Bautista, Sylvester Stallone, Jesse Metcalfe
Plán útěku 2 | Lionsgate
Za svůj život jsem se Stallonem viděl všechny jeho filmy (ano, všechny). Měl svá slabá období (Formule!, D-Tox, Soudce Dredd), ale nikdy nešlo o kousky vyloženě laciné. Buď jen nedobře provedené, nebo případně špatně ošetřené v post-produkci. Pokaždé se každopádně jednalo o áčkovou produkci. Proč se Sly na stará kolena pustí do podobné břečky, to mi hlava nebere (dvakrát tolik vzhledem k tomu, že má řadu jiných - navíc úspěšných - projektu).
Plán útěku 2 je ten úplně nejhorší film, jaký Stallone natočil od nechvalně proslulého soft-péčka Italský hřebec. Své tehdejší účinkování omluvil tak, že žil na ulici a neměl na chleba. Neumím si představit, na co vydělává tímhle.
Hodnocení: 15%
P.S. Je již natočená i trojka, ale než začnete mlátit hlavou o zeď, budiž nám útěchou, že nikdo z těch mladých dřev, co jsou v popředí dvojky, ve filmu nehraje a režii získal o poznání zkušenější John Herzfeld (15 minut).