Recenze: Bright - velkolepá fantasy od Netflixu aneb Když jen dobrý nápad nestačí

Recenze: Bright - velkolepá fantasy od Netflixu aneb Když jen dobrý nápad nestačí
Bright (2017) |
Joel Edgerton, Will Smith
Bright
V alternativním Los Angeles vedle sebe žijí lidé, elfové a orkové. Zatímco Elfové si vydobyli pozici smetánky a drží si ta nejlepší místa, lidé zůstali na střední příčce společenského žebříčku a orkové ovládli gheta. To vše jako následek zničující války, která proběhla dva tisíce let zpátky. Pozdvižení ve společnosti způsobí přibrání orka Nicka Jacobyho (Joel Edgerton) k policii. Tam nikdy nikdo z jeho rasy nesloužil.
Mít Nicka vedle sebe ve voze přirozeně znamená smůlu. "Vyhraje" to člověk Daryl Ward (Will Smith) a jediné, co chce, je orka se zbavit. Než se mu to ale povede, je společně s ním vtažen do série událostí, které možná oba zabijí.
Fantasy Bright je od začátku okatý sociální komentář. Film se navzdory neobvyklé omáčce věnuje hlavně rasismu a korupci, přičemž to vše balí do příběhu jedné zběsilé policejní noci, kdy se snaží postavy dožít rána (respektive bodu, kdy už jim nikdo nepůjde do krku). Háček je v tom, že originální prostředí zápletce neslouží. 90% sledujeme policejní drama jak podle šablony, jakým se David Ayer věnuje většinu kariéry (Training Day, Street Kings). Jen je tu místo nepohodlného svědka magický objekt, který chtějí všichni získat a místo minority v roli parťáka ork. A to je problém.

Trailer:

Noomi Rapace, Joel Edgerton, David Ayer, Will Smith
Není to tak, že by úplně absentovala atmosféra. Objede se ale bez magie. Ayer umí vykreslit odvrácenou stranu společnosti. Nemine cíl ani tentokrát. Nabízí se ale otázka, proč v tom všem vlastně musí být nějací orkové a elfové. Kdyby se fantasy elementy odstranily, na celku by to moc nezměnilo.
Pravda, najdou se i momenty, které mají potenciál. Když se například na místě činu mezi policisty pohybuje (taktéž v uniformě) kentaur, nebo se po nebi prohání drak, konečně začínáme vnímat jedinečnost prezentované reality. Jenže jde jen o drobné ostrůvky a po zbytek filmu sledujeme tradiční policejní báchorku o tom, jak hrdinové někam přijdou, někdo je tam chce zabít, oni se prostřílí ven a to samé se opakuje až do závěrečných titulků.
Děje se tak navíc převážně ve sklepech a temných uličkách, takže je navzdory štědrému rozpočtu (90 milionů) výsledek vizuálně zaměnitelný prakticky s jakýmkoli jiným policejním filmem, na němž se Ayer podílel.
Noomi Rapace
Bright
Bohužel ani herecky nemá Bright jak ohromit - charaktery jsou podobně ploché jako zápletka. Will Smith hraje hláškujícího Willa Smithe s morálním kódem (aniž bychom chápali, proč se ho drží), Noomi Rapace to jako zlé elfce sice sluší, ale to je všechno a Joel Edgerton má takovou tu nevděčnou debilní postavu, která se snaží zavděčit všem.
Je vlastně až s podivem, že se film s tolika talenty a odvážným konceptem nakonec utápí v šedi průměru a není schopný byť jediné památné scény. Přesto bych se pokračování nebránil. Naznačený svět má opravdu ohromný potenciál a byla by veliká škoda, kdyby skončilo u jedné rutinní policejní naháněčky. Pro příště by to ale chtělo nového scenáristu. Max Landis bude mít navždy kredit za originální nástřel, pracovat s ním ale neumí.
Hodnocení: 50%
Průměr hodnocení ze všech recenzí najdete ZDE