Kdo je mlčenlivý šofér a hrdina nadupané akční kriminálky Baby Driver?

Kdo je mlčenlivý šofér a hrdina nadupané akční kriminálky Baby Driver?
Baby Driver
Je to hodný kluk a za volantem hotový ďábel.“ Takový je Baby (Ansel Elgort), nevinně vyhlížející řidič, který převáží drsné zločince z bodu A do bodu B. Celou únikovou trasu má naplánovanou podle rytmu specifických písní, které si pouští ze svého pečlivě opatrovaného iPodu, aby díky nim mistrovsky zvládal průjezd křivolakými uličkami.
Baby pracuje pro Doca (Kevin Spacey), mafiána, kterému se daří úspěšná série bankovních loupeží, částečně i díky Babyho řidičským schopnostem. Mezi Docovu partu profíků patří například bývalý finančník Buddy (Jon Hamm), Buddyho mladá a nespoutaná partnerka Darling (Eiza Gonzalez) a impulzivní střelec Bats (Jamie Foxx), jehož podezřívavost vůči Babymu – ať už jde o jeho chování či schopnosti – začínají povážlivě narušovat dosud hladce běžící operaci.
Ansel Elgort, Jamie Foxx
Baby Driver
Babyho vzezření – sluneční brýle, roztržitost, na uších neustále sluchátka – by mohly naznačovat, že se jedná o mladíka, který si neuvědomuje vážnost situace, v níž se ocitl, ale jeho schopnosti uniknout pronásledovatelům nemají konkurenci. A přesto ho kvůli stále stoupajícímu zájmu o jeho dovednosti a to, jak je uplatňuje, začíná stále silněji trápit svědomí. Zejména poté, co se zamiluje do milé a pohledné servírky jménem Debora (Lily James) a pokažená loupež ohrožuje jeho vyhlídky na lásku a štěstí mimo jeho nebezpečnou profesi.
Film je rozvržený tak, že začíná snem stát se řidičem, který pomáhá zločincům uprchnout z místa činu, a velice záhy se proměňuje v noční můru života zločince,“ popisuje scenárista a režisér Baby Drivera Edgar Wright. Baby, se kterým se setkáváme na začátku filmu – ukrytý za svými slunečními brýlemi a se sluchátky na uších – je tím nejúžasnějším zlodějským učněm, jakého si lze představit.
kdo-je-mlcenlivy-sofer-a-hrdina-nadupane-akcni-kriminalky-baby-driver
Scenárista a režisér Edgar Wright a herec Ansel Elgort během natáčení.
Je to mistr svého oboru, ale současně se od zbytku party drží stranou,“ říká Wright. „Zcela doslova se od nich drží co nejdál, protože s nimi opravdu nechce mít nic společného. Velmi mylně se domnívá, že můžete zločince převážet, ale přesto jím sami nebýt. Chce se tvářit, jako že s těmi špatnými věcmi nemá nic společného, že je jenom řidič a nic víc. Akční scény jsou svým způsobem jeho povoláním a myslím, že existuje řada lidí, kteří se snaží držet si od své práce odstup tím, že předstírají, že jsou někým jiným. A pak, když večer přijdou domů, tak mohou být sami sebou.“
Když Wright tuto postavu mlčenlivého řidiče vymýšlel, představoval si ji jako variaci na silné a mlčenlivé hrdiny, které ztělesňovali Clint Eastwood a Steve McQueen, ale s tím, že to celé může být jen zástěrka. „Setkáte se s ním a vidíte, že jde o skutečné eso svého oboru, ale pak okamžitě začínáte poznávat, jaký je doopravdy. Skutečnost, že je dobrý v něčem, co by opravdu neměl dělat, vytváří zajímavý konflikt.“

Trailer:

Baby Driver
Hudba, která snímek Baby Driver drží pohromadě, je podle Wrighta pro dvojí povahu hlavního hrdiny velmi příznačná. Pouštět si během práce do sluchátek hudbu působí velmi efektně, ale ve skutečnosti tím maskuje nedostatek, kterým trpí následkem automobilové nehody v dětství. „Má vadu sluchu, tinnitus, píská mu v uchu následkem nehody, která ho v dětství potkala,“ popisuje Wright.
Vedlejším důsledkem toho je, že s nikým nechce moc mluvit, protože lidé, kteří mají sluchové problémy, se často při mluvení více stydí. Ale dalším aspektem toho je, že si hudbu pouští, aby ono pískání potlačil. Je to pro něj nejprve jakási bezpečnostní pojistka, která se posléze proměňuje v nefalšovanou posedlost. Celý svůj život musí mít podkreslený soundtrackem, protože není schopen nic dělat, pokud mu k tomu nehraje ta správná hudba.“
Jon Hamm, Ansel Elgort, Eiza González
Baby Driver
Baby Driver jako akční muzikál na čtyřech kolech?
V našem filmu je možná hudba a choreografie, ale rozhodně to není žádný běžný muzikál,“ směje se Wright popisu svého detektivního příběhu. „Současně jsme museli zachovat tu pravou atmosféru, aby šlo o film napínavý a dramatický, ale především zábavný a vzrušující.“
„Je to postmoderní muzikál,“ míní kameraman Bill Pope, který s Wrightemspolupracuje již dlouhou dobu. „Takže se tam nezpívá a netančí na ulici, ale svět se podřizuje rytmu hudby.“
Ansel Elgort, Lily James
Ansel Elgort, který ztvárnil Babyho, si vzpomíná, jak ojedinělý tento projekt už od samého prvopočátku byl. „Původně se scénář šířil na iPadu a byly v něm malé smajlíky 'Baby Driver', na které jste mohli kliknout a ke scénáři vám začala hrát hudba. Ta byla hlavním motorem celého scénáře a film samotný tak přesně funguje také. Když jste ten scénář četli, mohli jste vnímat rytmus oněch scén.“