Recenze: Black Panther - po delší době "jen" lehce nadprůměrná marvelovka

Black Panther | Marvel Studios
Michael B. Jordan, Chadwick Boseman
Black Panther | če
Situace se zkomplikuje, když se objeví příbuzný, pokládaný za dávno zmizelého / zemřelého, a začne si dělat nárok na trůn Wakandy. A do toho ještě jihoafrický (bílý) pašerák (Andy Serkis), který chce Wakanďanům ukrást jejich nadpřirozený drahý nerost.
Film Black Panther sice spadá do série Avengers (hlavní hrdina se objevil už v Občanské válce), ale není téměř nijak provázán s ostatními filmy série a nevystupují v něm v podstatných rolích žádné jiné postavy marvelovského superhrdinského univerza (s výjimkou Martina Freemana jako Agenta Rosse). Naprostá většina filmu se odehrává ve Wakandě, s krátkou odbočkou do korejského casina a ještě kratší do londýnské galerie.

Black Panther: trailer | Falcon
A právě Wakanda je to nejlepší, co může tento film nabídnout. Wakanda má totiž supermoderní hlavní město, plné vznášedel a hologramů. Jde o jakousi černošskou mega-Dubaj, a podobně jako Dubaj je jeho vizuální podoba fantasmagorickou směsí nejmodernějšího superdrahého designu a historických (afrických) výtvarných motivů. Takže i když se celý film odehrává v současnosti a na Zemi, jde o docela hardcore sci-fi (válečníci například mají v rukou tradiční africké pestrobarevné deky, které jako bonus generují neproniknutelné silové pole). Tvůrci kostýmů a výpravy se vyblbli a opravdu je zajímavé se na to koukat.
Danai Gurira, Lupita Nyong'o, Chadwick Boseman
Black Panther | če
A to je dobře, protože ústřední zápletka a hrdinové jsou tak nějak... průměrní. Dočkáme se náznaku zajímavého konfliktu, kdy je T'Challa, zastávající "tradiční africké hodnoty" a vznešenost, konfrontován s uzurpátorem trůnu, který nemá zabíjet lidi (bez ohledu na rasu), říká "wassup?" a chtěl by svými superzbraněmi pomoci radikálním černochům ovládnout celý svět. Ale jsme v Disneyho filmu, takže tento zajímavý motiv není nijak zajímavě rozveden a skončíme zase u toho, že se spolu všichni různě (nekrvavě) fackují na krásných loukách Wakandy, tentokrát za pomoci super dek a zmutovaných nosorožců.
Je to škoda, protože Black Panther obsahuje občasné náznaky toho, jak skvělý mohl být. Je to jednak občasný opravdu dobrý humor (především v podání hlavního šéfa "gorilího" bojového národa [to není rasismus, tak si sami říkají]), a na druhou stranu ony výše zmíněné náznaky nějakého hlubšího zamyšlení / nastavování zrcadla a podobně. Bohužel se ale tvůrci pořádně nesoustředili ani na jedno, a výsledkem je taková nemastná - neslaná (a zjevně hodně drahá) produkce, která vypadá pečlivě vysoustruženě, ale jaksi jí chybí něco zásadnějšího (nebo aspoň zábavného), co by ospravedlňovalo její více než dvouhodinovou délku. Nepříjemně velká část stopáže pozůstává z řečí o nutnosti soudržnosti, přátelství, zachování rodu, vše v naivním stylu Disneyova Lvího krále (včetně zjevujících se mrtvých předků).
A co se týče řečí o "rasismu" nebo naopak "empowermentu rasy" v souvislosti s tímto filmem (vzhledem k tomu, že skoro všichni na plátně jsou černoši)... Je to tak nějak jedno. Není to ani nechtěně povznášející, ani nechtěně směšné (občas je to záměrně směšné a díky za to!), ani urážlivé. Podobné filmy tady byly už před mnoha desetiletími.
Obrázek článku
A dokonce i sci-fi!
Obrázek článku