1.6.2018, 14:27

Režisér Ondříček o každodenních katastrofách, stovkách mrtvých a chlebu s máslem

Režisér Ondříček o každodenních katastrofách, stovkách mrtvých a chlebu s máslem
David Ondříček a Oskar Hes během natáčení Dukly 61 | Foto: Česká televize

Je autorem generačních filmových klasik Šeptej (1996) a Samotáři (2000). Coby koproducent se podílel na vzniku válečného Anthropoidu (2016). Po necelých 6 letech se režisér, producent a scenárista David Ondříček vrací na scénu. Kina vystřídala televize, která tuto neděli uvede druhou část filmu o důlním neštěstí Dukla 61 (2018). První část sklidila velmi dobré kritiky. Ideální příležitost zeptat se Ondříčka na genezi celého projektu.

David Ondříček | Foto: Lucky Man Films

Čím je pro vás Dukla 61? Je to katastrofický film, rodinný film na pozadí katastrofy, nebo historické drama?
První díl je rodinné drama, druhý spíš katastrofický film.

Co pro vás bylo rozhodující, když přišla nabídka Duklu 61 režírovat?
Přečetl jsem si synopsi a reagoval jsem spíš emocionálně než racionálně. Pamatuji si, že mě hluboce zasáhlo téma. V novinách čteme každý den o katastrofách a nehodách, kde umírají stovky lidí. Jíme u toho chleba s máslem a popíjíme kávu. Jsme naprosto imunní, emočně oploštělí. Tady jsem najednou viděl konkrétní lidi, jako bych je znal. Dojímali mě. To bylo
rozhodující. Zvláštní je, že i po natočení Dukly mám pocit, že jsem potkal nové přátele, i když to byly filmové postavy.

Dukla 61: Trailer

Jak chcete, aby film na diváky zapůsobil? Co je jeho poselství a hlavní myšlenka?
Chtěl bych, aby diváci sami pochopili hlavní myšlenku a poselství. Abych jim to nemusel sdělovat písemně v rozhovoru.

Po filmu Ve stínu je Dukla 61 další dobovkou, přičemž předchozí jmenovaný film nasadil laťku hodně vysoko. Jak se vám dařilo vytvořit atmosféru Havířova šedesátých let?
Film Ve stínu vznikal dlouho. Psali jsme ho několik let, točil se déle než oba díly Dukly dohromady a stříhal se skoro rok oproti třem měsícům Dukly. Prostředky byly nesrovnatelné. Přesto má Dukla díky nasazení celého štábu a určité naší umanutosti extrémně vysokou tzv. production value. Zní to namachrovaně, ale vážně je to tak.

Z natáčení Dukly 61 | Foto: Česká televize

Dukla 61 se logicky z velké části odehrává ve stísněných důlních prostorách. Jak těžké je pro režiséra a kameramana vyrovnat se s takovými podmínkami?
Bylo to opravdu nesmírně složité a komplikované natáčení. Třetí den jsme
točili 100 metrů pod zemí v chodbě asi kilometr dlouhé, dva metry vysoké a dva metry široké. Bylo tam 40 lidí štábu, kteří do sebe naráželi a mačkali se.
Na zemi seděl zkušený gripák s kamerou v ruce a zaslechl jsem, jak říká, že
nic extrémnějšího nezažil. To je kluk, který točí 300 dní v roce 15 let, všude
možně. Měli jsme asi 20 dní v dole před sebou. Tam jsem zapochyboval, jestli to zvládneme.

Byl pro vás jako pro rodilého Pražáka, který se navíc ve své dosavadní práci věnoval spíše ryze pražským generačním problémům, skok do hornické komunity 60. let kulturním šokem?
Přiznám se, že takovéto situace miluji. Nerad vstupuji dvakrát do stejné řeky.
Snažil jsem se pochopit kraj a místní lidi. Ty normální, jako jsou horníci, dělníci, lidi v tramvaji. Ty jsem se snažil poslouchat a oni mě inspirovali. Nechtěl jsem, aby Dukla byla intelektuálním filmem, který zahlcuje diváka informacemi. Chtěl jsem natočit silný, emotivní film, kde se doslova přeneseme do prostředí havířů v roce 1961. Chtěl jsem, aby to byl film co
nejopravdovější.

Marek Taclík | Foto: Česká televize

Marka Taclíka jste na filmové plátno poprvé přivedl vy ve filmu Jedna ruka netleská a pak se objevil i v dalších vašich snímcích. Byl i v Dukle vaší první volbou pro hlavní roli?
Ano a jsem za to moc rád.

-
-

Související články:

Nejhorší katastrofické scénáře pro lidstvo, které se nejvíce líbí

A to za posledních 10 let. Co kdyby došlo k propuknutí záhadné nákazy, která způsobuje, že postihnutí lidé ztrácí nejprve čich, poté chuť a nakonec i...

Ostrava jako město, které přežilo vlastní smrt. Co o něm prozradí nový film?

Třetí největší město v zemi, ještě nedávno především ocelové srdce republiky. Dnes metropole plná kontrastů, ale také místo s velkou energií a mimořádným...

Dukla 61 se prodrala mezi nejlepší snímky roku 2018. U kritiků vede!

Televizní Dukla 61 udělala něco podobného, co kdysi Hořící keř v produkci HBO. Nadchla kritiku i diváky. Stručně řečeno, televizní tvorba smetla českou...

Recenze druhé části: Dukla 61 - když má černé "zlato" cenu vyšší než stovka lidských životů

Včera večer se na televizních obrazovkách uzavřel dvojdílný film Davida Ondříčka Dukla 61 (2018). Rekonstrukce havířovské důlní katastrofy připomněla...

Jiří Langmajer: "Když se Pražák snaží mluvit ostravsky, vypadá to, že se Ostravákům vysmívá."

Nedávno se "blýskl" coby svérázný trenér v internetovém seriálu Lajna (2017). Kromě toho Jiří Langmajer dlouhodobě ztvárňuje více či méně komediální role a...

Recenze: Dukla 61 - má zfilmovaná důlní tragédie šanci stát se nejen televizní událostí sezony?

V neděli vysílala Česká televize první část dvoudílného filmu Dukla 61 (2018). Rekonstrukci polozapomenutého důlního neštěstí z Havířova režíroval David...

Když tvůrci Anděla Páně přijdou zkrátka a film o Zátopkovi "vyhraje" na plné čáře

Rada Státního fondu kinematografie zveřejnila výsledky finanční podpory na výrobu tuzemských a koprodukčních celovečerních hraných filmů. 65 milionů korun...

Herečka Martha Issová o andělu strážném, 36 letých babičkách a smrti kvůli lidskému selhání

Dnes večer má v televizi premiéru první část dvojfilmu Dukla 61 (2018), který pojednává o největší československé důlní katastrofě. Jednu z hlavních rolí...

A pod zemí se rozpoutalo peklo! Dvoudílný film připomene polozapomenutou havířovskou katastrofu

Držitel 3 Českých lvů (Ve stínu) David Ondříček natočil pro televizní diváky dvoudílné drama pojednávající o tragickém důlním neštěstí z července roku...

Recenze: Monstrum nad Prahou zakoplo na prahu každodennosti

Celovečerní televizní film Monstrum (2017) režiséra a scenáristy Viktora Polesného (Zločin v Polné) si dal za cíl přiblížit tragický osud autora Stalinova...

Ankety

Nejlepší herní adaptace Uwe Bolla?
  • House of the Dead
  • Sám v temnotě (Alone in the Dark)
  • BloodRayne
  • Ve jménu krále (Dungeon Siege)
  • Postal
  • Far Cry
více k tématu:
Mlátil kritiky, vysmál se Tarantinovi a označil se za génia. Nyní o "nejhorším režisérovi všech dob" vznikl dokument
Máte radši dabing, nebo titulky?
  • Dabing
  • Titulky
  • Jak kdy
více k tématu:
Dabing, nebo titulky? Český divák má jasno

Nejnovější články:

Sdílet tuto stránku:

Partneři: