Recenze: Delirium - Topher Grace je sám doma a šplouchá mu z toho na maják

Delirium | CinemArt
Delirium
Delirium | CinemArt
Přitom v amerických kinech nikdy nešel a před pár dny se legálně objevil na různých legálních streamovacích službách, a o hodinu později pochopitelně i na všech ilegálních.
Tento film měl zjevně pohnutou historii vzniku, ale zajímal mě, neboť stejný režisér natočil před devíti lety dost dobrý remake Posledního domu nalevo (a od té doby nic).
Delirium vypráví o mladíkovi jménem Tom (Topher Grace), který byl právě propuštěn z vězeňské psychiatrie a musí se 30 dní spořádaně chovat v rozlehlém prázdném domě po svém otci, aby dokázal úřadům, že je schopen začlenit se do normálního života.

Delirium
A postupně vyplouvají na povrch zajímavé skutečnosti, například (ne nutně chronologicky):
- Tom musí brát prášky, jinak má problémy s halucinacemi
- Tom byl 20 let ve vězení za něco, co provedl jako teenager
- Něco dramatického se stalo také s Tomovým bratrem, ale nevíme co
- Obrovský prázdný dům působí dosti strašidelně, obzvlášť vzhledem k tomu, že se v něm Tomův otec před pár týdny zastřelil (možná proto, že měl Tom být propuštěn). Telefon na zdi občas zazvoní a někdo v něm chrochtá
- Stará policajtka, která Toma kontroluje, by se s ním chtěla vyspat
- Neznámé sexy goth děvče z nedaleké samoobsluhy (Genesis Rodriguezová) pravděpodobně taky
Delirium
Delirium | CinemArt
Je nutno Iliadise pochválit, protože film má od začátku velmi slušnou atmosféru. Tom je dezorientovaný a stejně tak je dezorientovaný divák, který (stejně jako Tom) neví, co je skutečné a co jsou halucinace.
A všechno to postupně graduje. Tom například objeví lahev s uříznutým jazykem, systém tajných chodeb, tatínkovo velmi ujeté home video (na kterém je slečna s bednou na hlavě), a tak dále. A do toho se průběžně objevují dva až tři další lidé, u kterých není úplně jasné, co po Tomovi chtějí a jestli vůbec existují. Tom z toho samozřejmě není psychicky v pořádku, ale nesmí dům opustit, protože pak by šel zpátky do vězení.
Bohužel, po dvou třetinách (krátkého) filmu už to všechno bylo příliš překombinované a příliš se to opakovalo. Pořád někde něco bafalo a děly se divné náhody, ale já pořád naprosto netušil, jaká část událostí se Tomovi pouze zdá (mohla to být jakákoliv část děje, od nuly do 100 procent), a jestli se tudíž dívám na psycho thriller nebo na nadpřirozený horor.
Musím uznat, že závěrečné vysvětlení nakonec proběhlo (viz spoilery níže) a že nebylo úplně špatně vymyšlené (rozhodně mě překvapilo a vysvětlilo více záhad, než jsem doufal). Ale to už bohužel bylo pozdě, protože v tu chvíli už to všechno bylo spíše nechtěně směšné. A to je škoda, protože dejme tomu z první poloviny tohohle filmu jsem byl docela dost nadšený a říkal jsem si, že takhle se mají natáčet laciné horory. Na konci filmu už jsem si to neříkal...
Hodnocení: 50%

!!!SPOILERY!!!

Nakonec se ukáže, že skoro všechno ve filmu bylo doopravdy a Tomovi se to nezdálo. Ke konci se konečně dozvíme, že Tom a jeho starší bratr kdysi před 20 lety utopili nějaké děvče a šli za to sedět. Bratr se v polovině filmu nakvartýroval zpět do domu (utekl z vězení, kde nasimuloval svou smrt při požáru), a hledá zde sejf s otcovými penězi. Bratr zabije policajtku a chce udělat totéž i té goth prodavačce, která touží po Tomovi. Zjistí se, že matka obou bratrů, která kdysi před mnoha lety od rodiny odešla, byla ve skutečnosti celá ta léta držena otcem v tajné podzemní kobce pod bazénem. To chrochtání v telefonu byla ona, neboť měla vyžíznutý jazyk. Nakonec se všichni spolu poperou, voda z bazénu zatopí podzemní kobku a slepá dementní maminka utopí toho zlého bratra i sebe. Nastane happyend a Tom si zřejmě vezme tu sexy goth kočku. Možná si to nepamatuju přesně, ale fakt nemám chuť si to stahovat a koukat na to znovu...