Recenze: Star Wars: Epizoda VIII - Poslední z Jediů udělá fanouškům radost

Star Wars: Poslední z Jediů
Star Wars: Poslední z Jediů | Lucasfilm Ltd.
A jak to pokračuje? Zatímco Rey prožívá s rezignovaným Lukem na ostrově jakousi variaci na Karate Kida, povstalecká flotila (pořád vedená Leiou) je po dílčím vítězství sveřepě pronásledována loděmi Prvního řádu a zdá se být ve zcela bezvýchodné situaci (dochází jí palivo i štíty). Jako zoufalý záchranný plán se Finn (který se probral) vydává s asijskou techničkou Rose (nová postava) někam do dalekého casina, kde mají najít hackera, který jim pomůže dostat se na Snokeovu loď, kde se jim snad podaří vyřadit sledovací zařízení... To celé proti vůli velení a pouze za spolupráce Poa Damerona, který možná bude nucen zosnovat vzpouru proti svým nadřízeným... A mezitím si Kylo Ren napříč vesmírem prostřednictvím síly povídá s Rey a jeden druhého se snaží zlanařit na svou stranu.
Režisér Rian Johnson (LooperBratři Bloomovi) si také sám napsal scénář a dalo by se říct, že je to ku prospěchu věci, neboť vývoj postav v tomto filmu působí o trochu přirozeněji a emocionálněji, než v předchozí epizodě, kde byly jen jakž-takže představeny, a neměly čas na nic dalšího.

Star Wars: Poslední z Jediů
Na druhou stranu, v Posledním z Jediů mají hlavní postavy času až moc, a nedá se říct, že by tento čas byl využit k tomu, abychom k nim získali nějaký hlubší vztah.
A to je také hlavní problém Epizody VIII a důvod, proč jí dávám stejně procent jako Epizodě VII, i když jde objektivně (tedy subjektivně) o trošku lepší film. U Epizody VII jsem se totiž domníval, že jde o představení postav, které budou v následujících filmech nějak zajímavě rozvinuty. A nyní zjišťuji, že nejsou rozvinuty tak zajímavě, jak bych očekával, případně nejsou rozvinuty vůbec. Dokonce bych řekl, že se nedočkáme odpovědi na žádnou z otázek nadhozených v Epizodě VII.
(Mírný spoiler pouze v tomto odstavci) Například Nejvyšší vůdce Snoke byl v předchozím filmu naprosto tajuplnou postavou. Nevěděli jsme odkud se vzal, jak se dostal k moci, proč vypadá jak vypadá, a co má vlastně za plány (kromě obligátního "MUHUAHAHA, I AM PURE EVIL"). No a v tomto filmu se nic z toho nedozvíme, a je vysoce pravděpodobné, že se to nedozvíme ani v dalším filmu. (Konec mírného spoileru)
Kelly Marie Tran, John Boyega
Star Wars: Poslední z Jediů
Nebo postava, kterou hraje Benicio del Toro: Má ve filmu důležitou roli, ale nedozvíme se naprosto nic o jejích motivacích, a dokonce ani její jméno! (Jmenuje se DJ, a proto říká "Di jinak". Nebo se jmenuje DJ, protože říká "Di jinak". Nebo má diskotéku.)
Ale zpět k tomu - dle mého názoru - nejzásadnějšímu problému. Většina nových postav se mnou emocionálně skoro nic nedělá. Rey a Finn jsou mi víceméně ukradení. Poe je nedostačující náhražka Hana Sola. Rose a DJ (nové hlavní postavy v tomto filmu) jsou mi totálně ukradení, až otravní. Jedinou zajímavou postavou v nové trilogii pro mě je Kylo Ren.
Naštěstí je v Epizodě VIII hodně scén, které jsou poháněny starými postavami a našimi vzpomínkami na ně. Ať už je to Luke a Leia, nebo jiné postavy, které se dostávají do situací, jež nám připomínají cosi ze starých Star Wars (a že je ve filmu takových situací dost). Vzpomínáte na závěrečnou sekvenci s Vaderem v Rogue One? V Epizodě VIII je několik scén, které ve mně podobně intenzivně rezonovaly a jsou úžasně natočené (velmi nápadité vizuálně i zvukovou stopou), epické v tom nejlepším smyslu slova. A John Williams měl možnost říci tentokrát svou hudbou podstatně víc, než v Síla se probouzí (například znovu uslyšíme motiv "Luke and Leia"). Ale většinou tyto epické scény fungují proto, že vám dochází, na které události a postavy z původní trilogie odkazují. Což je, obávám se, dost velký problém pro další díly Star Wars ságy.
A je také nutné pozastavit se u skutečnosti, že tento film má přes dvě a půl hodiny (je ze všech Star Wars nejdelší). Takže když ke konci dochází k těm úplně nejepičtějším a nejúžasnějším scénám, není možné ubránit se jisté repetitivnosti a únavě z toho všeho. Například celá vedlejší linie s hledáním hackera v casinu by se mohla vypustit, a přišli bychom jenom o pár hezkých kulis, kostýmů, pišišvorů a digitální honičku... Mimochodem, když jsme u těch pišišvorů: Toto je nová tvář zla:
recenze-star-wars-epizoda-viii-posledni-z-jediu
Očekávejte ho ve všech podobách a multifunkčních variantách ve všech médiích. Pravý Star Wars Porg od Disneyho
Je chvályhodné, že se film snaží být velmi politicky korektní a vysvětlovat divákům, že mohou něco dokázat i když jsou černoch, stárnoucí žena, nebo buclatá asiatka. Je také chvályhodné, že nepošlapává odkaz starých Star Wars. Ale opravdu se mu moc nedaří dávat nám místo hezkých vzpomínek na 30-40 let staré filmy a postavy něco nového, originálního, srovnatelně fungujícího. Inu, uvidíme, co z toho bude v (nejméně) pěti dalších celovečerních filmech (Solo Epizody IX až XII).
Hodnocení: 80%
P.S: 3D je jako obvykle zhola zbytečné a pouze na škodu tmavších scén.
P.P.S: Jsem sice uvedený v českých titulcích filmu, ale skutečnost je taková, že překlad (pro dabing) dělal Vojtěch Kostiha a já ho po něm pouze upravil pro titulkovanou verzi, bez většího kreativního přispění.