11.4.2018, 16:00

Ondřej Havelka: „Zamilovaní lidé se chovají trochu přihlouple. Zvláště pánové ve středním věku.“

Ondřej Havelka: „Zamilovaní lidé se chovají trochu přihlouple. Zvláště pánové ve středním věku.“
Z filmu Hastrman (Simona Zmrzlá, Karel Dobrý) | Foto: CinemArt CZ

Příští čtvrtek 19. dubna čeká známého českého herce, swingaře a divadelního režiséra Ondřeje Havelku jedna velká premiéra. V 63 letech se představí jako debutant, autor prvního celovečerního filmu Hastrman (2018), který vznikl ve společnosti producenta Čestmíra Kopeckého (Nuda v Brně, Karamazovi) a inspiroval se ceněnou knihou Miloše Urbana. Dekadentní romance hastrmana a venkovské dívky, pohanské rituály a "máchovská" hrajina slibuje spolu s celou řadou prvotřídních herců hodně netradiční zážitek. Jak se k Hastrmanovi Havelka dopracoval? Dozvíte se v rozhovoru.

Ondřej Havelka během natáčení | Foto: CinemArt CZ

Přestože působíte jako režisér dokumentů, divadelních her a věnujete se operní režii, Hastrman je váš filmový debut. Byl to proces postupného zrání, nebo spontánní odhodlání?
Kdysi dávno v hloubi 20. století jsem vystudoval herectví, pak jsem koncem 20. století vystudoval i režii. K té jsem se hned nehrnul, než přišla první nabídka. Podobně to bylo s operou. Ujmout se režie opery Jaroslava Duška a Martina Smolky Nagano v Národním divadle byla ode mě docela slušná drzost, ale povedlo se a k překvapení všech to byl velký úspěch. Mezitím jsem sám pro svůj jazzband psal a režíroval – točil klipy. Potom jsem portrétoval několik osobností v dokumentárních filmech pro televizi. Jsem docela dobrodružná povaha a baví mě zkoušet a objevovat nové věci. Zaujat příběhem Miloše Urbana jsem si troufl pomyslet, že by se z něj dal udělat hezký celovečerní film. Tudíž mohu říct, že jsem netoužil stát se filmovým režisérem, spíše to tak přišlo.

Čím vás natolik román Miloše Urbana zaujal?
Je to krásný a zároveň podivný milostný příběh, který je opředen aspekty romantismu, odehrávající se v  kulisách českého venkova počátku 19. století. Osvícenský aristokrat se osudově zamiluje do venkovské dívky. Navíc je příběh rámován pohanskými rituály a lidovými zvyky cyklického roku, které mě vždycky zajímaly a jejichž podstata začíná být znovu velmi aktuální. Stroze materiální chápání světa je už dnes passé.

Hastrman - Vladimír Polívka a Simona Zmrzlá | Foto: Česká televize

Co pro vás přesně romantismus znamená?
Když se dnes řekne, dejme tomu, romantický film, je to vnímáno jako něco líbivého. Ve svém původním smyslu šlo ale více o paralely vztahů mezi lidmi a přírodními jevy, přírodními živly. Vzbouřené živly versus vzbouřené vášně.

Hastrman má jako román dvě rozdílné části, filmový příběh vznikl logicky na motivy té první. Dominuje vašemu příběhu, ke kterému jste napsal scénář s Petrem Hudským, láska?
Pochopitelně že nositelem příběhu je láska barona (Karel Dobrý) a Katynky (Simona Zmrzlá). Baron vypadá sice na čtyřicet, ale je to záhadná bezvěká bytost. A tento zkušený, světem protřelý tvor poprvé poznává, co je to opravdový milostný cit. Vlastně všechny hlavní figury se potýkají s láskou.

Miloš Urban psal román především jako svůj vklad do ekologického boje za záchranu přírody. Napsal jej ve dvou dílech. Ten první je onen romantický milostný příběh z 19. století a ten druhý takový ekologicko-politický thriller ze současnosti. Když jsme promýšleli scénář, pochopili jsme, že vše se do něj nevejde, to by měl film čtyři hodiny. Já jsem rozhodně preferoval první historickou část a Petr Hudský, spoluautor scénáře, se mnou souhlasil. Ale jelikož ta druhá část má v sobě aspekty, které podporují to mystérium celého příběhu, které se nám nechtělo zahodit – to by byla strašná škoda –, rozhodli jsme se pro jakýsi epilog, dovětek, který celý příběh završí.

Hastrman: Trailer

Jste tak otevřený dílům, kdy autoři dávají divákovi či čtenáři záměrně prostor o některých věcech přemýšlet, a ne nutně vše explicitně dopoví?
Samozřejmě. Sdílím tezi, že by umění mělo klást otázky, otvírat bolestná témata. A opravdu není vždy nutné vyřknout jasné odpovědi, přinést jednoznačná řešení.

Je příběh hastrmana a Katynky nadčasový?
Je to příběh zapovězené lásky. Myslím, že všichni se někdy do podobné situace dostali a museli v sobě vybojovat ten svár, zda se takové lásce oddat, nebo jí odolat. Baron Johan Salmon de Caus se bojí lásce přiblížit z obavy, že Katynka neunese poznání jeho skutečné identity. Jistě v tom lze nalézt mnoho paralel s osudy nás smrtelníků. Na druhou stranu Katynka, která cítí, že prostředí vesnice je pro ni klec, potká liberálního, osvíceného šlechtice, který ji zaujme svou vzdělaností a šarmem.

Ale co je také důležité – mě baví dívat se na věci a situace v jejich ambivalentnosti, proto jsem chtěl vykreslit nejen osudové propadání se do zamilovanosti a vášně, ale také jejich jistou směšnost. Zamilovaní lidé se chovají tak trochu přihlouple, zvláště pánové, když se zamilují ve středním věku. Ironický pohled na tohoto poblázněného aristokrata mě moc bavil.

Hastrman - Simona Zmrzlá a Karel Dobrý | Foto: První veřejnoprávní

A je to, co mezi nimi vznikne, vášeň, nebo je to opravdová láska?
Zcela jistě je to láska.

A není to všechno tak trochu nadsázka?
Samozřejmě, celé je to vyprávěné v nadsázce, protože to není realistický příběh, spíše příběh mystický.

Dalo by se říct, že jste si pro svůj filmový debut vybral Hastrmana, protože i vás se ústřední téma nějak dotýká?
Každý tvůrce, chce-li být upřímný a opravdový, vypráví o sobě. Více či méně. Pro mne byl zvlášť důležitý ten podtitul filmu – člověk ve zvířeti, zvíře v člověku –, protože jsem přesvědčen, že v každém z nás je zvíře a je pouze otázka, jestli s ním člověk bojuje, nebo ne.

Hastrman - Simona Zmrzlá | Foto: CinemArt CZ

Karel Dobrý je hastrman – i tak se o představiteli titulní role s nadsázkou mluví. Lze tento fakt vůbec vyvrátit? A v jaké fázi filmového projektu k této „proměně“ došlo?
Karel Dobrý mi byl doporučován. A pak jsem režíroval v Národním divadle představení V rytmu swingu buší srdce mé, kam jsem Karla obsadil a pracoval s ním. A zjistil jsem, že on je hastrman. Škála jeho vyjadřovacích prostředků je velmi široká, umí být elegantní aristokrat, ale zároveň se dokáže proměnit ve zvíře. Pokud ta figura měla být zmítána běsy, v tu chvíli jsem věděl, že Karel je ideální představitel. Teď jsem přesvědčen, že byl pro tu roli předurčen.

A hledání Katynky jsme záměrně nechávali na poslední chvíli, protože k realizaci jsme spěli mnoho let a věděli jsme, že nemá cenu ji hledat roky dopředu. Simona Zmrzlá tak vzešla na poslední chvíli z castingu, zaujala mě svým typem i tím, že na svůj věk je velice zralá herečka. Je muzikální a myslím, že má v sobě zemitost, tu drsnou razanci, kterou jsme potřebovali, aby Katynka měla.

Hastrman byl částečně natočen přímo v dějišti knižní předlohy. Jak moc je nakonec ve filmu zobrazen tzv. Máchův kraj?
Točili jsme v okolí Stvolínek, Zahrádek, Holan, v onom kraji „pod horou“, tedy pod horou Vlhošť, to znamená přesně v místech, o kterých Urban píše. To je skutečně překrásný kraj. Je to vlastně kousek od Máchova jezera, kde jsme taky jeden obraz točili. Po přečtení knížky jsem si ten kraj projel na kole a okouzlení čtenáře i cyklisty bylo totožné. Díky svému kamarádovi Danovi Dittrichovi jsem poznal i některá tajemná zákoutí tohoto kraje.

Hastrman | Foto: CinemArt CZ

Jak velkou roli tedy hraje ve vašem filmu láska k samotné přírodě?
Vztah k přírodě je v tom filmu úplně přirozeně přítomen díky hlavní postavě hastrmana, který je součástí přírody, tudíž na to nebylo nutné tolik tlačit. Zcela jistě je jedním z hlavních témat filmu oslava české krajiny. Ve smyslu ekologickém jsem však nechtěl být proklamativní.

Jste vášnivým hudebníkem. Snažil jste se tento fakt upozadit, nebo upřednostnit?
Hudba nebo zpěv jsou nositeli silných emocí. V tomto smyslu jsou mnohdy silnější než slovo. Proto tak skvěle fungoval klasický muzikál. Když už dialog k vyjádření hlubokých citů nestačil, začali hrdinové zpívat. Pokud se to inscenuje přirozeně a s vkusem, je to velmi účinné. Celý náš film je vyprávěn v kapitolách, které se váží k rituálům či svátkům cyklického roku. A všechny tyto slavnosti a zvyky byly vždy doprovázeny hudbou a zpěvy. Takže jsem se snažil, tam, kde to bylo z podstaty věci třeba, film „zhudebnit“. Teď ovšem nemluvím o scénické hudbě, tu napsal skladatel Petr Wajsar.

Jiří Lábus a Ondřej Havelka během natáčení | Foto: Česká televize

Mimo jiné jsou hybatelem děje vašeho filmu pohanské rituály. Jak moc jste kladli důraz na jejich autenticitu?
Kdysi jsem se hodně zabýval lidovým divadlem a lidovou kulturou vůbec. Teoreticky i prakticky a musím říct, že jsem v terénu prožil chvíle velmi zjitřené. Hrával jsem s lidovými muzikanty na moravském Horňácku a bývalo to neobyčejně intenzivní, radostné i bolestné. Mnoho motivů ze svých zážitků jsem třeba použil do inscenace Prodané nevěsty, která se už jedenáctou sezónu hraje v Brně. Zkrátka pocit z těch osobních autentických zkušeností jsem se snažil vložit i do vyprávění tohoto příběhu.

Co vám nakonec přijde na mysl, když se řekne hastrman?
Splněný sen. Rok života. Zkušenost, která bolí i povznáší. Ale hlavně film, který, doufám, diváky zaujme a pobaví.

-
-

Související články:

Rozjetá feministka a herec v životní roli. Proč vyrazit na Havelkova Hastrmana?

Před pár dny měl premiéru první celovečerní hraný film režiséra a herce Ondřeje Havelky. Multižánrový Hastrman (2018) se inspiroval první částí ceněné...

Když si divoženka troufne na hastrmana. Tak trochu nebezpečné kinopremiéry...

Další tuzemské kinopremiéry mají překvapivý tahák, první celovečerní hraný film swingaře a divadelního autora Ondřeje Havelky (Saturnin). Hastrman (2018) s...

Recenze: Hastrman - pohřbil swingař Ondřej Havelka výborný filmový námět?

Blíže nedefinovaný český venkov, někdy v 19. století. Z ciziny přijíždí baron Johann Salmon de Caus (Karel Dobrý), aby se zde ujal malé zpustošené...

Když se hastrman zamiluje do emancipované venkovanky. Film, jaký u nás dlouho nebyl

První celovečerní hraný film režíroval swingař, herec a milovník zašlých časů Ondřej Havelka. Jeho Hastrman (2018) dnes představil finální upoutávku a...

Romantický i strach nahánějící Hastrman v první upoutávce a s překvapivým režisérem

Může se opřít o ceněnou knižní předlohu Miloše Urbana, úspěšného producenta Čestmíra Kopeckého (Nuda v Brně, Karamazovi) a v hlavní roli představí Karla...

Nejlepší český film podle kritiků za posledních 10 let? Nejvíce zaujal psychopatický totalitní policajt

Až na pár vyjímek jsou to filmy, které diváky zase tolik nezaujaly, ale mohli byste je znát. Skrývají v sobě svou kvalitu. Psali jsme, že filmový kritik...

Swingař Ondřej Havelka natočil Hastrmana, adaptaci ceněného románu Miloše Urbana

Po dokumentárním snímku Zdravý nemocný Vlastimilený Brodský (1999) a řadě zkušeností z divadla a opery se Ondřej Havelka pustil do režie celovečerní...

Ankety

Který film by vás svým trailerem nejvíc nalákal do kina v dubnu 1993?
  • Julie a její milenci
  • Hračky
  • Mistr Kickboxu
  • Poslední Mohykán
  • Lotři
  • Hrdina proti své vůli
  • Ve stínu gangu
  • Konkurenti
  • Noc na zemi
  • Zelená karta
více k tématu:
Retro: Na co jsme mohli vyrazit do českých kin v dubnu před 25 lety?
Do jaké bradavické koleje byste chtěli patřit?
  • Nebelvír
  • Mrzimor
  • Havraspár
  • Zmijozel
více k tématu:
Do jakých bradavických kolejí patřily postavy z Harryho Pottera? Možná vás to překvapí...
Jaký Avenger s největší pravděpodobností zemře?
  • Iron Man (Tony Stark)
  • Captain America (Steve Rogers)
  • The Vision
  • Star-Lord (Peter Quill)
  • Doctor Strange (Stephen Strange)
  • Hawkeye (Clint Barton)
  • Thor
  • Hulk (Bruce Banner)
  • Black Widow (Natasha Romanoffová)
  • Spider-Man (Peter Parker)
  • Black Panther (T'Challa)
  • Žádný
více k tématu:
Infinity War: Vsadíte si na to, jaký Avenger s největší pravděpodobností zemře?

Nejnovější články:

Sdílet tuto stránku:

Partneři: