26.12.2017, 12:10

Od filmového porodu k tomu skutečnému. Filip Renč vypráví o "Zoufalých ženách"

Od filmového porodu k tomu skutečnému. Filip Renč vypráví  o "Zoufalých ženách"
Zoufalé ženy dělají zoufalé věci / Klára Issová během natáčení (foto: Miloš Schmiedberger)

18. ledna bude mít premiéru nový film režiséra Renče podle scénáře Haliny Pawlowské. 24. prosince se mu narodila dcera Sofie. Generační komedie Zoufalé ženy dělají zoufalé věci (2018) se střihala a postprodukovala ve studiu Pokrok a PFX a my jsme pohovořili s režisérem Renčem nejen o finalizaci filmu, ale i o jeho soukromí a začátcích u filmu.

Zoufalé ženy dělají zoufalé věci - Filip Renč a Klára Issová během natáčení | Foto: Miloš Schmiedberger

Zrovna jsme ve střižně filmu Zoufalé ženy dělají zoufalé věci. Jak to máte s finálním střihem? Mluví vám do toho producent?
Finální střih je hotov, schválený producenty i Halinou Pawlowskou. Teď se mazlíme s detaily – děláme barevné korekce, čistíme materiál od různých věcí, které nechceme, aby byly vidět. A děláme triky. Tomáš Gaisler (Pokrok) dělá trikové věci společně s Tomášem Srovnalem (PFX).

Jaká změna byla dělat po Lídě Baarové vztahovou komedii?
Změna to je hlavně psychická, spíš v tom příjemném směru. Protože když člověk točí drama, nosí si ho v hlavě i domů, je tím zatěžkanej. Když točí komedii, tak je na place i lepší nálada. Humor je uvolňující, očišťující. I když práce a nasazení je úplně stejné. Člověk si taky musí uvědomit rozdílný přístup ve vedení herců, v záběrování, rytmice, rychlosti dialogů. Když dělá akční komedii, tak má jiné vyjadřovací prostředky než když točí válečné drama. Výběr hudby, dramaturgie hudby a zvuků je také úplně jiná. Rád měním žánry, pokaždé chci dělat trošku jiný. Takže vždycky začínám od nuly.

Zoufalé ženy dělají zoufalé věci - scenáristka Pawlowská si ve filmu též zahrála | Foto: Miloš Schmiedberger

Do čeho vám mluvila autorka knižní předlohy a scénáře Halina Pawloská? A jaká to byla spolupráce?
Já jsem jí mluvil do scénáře a ona mi mluvila do obsazení (smích). Ale obojí snad bylo konstruktivní. My se na tom obsazení s producentem Páskem, Konyukovem i s Halinou museli shodnout. Byl to celkem dlouhý proces, než jsme ty hlavní role obsadili. To trvalo skoro rok.

Vztahových komedií vznikne v České republice každoročně několik. V čem bude ta vaše jiná?
V čem bude jiná… Vždycky záleží na látce a týmu, který to dělá. Každoročně tady vznikne třeba šedesát filmů a ví se tak o čtyřech, o pěti. Sice se točí komedie, ale nikdo je nevidí, protože se třeba nepovedly. Já doufám, že tahle se povede, protože předloha od Haliny je vtipná, taková ironicky-sarkastická ženská komedie. Bude to takové filmové šampaňské s mexickým podtextem. Proč s mexickým, to se diváci dozví. Halina je vtipná autorka, má dobré dialogy. Myslím si, že je těžší diváka rozesmát, než ho rozplakat. A to, jestli se komedie povede, na to není klíč. Buďto ten strojek šlape jako švýcarské hodinky, nebo nešlape.

Zoufalé ženy dělají zoufalé věci: Trailer

Ještě bych se vrátil k Lídě Baarové. To byl první tuzemský film, uvedený na Netflixu. Jaký z toho máte jako režisér pocit? Sledujete statistiky?
V českých a slovenských kinech film vidělo půl milionu diváků, na to, jaké to bylo těžké téma, je to na naše poměry skvělý výsledek. Bylo to v distribuci v Rakousku, v Německu, v USA na Netflixu i v mnoha jiných zemích. Já jsem jenom rád. Každý filmař musí být rád, že jeho práci viděly miliony diváků, ke kterým mohl promluvit. To je jedno z obrovských kouzel filmové práce.

Jakou má vlastně dneska režisér u nás pozici?
Je to strašně nevýhodná pozice být jenom režisér. Spousta producentů si tady převzala ten americký model, kdy oni budou určovat, kdo bude hrát, budou říkat, jak má vypadat střih, jak má vypadat hudba. Ale na to se musí studovat, to je součástí režijní práce. Ale producent Pásek i Igor Konyukov mi dali naštěstí volný prostor a důvěru.

Zoufalé ženy dělají zoufalé věci - Filip Renč a Klára Issová během natáčení

A vědí producenti, co vlastně dělají?
Režírovat může jen jeden člověk. Dávat všechny informace a pocity do souvislostí, do jednoho směru, do jednoho jasného výsledku a sdělení. Producenti si musí vybrat takového režiséra, ke kterému mají důvěru. Na druhou stranu by měl režisér akceptovat a dodržovat rozpočet a počet natáčecích dnů.

Zoufalé ženy dělají zoufalé věci - Klára Issová a Matouš Ruml během natáčení

Ve filmu máte scénu u porodu. Jak se všeobecně ví, budete brzy otec. Půjdete k porodu?
Je to legrační, ve filmu jsme točili dva porody a může se stát, že v době premiéry budeme mít s mojí ženou Maruškou termín porodu. Takže to je opravdu takové zvláštní a hezké propojení s tímto filmem. Chci být určitě u toho (pozn. redakce: stalo se o pár dní později, po uskutečnění rozhovoru, 24.12.2017).

Máte jméno?
Jo, máme. Chceme, aby se jmenovala Sofie. Sofie Marie. Ono se to prý nemá říkat předem, ale já nevím, co je na tom tajného, proč by se to dopředu říct nemohlo. Je to krásný jméno.

Vy jste vystudoval dokument na FAMU. Táhlo vás to k dokumentu?
Já šel na FAMU v době, kdy prakticky nebylo v 18-19 letech možné, aby vás přijali na hranou režii. Na dokument se přijímali mladší kluci a holky. Byla větší šance se tak dostat na půdu filmové akademie, začít pracovat s filmem, s vidinou, že člověk může přejít časem do jiné katedry. Já si vybral dokument. Byla tam větší tvůrčí svoboda i za komoušů, nekecali nám do toho tak jako na hrané režii. Měli jsme celkem svobodu a vlastně mnoho lidí z dokumentu volně přešlo k hrané režii. Já měl dokumenty vždycky herecky stylizované. Od samého začátku jsem dělal něco mezi hraným filmem a dokumentem. Zapadákov (1987), Srdíčko (1988) nebo Fanstory (1987).

Requiem pro panenku

A pak jsem paradoxně chtěl přejít k hranému filmu, takže jsem napsal scénář podle Josefa Klímy, Requiem pro panenku (1991). Film jsem natočil ve třetím ročníku na dokumentu, přerušil jsem studia, natočil tento celovečerní film a pak jsem ještě dva roky dostudovával dokument a paradoxně jsem absolvoval dokumentární tvorbu s celovečerním hraným filmem.

Je nějaké téma, které byste chtěl bytostně zpracovat?
Určitě, je to Milan Kundera a Valčík na rozloučenou. Už jsem s panem Kunderou byl přes jeho přátele v jakési komunikaci, ale zatím to nevypadá, že by povolil natáčení nějaké své knihy. Nějak se mu do toho nechce. Myslím, že byl zhrzený z filmové adaptace svého románu Nesnesitelná lehkost bytí.

Já knihu Valčík na rozloučenou neznám, mohl byste přiblížit její téma?
Je to zajímavá životní úvaha nad tím „být či nebýt“.

A potom mě zaujal také Ladislav Mňačko. Měl jsem pět let práva na román Jak chutná moc. Máme i scénář, ale ani na tuhle těžkou látku se nepodařilo najít televizi, sponzora, producenta.

Aby to ale nevyznívalo beznadějně, Mňačko ani Kundera sice nevyšel, ale mám v plánu jiné a zajímavé filmové projekty.

-
-
Lukáš Král
Autor:
Lukáš Král

Související články:

"Zoufalá žena" Klára Issová? Ale kdeže. Herečka by se mohla živit kaskadérstvím

Zaujala hned svým prvním celovečerákem, komediálním dramatem Saši Gedeona Indiánské léto (1995), za které byla nominována na Českého lva. Herečka Klára...

Halina Pawlowská o zoufalých ženách, zoufalých věcech, inspiraci a praseti Ondrovi

Spisovatelka, moderátorka, zpěvačka, herečka, scénáristka, publicistka, producentka, vydavatelka. Tím vším je multitalentovaná Halina Pawlowská. Její...

Zoufalé ženy dělají zoufalé věci na prvním videu. Jak velký to byl porod?

Režisér Filip Renč představuje první ukázku z komedie Zoufalé ženy dělají zoufalé věci. Životní příběh (ne)obyčejné ženy Olgy ztvárnila herečka Klára...

Když se spojí Filip Renč a Halina Pawlowská, zoufalé ženy dělají zoufalé věci

Jedna z nejúspěšnějších českých spisovatelek Halina Pawlowská, hvězdný režisér Filip Renč a velká dávka odzbrojujícího humoru, která dostane každého. To je...

Glosa: Originál musí být tak dobrý, že z toho jednou bude kýč. Stále se opakující.

Nejen visuál Bezva ženský na krku vsadil na jistotu, na kýč. Nevím, jestli i film. Neviděl jsem ho. Ale co je kýč? Je to velmi nízký (ne)vkus? Je to...

GLOSA režiséra Víta Olmera: Hnůj v zákulisí českého filmu

Kritici na nový hraný film o Baarové útočí jak hejno mořských vos. Já díla kolegů zásadně nehodnotím, protože z vlastní zkušenosti vím, jaké martyrium je v...

Recenze: Lída Baarová - něco mezi Dobyvateli ztracené archy, Titanicem a nechtěnou komedií

Nejnovější velkofilm Filipa Renče vypráví životní příběh Lídy Baarové (Táňa Pauhofová), české herečky, která byla mj. milenkou Goebbelse a skoro i milenkou...

Ankety

Kdo je nejlepší bojovník ve Hře o trůny?
  • Barristan Selmy
  • Oberyn Martell
  • Brienne z Tarthu
  • Jaime Lannister
  • Jon Snow
  • Bronn
  • Arthur Dayne
  • Robert Baratheon
  • Rhaegar Targaryan
  • Sandor Clegane ,,Ohař"
  • Gregor Clegane ,,Hora"
  • Syrio Forel
více k tématu:
Kdo je nejlepší bojovník ve Hře o trůny?
Jaký je Váš nejoblíbenější film s Predátorem?
  • Predátor (1987)
  • Predátor 2 (1990)
  • Predátoři (2010)
  • Predátor: Evoluce (2018)
  • Vetřelec vs. Predátor (2004)
  • Vetřelci vs Predátor 2 (2007)
více k tématu:
Predátor: Hodnoceno od nejlepšího dílu po nejhorší
Nejlepší herní adaptace Uwe Bolla?
  • House of the Dead
  • Sám v temnotě (Alone in the Dark)
  • BloodRayne
  • Ve jménu krále (Dungeon Siege)
  • Postal
  • Far Cry
více k tématu:
Mlátil kritiky, vysmál se Tarantinovi a označil se za génia. Nyní o "nejhorším režisérovi všech dob" vznikl dokument

Nejnovější články:

Sdílet tuto stránku:

Partneři: