Téma: Pokračování filmových hitů, které vznikly exkluzivně pro herní svět

Téma: Pokračování filmových hitů, které vznikly exkluzivně pro herní svět
Alien: Isolation | Creative Assembly
Jsme zvyklí na to, že se filmové hity dočkají herních zpracování (případně obráceně). Ve vzácných případech se pak někdy stane, že vezmou herní vývojáři osud filmové série do vlastních rukou a vytvoří vlastní pokračování. Na následujících řádkách si představíme sequely, které se nikdy nepodívaly do kin, ale vznikly exkluzivně pro herní svět. A některé jsou fakt skvělé!

Die Hard: Vendetta

Rok vydání: 2002
Platforma: PlayStation 2, PlayStation, Nintendo GameCube, Xbox
Hodnocení na Metacritic: 54% (GC)
Navazuje na: Smrtonosná past, Smrtonosná past 2 a Smrtonosná past 3
Die Hard: Vendetta
Úspěch Smrtonosné pasti vedl hned k mnoha hrám. Nejvíce pozornosti si získala hra Die Hard Trilogy, která jednoduchým, ale chytlavým způsobem zpracovala první tři díly série. V roce 2002 se na zmíněné tři filmy rozhodli navázat vývojáři Bits Studios originálním příběhem, v němž od událostí Smrtonosné pasti 3 uplynulo pár let. John McClane pracuje pro Century City Police Department (CCPD) v Los Angeles, jeho dcera se ke sboru po otcově vzoru připojila a hrdinovi zatopí Piet Gruber (syn Hanse). Ohlasy nebyly zázračné a dnes už jde o titul určený jen těm největším nadšencům. Potěší ale tím, že si v něm svou roli Ala Powella zopakoval Reginald VelJohnson.

Aliens: Colonial Marines

Rok vydání: 2013
Platforma: PC, PlayStation 3, Xbox 360
Hodnocení na Metacritic: 45% (PC), 43% (PS3), 48% (X360)
Navazuje na: Vetřelec a Vetřelci
Aliens: Colonial Marines
Od Colonial Marines si milovníci vetřelců slibovali hodně. Známé lokace, duchovní nástupce dvojky, sliby o poctivé hororové atmosféře a k tomu grafické orgie v prvním traileru. Pak se ukázalo, že si v Gearbox Software ukousli velké sousto a ještě na E3 prezentovali výrazně lepší grafický kabát, než jakého jsme se nakonec dočkali. Výsledkem byl vysmívaný propadák. Nejde o to, že by se hra nedala hrát. Má pár světlých momentů a fanoušky potěší hned několika lokacemi. Nemluvě o tom, že si své role z Vetřelců zopakovali Michael Biehn, Lance Henriksen a Mark Rolston. Cílení na akci v kombinaci s tupou umělou inteligencí protivníků a technickými bugy ale ze hry dělají hodně otravnou záležitost, kterou do konce vydrží jen ti nejotrlejší.

Alien: Isolation

Rok vydání: 2014
Platforma: PC, PlaySation 4, PlayStation 3, Xbox One, Xbox 360, Linux, OS X
Hodnocení na Metacritic: 81% (PC), 79% (PS4), 78% (XONE)
Navazuje na: Vetřelec
Po neúspěchu Colonial Marines vložila Sega slavného vesmírného zabijáka do ruky britské vývojářské společnosti Creative Assembly, kteří to celé vzali za úplně jiný konec. V podstatě vypustili klasickou akční složku a namísto toho celou svou hru postavili na principu hry na schovávanou. V Alien: Isolation se hráč chopí postavy dcery Ripleyové, která se snaží zjistit, co se s její matkou stalo. A to ji zavede až k vetřelcům. Dějově neoriginální, ale vizuálně i atmosférou fantasticky zvládnutá věc, která vzdává hold Scottovu prvnímu filmu. Škoda jen podivně useknutého konce a (navzdory vynikajícím recenzím) slabším prodejům, díky nimž nejspíš nikdy nevznikne dvojka.

Stranglehold

Rok vydání: 2007
Platforma: PC,PlayStation 3, Xbox 360
Hodnocení na Metacritic: 77% (PC, PS3 i X360)
Navazuje na: Hard Boiled
Stranglehold
Přímé pokračování kultovní akční pecky Johna Woo Hard Boiled je oním vzácným případem videohry, která funguje přesně tak, jak by - vzhledem k předloze - měla. Krvavý balet, interaktivní prostředí bohaté na destrukce, akce vypadá maximálně cool a hrdina je takový, jak si ho pamatujeme. Na Stranglehold je hodně znát, že se na režii podílel sám Woo, který si navíc neodpustil své tradiční cameo v roli barmana (v tomhle případě v herním obchodě, kde si hráč za získané body odemyká bonusy). I po letech výborně hratelná záležitost, kterou by fanoušci původního filmu neměli minout.

Ghostbusters: The Video Game

Rok vydání: 2009
Platforma: PC,Nintendo DS, PlayStation 2, PlayStation 3, PSP, Wii, Xbox 360
Hodnocení na Metacritic: 74% (PC), 78% (PS3), 79% (X360), 76% (Wii), 64% (PS2), 54% (PSP), 55% (DS)
Navazuje na: Krotitelé duchů, Krotitelé duchů II
Mrzí vás, že nevznikli Krotitelé duchů 3? Možná vás to překvapí, ale třetí díl existuje. Ovšem ve videoherní podobně. Hra z roku 2009 navazuje na oba filmy (konkrétně se odehrává dva roky po skončení dvojky), v rámci obsazení jsou zpátky všechny hlavní postavy (a hlasy jim propůjčili sami herci) a i na scénáři se podíleli autoři filmové série. Herně tenhle kousek ničím výjimečný není, ale coby plnohodnotné pokračování funguje téměř dokonale.

The Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay

Rok vydání: 2004
Platforma: PC, Xbox
Hodnocení na Metacritic: 90% (PC), 89% (XBOX)
Navazuje na: Černočerná tma
The Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay
Vin Diesel je obrovským fanoušek videoher a od Riddicka si vždycky sliboval, že to bude TA role, kterou se zapíše do dějin. Slabší pokračování naděje pohřbily, ale co vyšlo na jedničku s hvězdičkou, to je hra Escape from Butcher Bay (v roce 2009 vydává v remasteru pod názvem Assault on Dark Athena), která měla sloužit jako most mezi Černočernou tmou a Kronikou temna. Ve hře se musíme dostat z vězení Butcher Bay, přirozeně hrajeme za Riddicka a autoři si opravdu vyhráli s prostředím i možnostmi, jak jednotlivé úkoly řešit. Hra je poznamenána zubem času (hlavně původní verze z roku 2004), svou nápaditostí a pojetím nicméně dokáže spolehlivě zabavit i dnes.

Scarface: The World Is Yours

Rok vydání: 2006
Platforma: PC, Xbox
Hodnocení na Metacritic: 73% (PC), 72% (PS2), 71% (Wii), 76% (XBOX)
Navazuje na: Zjizvená tvář (verze z roku 1983)
Tony Montana nezemřel, ale prokoksoval se úspěšně do přímého herního pokračování. A tvůrci hry si rozhodně neukousli malé sousto - šli zvoleným stylem do přímého souboje se sérií GTA. Obvykle podobné plány končí katastrofou, v případě Scarface: The World Is Yours to ale autorům vyšlo. Z GTA si vzali výhradně to lepší a doplnili vše o svérázného Tonyho. Nemluvě o opravdu hvězdném hlasovém obsazení vedlejších rolí (mimo jiné James Woods, Michael York, Ricky Gervais, Oliver Platt). Protože je GTA stále živá značka, působí tahle hra už dost zastarale. Fanoušky filmu ale pořád potěší.

From Dusk Till Dawn

Rok vydání: 2001
Platforma: PC
Hodnocení na Metacritic: 58% (PC)
Navazuje na: Od soumraku do úsvitu
From Dusk Till Dawn
Přímého pokračování příběhu Setha Gecka (George Clooney) jsme se ve filmovém světě nedočkali. Herní francouzský tým GamesQuad toho využil a přišel s vlastní verzí dalších událostí - po vybíjené v baru Titty Twister končí Seth ve vězení, kde mu zbývá posledních 72 hodin života do popravy na elektrickém křesle. Než ale čas vyprší, část vězňů a dozorců se promění v upíry a Seth je zase tam, kde byl: uprostřed krvavé lázně. Herní pokračování Od soumraku do úsvitu nebyla žádná pecka už v době vydání a dnes už se těžko zavděčí komukoli. I jako free hra pro mobily by to byl těžký průměr.

Wanted: Weapons Of Fate

Rok vydání: 2009
Platforma: PC, PlayStation 3, Xbox 360
Hodnocení na Metacritic: 62% (PC a X360), 61% (PS3)
Navazuje na: Wanted
Wanted: Weapons of Fate
Wanted je další zastánce filmů, kde se léta čeká na pokračování a v Hollywoodu stále přešlapují na místě. Kdo touží zjistit, jak příběh Wesleyho Gibsona pokračuje, může přistoupit ke hře z roku 2009. Wesley stále vypadá jako James McAvoy, ale mluví ho Jimmi Simpson (William z Westworldu), přičemž hledáme vraha jeho matky. Hra už ve své době neohromovala grafikou, to hlavní - akci - ale zvládala výborně. A rok 2009 je v herním světě už z ranku "pořád se na to dá ještě koukat". Své role si navíc zopakovala řada herců (Terence Stamp, Thomas Kretschmann, Common), přičemž záporáka si v herním pokračování s chutí střihl Peter Stormare.

The Thing

Rok vydání: 2002
Platforma: PC, PlayStation 2, Xbox
Hodnocení na Metacritic: 77% (PC), 78% (PS2)
Navazuje na: Věc
The Thing
Herní Věc je jedním z nejstarších kousků našeho výběru. A stále stojí za pozornost! Strohá kulisa polární základny totiž stárne relativně pomalu a pořád působí poměrně zajímavě, že musíte během hry s týmem komunikovat, aby se někdo z nich nezbláznil a nechtěl vás zastřelit (přičemž si současně nemůžete být jistí, jestli už někdo není věc). Ano, je to předem naskriptované a kdo hru jednou hrál, toho už nepřekvapí. Pro "prvňáčky", kteří se nechali Carpentovým filmem okouzlit, bude ale tenhle herní výlet příjemný. I proto, že na konci hry dojde na dost podstatné cameo.

James Bond 007: Everything or Nothing

Rok vydání: 2003
Platforma: GameCube, PlayStation 2, Xbox
Hodnocení na Metacritic: 84% (PS2 a GC), 83% (XBOX)
Navazuje na: Zlaté oko, Zítřek nikdy neumírá, Jeden svět nestačí a Dnes neumírej
Společně se stařičkým GoldenEye nejlepší herní bondovka. A takhle měla navíc servis srovnatelný s tím, čím se mohly chlubit samotné filmy. Vyjma správně bondovského příběhu a velmi slušné prezentací si své role zopakovali Pierce Brosnan (Bond), Judi Dench (M), John Cleese (Q) a Richard Kiel (Jaws). K tomu jako záporák Willem Dafoe a bondgirl v podání modelky Heidi Klum a Shannon "Naďa z Prciček" Elizabeth. Pokud jste milovali Brosnanova Bonda, určitě hře věnujte svůj čas. Pořád stojí za to.

Enter the Matrix

Rok vydání: 2003
Platforma: GameCube, PC, PlayStation 2, Xbox
Hodnocení na Metacritic: 63% (GC), 58% (PC), 62% (PS2), 65% (XBOX)
Navazuje na: Matrix, Matrix Reloaded
Enter the Matrix měl být oním vysněným vstupem do lákavé reality, jakou nám filmy načrtly, přičemž hra vyšla ve stejný měsíc jako Reloaded, neboť se její děj odehrává paralelně s tím filmovým. A navíc hodina hraných scén, které Wachowští natočili exkluzivně pro hru. Co víc si mohl fanoušek přát? Rozhodně méně bugů. Těmi se hra přímo proslavila. Hodně se toho také namluvilo o až vzácně nepodařených pasážích v autě. Není to určitě žádný herní odpad, ale hráči toho tvůrcům hodně odpustili, protože to byl Matrix (a to před 15 lety něco znamenalo). Dnes už je to spíš kousek pro masochisty, kteří chtějí poslat svůj ovladač/klávesnici do křemíkového nebe.

24: The Game

Rok vydání: 2006
Platforma: PlayStation 2
Hodnocení na Metacritic: 62% (PS2)
Navazuje na: První dvě série seriálu 24. hodin
24: The Game
A nakonec jako bonus jedna seriálová věc. Herních 24 hodin je plnohodnotný doplněk pro fanoušky Jacka Bauera. Hra se odehrává mezi druhou a třetí sérii, obsahuje prakticky všechny podstatné postavy (které namluvili sami herci), prezentace přímo kopíruje styl seriálu a herní náplň je na podobný titul až nečekaně rozmanitá. Škoda poněkud toporného ovládání a horší grafiky (postavy ale vypadají parádně, o tom žádná), protože jinak je tu vše, co by milovník show od podobného titulu chtěl. A k tomu takový malý nečekaný bonus - přestože jde o hru na PlayStation 2, dostala v době vydání plnou českou podporu ve formě titulků. V roce 2006 byl takový krok na konzolích něčím doslova nevídaným. Těžko říct, čím si Jack tuhle péči zasloužil.
Poznáte nejlepší sci-fi filmy za posledních 10 let?