Recenze: Godless – westernová minisérie, kde mužům není hanba střílet do žen a naopak

Godless / Netflix
Společnost Netflix nedávno poskytla svým předplatitelům možnost zhlédnout westernovou minisérii Godless (Bezbožný) a ta v mnoha ohledech odpovídá na otázky, proč si to tento žánr sviští jednou nahoru (např. 3:10 Vlak do Yumy /2007) a podruhé zase šupem dolů (Osamělý jezdec /2013).
Zavádí nás hluboko do vnitrozemí Nového Mexika roku 1884, do městečka La Belle, postiženého tragickým závalem v místním dole, což z městečka učinilo místo, kde obyvatelstvo tvoří především vdovy, nemohoucí starci a děti. Ženy tady umí nabíjet winchestrovky a kolty obratněji než kdekoli jinde ve státě. Nejde při tom o výmysl scenáristy, který si libovolně ohýbá skutečnost vlastní imaginací. Tvůrce minisérie Scott Frankse nechal inspirovat příběhy z historie amerických důlních městeček.

Godless: Trailer

Godless
Frank se letos blýskl coby spoluscenárista skvěle hodnoceného Logana (2017)a poněkud nezaslouženě se přehlíží jeho předchozí režijní kousek Mezi náhrobními kameny (2014). Z obou zmíněných filmů je rozpoznatelný cit a vášeň pro hrdiny westernového typu a současně snaha nabourávat žánrové stereotypy. A tento zápal patrně přesvědčil i Stevena Soderbergha , který se na minisérii podílel jako koproducent.
Sedmidílná westernová minisérie začíná pohledem do zmasakrovaného městečka Creede, kde kamera zvolna přejíždí po mrtvolách a spáleništi. Titul série hned v úvodu nachází své opodstatnění. A také se nastavuje rytmus a vizuální pojetí. Scott Frank se rozhodl pro pomalý styl vyprávění. Pokud někdo jede na koni, tak se na něho hezky podíváme, jestli to zprava doleva zvládne a nebudeme rušeni žádnou střihovou zkratkou. Kamera nám krajinu odkrývá způsobem, jako bychom měli možnost příběh sledovat na širokoúhlém plátně a vše bylo točeno na 70 mm film. Je přirozené, že ne každému tato forma bude po chuti. Nezpochybnitelně ovšem dává minisérii specifickou a pokud se jí poddáte pak i podmanivou atmosféru.
Godless
Godless
Hlavní dějová linka se odvíjí kolem příběhu mladého muže jménem Roy Goode (Jack O´Connell), mladíka, který, jak se z několika retrospektiv dozvídáme, to neměl v životě jednoduché. Jeho osud se ještě v dětství protne s vůdcem tlupy desperátů Frankem Griffinem (skvělý Jeff Daniels), který se ho ujme, což ho šlechtí, nicméně je rozhodně víc služebníkem ďáblovým než božím, ačkoli právě k Bohu se mnoha citáty z Bible a kolárkem na krku často poněkud lišácky odkazuje. Jeff Daniels v minisérii hraje svého padoucha s mimořádným citem a nabízí divákovi řadu momentů, které zcela správně vyvolávají pochyby o nabízející se černobílé percepci Frankovy osobnosti. Je to zkrátka bravurně napsaná (i zahraná) postava, možná v Danielsově filmografii nejlepší.
Godless
Godless
Roy Goode, který se jednoho dne rozhodne pověsit desperátské řemeslo na hřebík a opustit Frankovu rodinu třiceti banditů, zamíří směrem k městečku La Belle. To má samozřejmě své konsekvence, neb si s sebou vezme poslední velký lup tlupy, a navíc Franka Griffina k mladému muži váže zcela výjimečný vztah a nehodlá necha Roye jen tak běžet. A je jen otázkou času, kdy se dozví, že Roy našel azyl u osudem taktéž zkoušené Alice Fletcherové (Michelle Dockery) na její farmě za městem. Příběh je vyprávěný jako precizně připravená skládačka. Jednotlivé motivy, zápletky, osudové křižovatky jsou postupně rozkrývány a jejich dílky do sebe začínají zapadat a vytvářet komplexní obraz historie místa i jeho obyvatel.
Divák správně vytuší, že La Belle se stane místem, kde vše vyvrcholí a nazvat vyvrcholení přestřelkou by bylo stejně nepřesné jako označit Thorovo kladivo nástrojem na zatloukání hřebíků. Ve finále je skutečně nač se dívat a střelný prach smíchaný s prachem ulice v La Belle vás bude štípat v očích ještě hodně dlouho.
Godless
Godless
Na Godless je pozoruhodný i náklad, který si tvůrce vložil na bedra a který mu do jisté míry svou vahou podlomil kolena. Ne zcela, myslím, že převažují pozitiva, ale přece jen se zdá být v jednom seriálu až příliš sledovat trable s poněkud vynucenou emancipací, řešit osobní vztahová dramata s ní spojená a všelijakou sexuální orientací, dále černošskou segregaci (černošská komunita žije v jakémsi ghettu za městem) a do toho navíc nemohou chybět ani indiáni, kterým se zkrátka musí plivnout do tváře a divák je ponechán ve správné předtuše, že takové věci nemohou zůstat bez odplaty.
Navíc režisér Scott Frank zcela nezpochybnitelně miluje westernové propriety, tradiční symboliku. Detailní záběry na kolty, natahování spouští, cvakání nabíjených winchestrovek, krocení koní, tanec barových tanečnic, detailní pohled do očí pod temným širákem… Není pochyb o tom, že tato oblíbená klišé nemohl nebo nedokázal oželet. Přesto lze konstatovat, že právě díky znalosti žánru mu nakonec ten riskantní šejkr, v němž míchal možná víc ingrediencí, než je zdrávo, vyšel.
Jistě, mohla vzniknout zcela bezprecedentní westernová minisérie, která by s žánrem hnula k nepoznaným obzorům. Nestalo se. To, co ovšem zůstalo, je skvělá podívaná s mimořádně skvělými hereckými výkony. Netflix může být nakonec právem pyšný na další seriálový zářez na pažbě, kde se nacházejí nadprůměrná díla.
Hodnocení: 80%
Průměr hodnocení ze všech recenzí najdete ZDE