Recenze: Metanol - pouhá tisícikoruna za lidský život! Navázalo finále televizní kriminálky na zdařilou "jedničku"?

Recenze: Metanol - pouhá tisícikoruna za lidský život! Navázalo finále televizní kriminálky na zdařilou "jedničku"? 15 obrázků v galerii
Metanol / Kristýna Podzimková | Foto: Česká televize
V neděli večer běžela na televizních obrazovkách druhá část filmu Metanol (2018), který rekonstruuje takzvanou metanolovou aféru, během níž před cca 5 lety zemřelo 50 lidí na otravu alkoholem a další desítky z nich si nesou doživotní následky. První část filmu se setkala s velmi dobrými ohlasy kritiků i diváků. Jak je to v případě druhého partu, v němž jdou kriminalisté po stopách pachatelů?

Postavičky kriminálníků (David Máj, Tomáš Bambušek, Lukáš Vaculík) z první části Metanolu ustupují do pozadí a otěže vyšetřovatelů-kriminalistů přebírá dvojice v hereckém podání Martin Finger, Vasil Fridrich. Na první části filmu bylo sympatické, jak tvůrci přistupovali k postavám, emocím a plíživé atmosféře těsně před propuknutím metanolové aféry. V druhé části bohužel tento pocit mizí a vše jede podle vyšetřovacích "not" k finále, které dobře známe z tuzemských médií (2x doživotí a 15 let za distribuci pančovaného alkoholu).

Metanol - Martin Finger a Vasil Fridrich | Foto: Česká televize

Jak je obvyklé, hrají Finger a Fridrich dvojici rozdílných charakterů, přičemž Finger by vyšetřované osobně nejradši zlikvidoval v nějaké temné kobce, zato Fridrich touží po klasickém soudu a spravedlnosti v mezích zákona. Sem tam tvůrci nahlédnou do živých ran této dvojice na straně zákona, ale v rámci celku to prostě nefunguje. Tady bych užil přísloví "mnoho zajíců, myslivcova smrt". Důraz je kladen na silné deklamace (ačkoliv jsou nejspíš autentické, ve filmu se to poslouchá často s rozpaky), rozkrývání historie "míchačů", otevírání tajuplných skladů a podobně. Ale vzhledem k působivěji a inovativněji podané první části filmu je to celkem nuda.

Metanol | Foto: Česká televize

Samozřejmě, vyšetřovatelé byli několik měsíců pod tlakem státních orgánů, médií a pozůstalých po obětech, ale tahle linka se tvůrcům do snímku příliš otisknout nepodařila. A to, když Finger vytáhne bagetu a Fridrich se po rychlém střihu i dopoledne objeví za klávesnicí počítače, nemůže být dostačující. Což je škoda.

Metanol - David Máj | Foto: Česká televize

Pozůstalí opět mají svůj prostor, na přetřes se dostane i téma, že si za to "oběti" mohou sami, když pijí levný alkohol neznámého původu. Pijáci levných lihovin to omlouvají tíživou životní situací, kdy na lepší a dražší alkohol prostě nemají. Názor ať si udělá každý sám, oceňuji, že to ve filmu zaznělo, což nemyslím jako dehonestaci obětí a pijáků levných lihovin, ale jako sociální apel na zanedbané regiony naší země. Lukáš Vaculík jakožto distributor smrtícího metanolu dělá na vyšetřovatele psí oči a vše spěje do očekávaného finále.

Metanol: Trailer

Téma metanolové aféry by vydalo na dokumentární či seriálový cyklus, tříhodinový film nedokáže téma v komplexnosti postihnout, jak dokládá Metanol. Člověku se nechce věřit, že kvůli 50 tisícům korun byla dvojice mužů ochotna hazardovat se zdravím tisíců lidí. Po druhé části filmu nicméně pociťuji pachuť související s tím, že se po první ochutnávce bohužel nepodařilo v druhé části úspěšně navázat. I tak ale Metanol stojí za pozornost. Takhle odvedené řemeslo by se docela dobře vyjímalo i na plátnech kin.

Hodnocení 2. části: 55%

Recenzi na 1. část Metanolu si přečtete ZDE

Ankety