7.1.2018, 19:30

Zvětšenina: Když umělce nesvede krásná modelka, ale tajemná fotografie z parku

Zvětšenina: Když umělce nesvede krásná modelka, ale tajemná fotografie z parku
Zvětšenina (1966)

Dnes večer si na ČT2 můžete připomenout legendární Zvětšeninu (1966) italského režiséra Michelangela Antonioniho (Výkřik, Zabriskie Point, Povolání: Reportér). Mysterióznímu dramatu, které se točí kolem fanatického fotografa, svůdných modelek a jedné záhadné události z parku, je víc než půl století. A stále dokáže uhranout.

Zvětšenina - David Hemmings jako fotograf Thomas

Zvětšenina (Blow-Up) byla v roce 1966 prvním filmem tehdy již důležitého představitele italského neorealismu Antonioniho, který se autor rozhodl situovat na Britské ostrovy do éry a prostředí takzvaného swingujícího Londýna. A celý jej natočil v angličtině a britsko-italské koprodukci. Podobně jako o několik let později Bezstarostná jízda (1969) je tak Zvětšenina kromě originální autorské vize též autentickou výpovědí z druhé poloviny 60. let, kdy se mládež chtěla hlavně bavit, v kurzu byl pop-art, pestrobarevná móda a klubové rockové kapely (ve Zvětšenině vystupují Yardbirds).

Antonioni ve svém druhém barevném filmu vypráví příběh mladého módního fotografa Thomase (David Hemmings), který už je ze všech těch modelek, společenských akcí a velkoměsta pěkně otrávený. Fotografie je pro něj ale stále naprosto vším. Bytostný cynik se jednou připlete k záhadné schůzce milenců v parku, událost se mu podaří vyfotografovat a to, co pod "zvětšovákem" během vyvolávání fotografií objeví, výrazně ovlivní jeho duševní stav.

Zvětšenina: Trailer

Scénář tak akorát pro jednoaktovku, řeknete si. Z pohledu dnešního diváka se možná u Zvětšeniny bude leckdo nudit. Antonionimu se však podařilo do snímku dostat jak náladu britské "zlaté mládeže" 60. let se vším cynismem, jedinečným výtvarným ztvárněním a dobovou hudbou (na soundtracku se podílel slavný pianista Herbie Hancock), tak kritiku často bezobsažné zábavy, voyerismu, řadu filosofických otázek a metaforických scén na hranici reality a snu.

Zvětšenina proslula explicitním zobrazením ženské nahoty, hoden obdivu je nicméně především způsob, kterým Michelangelo Antonioni k řadě výrazných scén přistoupil. Filmový fotograf totiž není tím typem, který si po vzoru rockových hvězd společnost ženských vnadů užívá, ale spíše jimi cynicky opovrhuje a bere je spíš jako přítěž. Když vezmeme v úvahu, že se ve filmu objevily takové krasavice jako například Jane Birkin nebo Veruschka von Lehndorff, šlo o jednoznačný autorský vzkaz: "Povrchní nablýskané pozlátko pro mne nic neznamená."

Zvětšenina - Vanessa Redgrave a David Hemmings

Hlavního představitele Zvětšeniny Thomase naopak svedla jedna vyvolaná fotografie a "nenápadná" žena z parku Jane (Vanessa Redgrave) na ní skrývající možná až příliš drsné tajemství. Jde o zosobnění touhy fotografa, kterého už nemůže nic překvapit, po nepoznaném?

Zvětšenina je hádankou, která dodnes nepřestává rozdělovat diváky i kritiky. Snímek, který si v roce 1967 odnesl Zlatou palmu z festivalu v Cannes a byl nominován na Oscara (režie a adaptovaný scénář), dle jedněch vyprázdněně žongluje s jinotaji a symbolismem. Podle druhých je fascinující výpovědí o podstatě umělecké tvorby, která dokáže pořádně potrápit.

Zvětšenina - David Hemmings jako fotograf Thomas

Zvětšenina proslula hned díky několika památným scénám: fotografickým "soubojem" Thomase a dvou modelek na zemi ateliéru, pantomimickým tenisem bez míčku nebo Thomasovou návštěvou rockového klubu, kde skupina Yardbirds rozmlátí své hudební nástroje. Právě tato scéna poukazuje na výraznou charakteristiku celého filmu - Antonioniho osobitou práci se zvukem a tichem, které jsou odrazem duševních pochodů hlavního hrdiny.

Prostě a jednoduše, jestli máte rádi popkulturní historii a její reflexi, Zvětšenina vám ji nabídne. Což je trochu paradox - film vznikl v samotném jejím epicentru a éře největší slávy -, ale je to tak. Současné retrofilmy na podobné téma se často stáčejí k nekritickému obdivu a pouhé působivé estetice. I tu ale Zvětšenina samozřejmě nabídne. Často má svou autenticitou blíž k zajímavému dobovému dokumentu.

-
-
Lukáš Král
Autor:
Lukáš Král

Související články:

Kriminálka Slídil: Psychopat z Los Angeles si utahuje z médií

Dnes večer se v televizi můžete podívat na působivý kriminální thriller Slídil, který měl v českých kinech premiéru na začátku roku 2015. Při té...

Architekt nakreslil slavným režisérům domy tak, aby odpovídaly jejich filmovému stylu

Každý režisér má svůj jedinečný rukopis, který jeho fanoušci dobře poznají. Italský architekt a ilustrátor Federico Babina se pustil do odvážného projektu...

Recenze: Velká nádhera. Film, který nádherně vypadá, zní a klaní se Fellinimu.

Jep Gambardella (Toni Servillo) je stárnoucí římský spisovatel (65 let), který je na tom ekonomicky dobře (spíš "víc než dobře", protože má byt s velkou...

Ankety

Kdo je nejlepší bojovník ve Hře o trůny?
  • Barristan Selmy
  • Oberyn Martell
  • Brienne z Tarthu
  • Jaime Lannister
  • Jon Snow
  • Bronn
  • Arthur Dayne
  • Robert Baratheon
  • Rhaegar Targaryan
  • Sandor Clegane ,,Ohař"
  • Gregor Clegane ,,Hora"
  • Syrio Forel
více k tématu:
Kdo je nejlepší bojovník ve Hře o trůny?
Jaký je Váš nejoblíbenější film s Predátorem?
  • Predátor (1987)
  • Predátor 2 (1990)
  • Predátoři (2010)
  • Predátor: Evoluce (2018)
  • Vetřelec vs. Predátor (2004)
  • Vetřelci vs Predátor 2 (2007)
více k tématu:
Predátor: Hodnoceno od nejlepšího dílu po nejhorší
Nejlepší herní adaptace Uwe Bolla?
  • House of the Dead
  • Sám v temnotě (Alone in the Dark)
  • BloodRayne
  • Ve jménu krále (Dungeon Siege)
  • Postal
  • Far Cry
více k tématu:
Mlátil kritiky, vysmál se Tarantinovi a označil se za génia. Nyní o "nejhorším režisérovi všech dob" vznikl dokument

Nejnovější články:

Sdílet tuto stránku:

Partneři: