Recenze: Kingova Temná věž je důkazem toho, že z osmi knih 90minutový film neuděláte

Recenze: Kingova Temná věž je důkazem toho, že z osmi knih 90minutový film neuděláte
Idris Elba
Pokud z osmi knih uděláte jeden 90minutový film, je zřejmé, že ledacos bude jinak než v předloze. Knihy jsem nečetl, ale podle lidí, kteří je četli, s nimi film nemá společného prakticky nic, kromě toho, že se v něm vyskytuje nějaká Temná věž a nějaký Pistolník.
Ale ani to není tak žhavé.
Temná věž je totiž ve filmu celkem asi 20 sekund (z toho 10 sekund na dětské kresbě), a Pistolník, který v knize prý byl "výrazně inspirován Clintem Eastwoodem", je nyní výrazně inspirován afroamerikanismem, asi aby kromě Ďábla bojoval taky proti xenofobii.
Scénář psal můj oblíbený prznič literárních předloh Akiva Goldsman, po něm ho upravovalo asi 5 dalších lidí, režírovat začal Dán Nikolaj Arcel, pak se děly různé dramatické věci, a nakonec se do kin dostalo něco, co sice není tak debilní jako nejlepší Goldsmanovy kousky, ale rozhodně to není zajímavé, nebo dokonce dobré.

Trailer:

Výsledek nejvíce připomíná slabší fantasy filmy z 80. let, které sice měly rozpočet na nějaký ten trik, ale bylo jim vpodstatě jedno o čem jsou a neměly pořádného charismatického hrdinu. A na rozdíl třeba od Zlatého dítěte nabo Kačera Howarda není v Temné věži žádný humor (záměrný ani nechtěný).
Hlavním hereckým problémem je Idris Elba, který je naprosto nezajímavý, necharismatický, nevtipný, ani nic podobného (a nesouvisí to s barvou jeho tělesných orgánů). Satan McConaughey má aspoň občas trochu zábavnou hlášku a sem tam provede něco správně úchylného, ovšem je ho ve filmu málo. Hlavním hrdinou je (prý narozdíl od knihy) malý Jake, který má SPECIAL POWER a většinu času čumí co divného se kolem něho děje, což nebezpečně připomíná různý ty early-teen-postapokalyptické romány a filmy posledních let. (Obávám se, že Kingova Temná věž není dětská četba.)
Idris Elba, Matthew McConaughey
Temná věž (2017)
Zapomenutým poloklenotům 80. let se film podobá i svou nic-moc výpravou. Samozřejmě uvidíme nějaký ten digitální efekt, ale na velkorozpočtový se dočkáme nepříjemně dlouhých sekvencí, které se odehrávají v nějakém kusu skal v nějaké kašírované vesnici plné nudných statistů (s domalovanými dvěma planetami na obloze). Kromě toho například:
- Je zběžně představeno několik ujetých poskoků McConaugheyho s divnými jmény a vlastnostmi, chvíli to vypadá, že se o nich dozvíme něco víc, ale nakonec všichni společně zahynou (pokud jsem to dobře pochopil) a zůstanou navždy nepoznaní.
- Na dvou filmu místech se na zdi objeví nápis o "Karmínovém králi", který nikdo nijak nekomentuje a o Karmínovém králi celý film nikdo nemluví.
- Kluk chce matce dokázat, že dva lidé ve vedlejším pokoji jsou ve skutečnosti démoni. Místo toho, aby jí ukázal důkaz (nesednoucí kůži na hlavě), jenom ječí "musíš mi věřit, mami!"
- Každou chvíli se objeví zběžná narážka na něco potenciálně zajímavého (ruiny pozemského lunaparku v cizí dimenzi, mluvící zmířata, démon ve formě oživlých parket), ale následně se na to zapomene a zbytek filmu už o tom není jakákoliv zmínka.
Na rozdíl od jiných filmových adaptací literárních děl tenhle filmeček nedoporučuji ani lidem, kterým se hrozně moc líbila předloha...
Hodnocení: 40%
Průměr hodnocení ze všech recenzí najdete ZDE