Liga spravedlnosti není jediná aneb Filmy, u kterých se za pochodu měnil režisér

Liga spravedlnosti není jediná aneb Filmy, u kterých se za pochodu měnil režisér
Christopher Reeve jako Superman | Warner Bros.

ČARODĚJ ZE ZEMĚ OZ (1939)

Čaroděj ze země Oz
Nahrazování režisérů není žádná moderní záležitost. Podobné čachry byly běžné už v počátcích Hollywoodu. Legendární Čaroděj ze země Oz zažil střídání hned několik. Napřed Norman Taurog udělal několik pokusných záběrů, jak bude film vypadat v technologii Technicolor. Poté režii převzal Richard Thorpe, na režisérské židli ovšem vydržel pouhých devět dní a když byl vyhozen, na chvíli zaskočil na plac George Cukor (i když nenatočil jedinou konkrétního scénu, výsledná podoba postav je jeho zásluhou). Teprve až poté se k projektu dostal Victor Fleming, který je pod filmem podepsán.

JIH PROTI SEVERU (1939)

Jih proti Severu
Pro Cukora byl rok 1939 prokletý. Jako režisér byl přizván i k Jihu proti severu, pro kreativní neshody s producentem Davidem O. Selznickem musel ale natáčení po třech týdnech opustit. A kdo ho nahradil? Znovu Fleming!

SUPERMAN 2 (1980)

Superman 2
Jeden z nejznámějších sporů tvůrce a studia. Richard Donner natáčel první dva díly Supermana s Christopherem Reevem naráz. Po obřím úspěchu jedničky Donner narazil, když chtěl dát dvojce vážnější nádech, zatímco studio vyžadovalo odlehčenější podívanou. Přestože měl Donner většinu scén pro dvojku hotovou, byl vyhozen a nahrazen režisérem Richardem Lesterem. Přetáčkami nevznikl špatný film, oproti Donnerově režisérské verzi, která (naštěstí) vyšla v roce 2006, jde ale přeci jen o slabý čajíček.

OSTROV DR. MOREAU (1996)

Ostrov Dr. Moreau
Legendární noční můra pro všechny zúčastněné. Původní režisér Richard Stanley, který film čtyři roky připravoval, byl po pouhých čtyřech dnech natáčení vyhozen, protože nezvládal ukočírovat herce. A není se čemu divit. Marlon Brando se vyrovnával se sebevraždou dcery, Val Kilmer s rozvodem a navíc šlo o období, kdy si oba herci mysleli, že jsou mistři světa a všechno musí být po jejich. John Frankenheimer nastoupil do rozjetého vlaku, natáčení protrpěl a na Kilmera měl na konci takovou averzi, že když natočil poslední záběr, zavelel: „Střih. A teď toho bastarda dostaňte z mého placu!“.

ODPLATA (1999)

Payback: Straight Up
Podobná situace jako u Supermana 2. Brian Helgeland natočil Odplatu jako temnou a nekompromisní gangsterku, což producenty znejistilo (šlo o hodně oldschoolovou záležitost, která nutně nešla na ruku divákům). Studio Helgelanda vyhodilo a najalo Johna Myhrea, který třetinu filmu přetočil (vznikl mimo jiné úplně nový závěr a záporák) a film přiblížil tehdy populárním gangsterkám Guye Ritchieho. Helgelandův temnější sestřih nakonec vyšel také a to v roce 2006. Unikátní na téhle situaci je, že jsou si sestřihy pojetím opravdu hodně vzdálené, a přesto jsou oba vynikající. Výše přiložený trailer je na režisérskou verzi, které jsme se více věnovali v Přehlížených peckách.

SUPERNOVA (2000)

Supernova
Supernova proslula tím, že ji nedokázal zachránit nikdo. Snímek ve stylu Vetřelce původně natáčel Walter Hill, který ke zmíněné klasice Ridleyho Scotta napsal scénář. Poté, co práce dokončil, se studio rozhodlo k razantním změnám, Hilla vyhodilo a nahradil ho Jack Sholder (Noční můra v Elm Street 2), který podle mnohých zdrojů většinu filmu přetočil. Výsledkem byla pořád katastrofa, kterou nedokázal ve střižně zachránit ani Francis Ford Coppola (Kmotr). Bezradnost korunoval trailer, zkoušející Supernovu prodat jako zábavnou sci-fi. Více jsme se filmu věnovali ve Slavných propadácích.

VYMÍTAČ ĎÁBLA: ZROZENÍ (2004)

Vymítač ďábla: Zrození
Další případ "dva filmy za cenu jednoho". Pokračování Vymítače ďábla měl původně režírovat John Frankenheimer, od projektu ale odstoupil (a zanedlouho poté bohužel i zemřel). Místo něj film natočil Paul Schrader. Když dodal svůj sestřih, narazil. Zatímco studio chtělo lekačky a krev, Schrader se rozhodl vsadit na psychologické drama. Došlo proto ke střídání. Do rozjetého vlaku naskočil Renny Harlin, dostal k ruce extra 20 milionů a řadu scén přetočil. Výsledek diváky ani kritiky nenadchl. Původní verze nakonec vyšla také, u nás pod názvem Pod nadvládou zla. A i ta to ve známkách schytala.

PRACHY DĚLAJ ČLOVĚKA (2006)

Prachy dělaj člověka
Legendární porevoluční český průšvih. Prachy dělaj člověka původně točil nejmenovaný režisér podle scénáře Jana Kulhavého. Režisér byl po pouhých pár dnech vyhozen a Kulhavý si usmyslel, že film natočí sám. Společně s herci vyrazil na Srí Lanku, coby debutant však absolutně nic nezvládal a výsledkem bylo to, že si štáb užil pěknou několikatýdenní dovolenou za deset milionů korun. Během ní se natočily jen "záběry pro cestovní kancelář", jak později uvedl režisér Jiří Chlumský, který nakonec musel projekt zachránit.

RATATOUILLE (2007)

A ještě jedna česká stopa. Pixarovka Ratatouille byla původně dítětem Jana Pinkavy, držitele Oscara za krátký animovaný snímek Geriho hra. S námětem na film přišel Pinkava poprvé již v roce 2001. Pinkava na projektu pracoval i jako režisér, výroba se však neubírala směrem, v jaký studio doufalo, a tak roku 2005 odpovědnost za režii a produkci převzal zkušenější Brad Bird.

ANT-MAN (2015)

Edgar Wright na na prvním Ant-Manovi pracoval celých osm (!) let a dokonce natočil fantastické testovací záběry (viz výše), které pomohly projektu k tomu, aby dostal zelenou. Těsně před první klapkou se však studio s Wrightem rozešlo pro tradiční kreativní neshody. Šlo především o zásahy do scénáře a také o to, že Wright chtěl, aby film nebyl moc vázán na ostatní marvelovky.

SOLO: STAR WARS STORY (2018)

Film, který byl nejspíš zrozen k neúspěchu. Fanoušci Star Wars od začátku říkali, že je sólovka s novou tváří nezajímá. Pak ale studio nabídlo zajímavý twist v podobě angažování režisérů Phila Lorda a Chrise Millera (série Jump Street). A něco takového rozhodně lákalo do kina. Jenže se prý při natáčení až příliš zaměřili na komedii (koho by to vzhledem k jejich dřívějším filmů napadlo, že?) a jejich vize se díky tomu příliš rozcházela s ostatními Star Wars filmy. Takže dostali padáka. Projekt poté převzal Ron Howard, který nenechal kámen na kameni (údajně přetočil až 80% filmu), což vedlo například k tomu, že původně obsazeného Michela K. Williamse vystřídal Paul Bettany (Williams neměl čas na přetáčky). Výsledek nakonec nebyl nejhorší, ale mediální škoda byla napáchána a film ve velkém propadl.