Recenze: Neznámý voják - nová filmová pocta finským hrdinům, kteří válčili s Rusy o nezávislost

Neznámý voják (2017) | CinemArt
Mnozí z vás se pravděpodobně budou divit, co měli kdy Finové společného s nějakou válkou. Bylo to docela bizarní. Finsko bylo nezávislé, dokud do něj v roce 1939 nepodnikl Sovětský svaz invazi, aby z něj udělalo "Finskou demokratickou republiku". Po dvou letech se to Finsku přestalo líbit, spojilo se s Německem, osvobodilo okupovanou část svého území a naopak zabralo část Sovětského svazu. To se Sovětského svazu nelíbilo, takže začal zase své území dobývat zpátky, vpadl znovu do Finska a v roce 1944 donutil Finsko uzavřít mír a stát se spojencem SSSR proti Německu! Možná to nepopisuji úplně přesně, protože o tom všem vím především díky Nintendu:
recenze-neznamy-vojak
Nicméně, následkem toho všeho mají Finové na 2. světovou válku dost nepříjemné vzpomínky a není divu, že se celá země dívá každý rok na reprízu stejnojmenného filmu (toho nejstaršího), podobně jako my na Mrazíka (1964).
Tvůrci této nové adaptace tedy před sebou měli těžký úkol a na jejich bedrech ležela velká zodpovědnost. A jak se jim to podařilo?
To bohužel není snadné zjistit, protože v našich kinech není promítán film, který natočili. Natočený film má tři hodiny, ale u nás bude promítán jako 135 minutový sestřih (tedy čtvrtina filmu chybí), který je navíc zřejmě poněkud upraven pro mezinárodní publikum (pochybuji, že by v původní finské verzi byl vysvětlující titulek "Helsinky, hlavní město Finska").

Neznámý voják: Trailer

Neznámý voják
Je možné, že i původní tříhodinová verze má problémy, tak typické pro filmové adaptace románů. Ale tato 135 minutová je má bez nejmenších pochyb, a jsou velice markantní.
Jsou válečné filmy, ve kterých jsou hrdinové záměrně zobrazováni jen jako anonymní odlidštěná masa. Hrdinové Neznámého vojáka působí trochu podobným dojmem, ale obávám se, že to nebyl záměr, protože se čas od času dočkáme nějaké velmi intimní scény (např. voják se žení, voják má opušťák a jede za manželkou, voják se svěřuje se svým názorem na život). Působí to značně nepatřičně, protože jsou nám nabízeny takové velmi intimní momenty i u postav, o kterých se předtím ani potom ve filmu nic nedozvíme, a vzbuzovalo to ve mně velmi intenzivní dojem, že nějaké velké kusy filmu chybí.
Neznámý voják
Neznámý voják | Elokuvaosakeyhtiö Suomi 2017
Podobně uspěchané jsou i některé podzápletky, kdy vidíme scénu (často velmi drahou / výpravnou, ale ne bojovou), která působí jako intro k nějaké důležité zápletce, ale skončí okamžitě po onom intru, a děj se ihned přesouvá někam jinam, o několik dní / měsíců později, aniž by ta scéna vyvolala v divákovi jiný pocit, než "OK, asi měli dost peněz a slušné trikaře".
Občas to je až trochu WTF, třeba když se objeví voják, který má být zjevně nejujetější komickou figurkou, řekne ve své první scéně pár legračních vět a pak je ve zbytku filmu jen v pár vedlejších pársekundových scénách. Nebo když se v úplně posledním záběru objeví nahá žena (živá), plavající pod vodou, aniž bych měl nejmenší tušení, co je to za ženu a co má ten záběr znamenat.
Jussi Vatanen
Neznámý voják | Kuva / Tommi Hynynen
Není problém v tom, že bychom nevěděli, co se zrovna v rámci celé války děje (to je poměrně polopaticky vysvětlováno pomocí animovaných mapek a autentických filmových týdeníků), ale v tom, že film (aspoň v této verzi) nemá jasno v tom, do jaké míry nám chce představovat jednotlivé hrdiny a do jaké míry jsou jen jakási anonymní masa masa. (Ha, to je dobré, "masa masa".)
To všechno je škoda, protože film má bezchybnou výpravu, výbornou práci se zvukem a dobré obsazení (hrdinové čistě vizuálně vypadají jako správní týpci, i když nejsou dostatečně příběhově prokresleni). A nemám tušení, jestli ty zásadní problémy, o kterých píšu, byly způsobeny vystříháním čtvrtiny filmu, nebo jsou už v původní verzi.
Hodnocení: 50%