16.6.2017, 18:00

"V pohřebnictví se točí obrovské peníze," říkají tvůrci vítězného kraťasu Backstage o muži z krematoria

V sobotu se předávaly Ceny Pavla Kouteckého za nejlepší tuzemské dokumentární filmy. V kategorii těch krátkých zvítězili studenti Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně Martin Mach a Dominik Truhlář se snímkem Backstage (2016), který je portrétem zaměstnance strašnického krematoria. Proč si vybrali právě toto téma? A jak se jim v netradičním prostředí natáčelo? Více v rozhovoru s režisérem a kameramanem Dominikem Truhlářem.

Co pro vás znamená výhra Ceny Pavla Kouteckého?
Je to neskutečná pocta a jsme rádi, že se snímek líbil jak porotě, tak divákům.

Proč jste si vybrali jako téma portrét spalovače?
Prvotní impuls byl od školy, kde jsme měli splnit zadání na téma dokument. Dost nás ovlivnil snímek Spalovač mrtvol od režiséra Juraje Herze a moje sestra Klára, která začala chodit na medicínu. Hledali jsme něco, o čem se moc nemluví, a taky něco, aby to trochu šokovalo. Postupně jsme s Martinem řešili různé postupy a stylizaci, jak dokument natočíme.

Jak se takové natáčení v krematoriu vlastně dojednává?
Domlouvání natáčení bylo překvapivě jednoduché. S Martinem jsme jeli do Strašnického krematoria a na vrátnici nás poslali za panem Mlcochem a ten nás po krátkém rozhovoru seznámil s Ivošem. Když jsme Ivoše poprvé uviděli, strašně nás zaujal jako osobnost. Hned na místě jsme se domluvili, že to pro nás udělá, za což mu ještě jednou děkujeme.

Ivoš Plaček, Martin Mach a Dominik Truhlář v pražském krematoriu.

Osobně mě vlastně mrzelo, že film má jen 10 minut. Nemáte ještě něco ve střižně? Nepřemýšleli jste o delším portrétu?
Určitě materiál ještě máme, ale Backstage s Ivošem Plačkem nebudeme natahovat. Vymysleli jsme to s Martinem jako krátkometrážní dokument, a tak by to asi mělo zatím zůstat. Kdybychom z toho chtěli udělat celovečerní dokument, tak bychom museli zvolit jiný přístup k natáčení.

Co vás po natáčení v krematoriu překvapilo, rozšířilo obzory? Jde mi o boření stereotypů a takových těch floskulí, která se tradují…
Asi nejvíc mě překvapil samotný Ivoš a jeho přístup k této práci. To bylo pro mě asi to nejhlavnější a nejzajímavější. Dále jsme zjistili, že existují biorakve, což jsme do té doby vůbec nevěděli, a nebo kolik stojí pohřeb. Musím říct, že v pohřebnictví se točí obrovské peníze a nejvíce mě zarazilo, když nám Ivoš řekl, že stát zrušil přídavky na pochování zesnulého. To zahrnovalo jak obřad a samotný proces kremace, tak i nádobu na pozůstatky. Toto všechno hradil stát. Od doby, kdy se tyto příspěvky zrušily, nemůže si většina sociálně slabších lidí samotný pohřeb vůbec dovolit. Nemají tak možnost důstojně pochovat svého bližního.

Martin Mach s Cenou Pavla Kouteckého. | Foto: Cena Pavla Kouteckého

Pracujete coby režisérské duo. Jak máte rozdělenu práci? Na co se který z vás víc soustředí?
S Martinem jsme se dali dohromady už na střední škole, kde jsme začínali tvořit svoje první věci. S Martinem si moc rozumíme, co se týče filmu, máme stejný humor a názory, jak by měl snímek vypadat. Všechno vymýšlíme spolu a diskutujeme o různých nápadech a navzájem se doplňujeme. Já se především starám o kameru a Martin o režii.

Hodláte se i dál zabývat dokumentem? O jakých tématech přemýšlíte?
Ano, už máme takových pár nápadů, ale jsme ve fázi shánění peněz na další projekty. Ty bych ale nerad prozrazoval, tak se snad zase brzy uvidíme na další Ceně Pavla Kouteckého.

Backstage: Celý film zdarma

-
-
Lukáš Král
Autor:
Lukáš Král
Související filmy: Backstage
Související osoby: Martin Mach, Dominik Truhlář, Juraj Herz

Související články:

Výjimečné dokumenty míří do Ústí aneb Senzační Nagano, "svoboda" na psychiatrii a dřina místo výplaty

Ve středu 16. května odstartuje festival dokumentárních filmů ELBE DOC.K, na jehož sobotním vrcholu bude předána již 12. Cena Pavla Kouteckého určená...

Nejlepší filmový dokument vybere Kazma. Padne to na Vietnamce, uprchlíky, Čechy nebo žigulík?

Kapitalismus na ruský způsob, bezvýchodný život českých teenagerů, střet civilizací nebo uprchlická krize – to jsou témata pětice českých dokumentárních...

Recenze: Nic jako dřív - portrét jedné ztracené varnsdorfské generace?

Tento český dokument vypráví o osudech mladých lidí (do 20 let), žijících ve Varnsdorfu. Jeden hoch se snaží přestat fetovat a přivedl právě přítelkyni do...

Spalovač mrtvol, stále nejlepší český horor?

Kultovní horor režiséra Juraje Herze Spalovač mrtvol (1968) byl po krátkém uvedení v kinech zakázán, stažen z distribuce a normalizátory dán na dvacet let...

Street Magic Show: Vytáhněte kouzelníky z lesa do ulic!

Internet hýbe světem a část videoobsahu se z televizních obrazovek přesouvá právě do říše nul a jedniček. Se zajímavým projektem přichází student filmové a...

"Dítě mohou klidně vychovávat dvě lesbičky. Klíčem je láska," tvrdí režisérka Počtová

Po výpravě za Generací Singles (2011) se dokumentaristka Jana Počtová podívala na současného Nerodiče (2017). Skrze svůj životní příběh a osudy známých...

Cena Pavla Kouteckého: Jak přiblížit dokument lidem? A kdo z komunity filmařů platí bitcoiny?

V sobotu uplynulo 61 let od narození dokumentaristy Pavla Kouteckého. Od jeho tragické smrti je to 11 let, což znamená, že se již pojedenácté předávaly...

Cenu Pavla Kouteckého obohatí nejúspěšnější dokumenty z festivalů Sundance a Cannes

Obrazově výjimečné, meditativní, existenciální, skandální a na festivalech velmi úspěšné. Těmito slovy by se dal propojit výběr dokumentárních filmů, které...

Cena Pavla Kouteckého letos čerstvě ve festivalovém duchu

Proběhne již pojedenácté. Stále nese pochodeň ceněného a tragicky zesnuvšího dokumentaristy. S nástupem druhé dekády nicméně dozná předhlídka tuzemských a...

Recenze: Láska v hrobě je vzácně působivý dokument

Český dokument sleduje několik let osudy páru bezdomovců (a několika jejich hostujících přátel), kteří žijí v polorozpadlé hrobce v zapadlém konci...

Ankety

Nejlepší herní adaptace Uwe Bolla?
  • House of the Dead
  • Sám v temnotě (Alone in the Dark)
  • BloodRayne
  • Ve jménu krále (Dungeon Siege)
  • Postal
  • Far Cry
více k tématu:
Mlátil kritiky, vysmál se Tarantinovi a označil se za génia. Nyní o "nejhorším režisérovi všech dob" vznikl dokument
Máte radši dabing, nebo titulky?
  • Dabing
  • Titulky
  • Jak kdy
více k tématu:
Dabing, nebo titulky? Český divák má jasno

Nejnovější články:

Sdílet tuto stránku:

Partneři: