Recenze: Star Wars: Síla se probouzí

Recenze: Star Wars: Síla se probouzí
recenze-star-wars-sila-se-probouzi
Nebo něco v tom smyslu.
Prostě se všichni snaží získat jistého MacGuffina (data v kulatém droidovi), ale především se nám představit a rozdat karty pro spoustu dalších pokračování. A přitom bude samozřejmě něco z minulosti odhaleno, mnohem více neodhaleno, a dojde i k nějaké té hvězdné válce. (Budu se snažit nespoilerovat více, než co bylo vidět v trailerech.)
Důležité je uvědomit si zásadní rozdíl, tkvící v tom, co režisér J. J. Abrams udělal pro Star Trek a co pro Star Wars. Star Trek byl pod jeho dohledem rebootován pro novou generaci a stará posádka z 60. let zůstala jen nostalgickou vzpomínkou na jiný svět.
V kontrastu s tím nové Star Wars nejsou rebootem, nýbrž "normálním" pokračováním, které má hladce navázat na staré epizody IV až VI, jako kdyby od nich neuplynulo přes 30 let a jako kdyby nikdy neexistovaly epizody I až III (které tvůrcům tohoto filmu zjevně k srdci nepřirostly).
Harrison Ford
Star Wars: Síla se probouzí | Lucasfilm Ltd.
Samozřejmě, když uvidíme Hana Sola, kterému dělá potíže pomalu i chůze, je nám jasné, kolik let uplynulo. Ale veškerá výprava, kostýmy, prostě design celého světa, vypadá velmi, velmi podobně, jako ve starých epizodách.
To znamená, že přístoje vypadají trochu jako sestavené ze zbytků starých rádií a praček, i když by samozřejmě bylo jednodušší udělat je zbrusu nové, nebo vyrenderovat v CGI. Scény, odehrávající se v poušti, jsou skutečně natáčeny převážně v poušti (nikoliv v pískovišti 3 x 3 metry jako v prequelech) a většina mimozemšťanů jsou lidé v maskách, bez CGI, nebo případně s dodělanými CGI drobnostmi.
A i když nejste experti na triky, na výsledku je znát, že je "reálný" a "méně virtuální", než prequely. A samozřejmě je to také tím, že CGI technologie od prequelů hodně pokročily, takže není takový problém vytvořit CGI, které nevypadá jako CGI. Pokud na to máte dost peněz.
A Abrams na to dost peněz měl, takže vizuálně film opravdu stojí za to a dokazuje, že pořád jsou jisté věci, na které samotné CGI nestačí. Super.

Stejně tak super je slyšet znovu tu nejepičtější hudbu Johna Williamse. Tu starou, i tu novou.
recenze-star-wars-sila-se-probouzi-1
Stejně tak je super sledovat, jak J.J. Abrams režíruje o něco dravěji, než George Lucas, takže většina scén má patřičně hbité tempo, kamera občas provede něco originálního (dojde i na lens-flare, ehm), a všechno to prostě šlape a má to lehkost, která tolik chyběla prequelům.

Z řemeslného hlediska opravdu filmu není co vytknout a nikdo si nemůže stěžovat, že by filmu chyběl nějaký "Star Wars look" nebo "Star Wars atmosféra".

Star Wars: Síla se probouzí
Už jen to, co jsem zatím napsal, stačí k tomu, abyste měli dostatečnou motivaci film vidět. Stojí za to ho vidět, ať jste fanoušci Star Wars nebo ne, protože je to prostě úžasný vypilovaný hollywoodský blockbuster - ten typ velkofilmu, který se Hollywood snaží napodobit každé léto, už od původních Star Wars, a zdaleka ne vždycky se mu to daří. Tentokrát se to podařilo tak dobře, že nebudete mít moc času přemýšlet o tom, co na plátně dává jaký smysl, jestli jsou všechny postavy dostatečně prokresleny, a podobné "podružnosti".

Ale pokud se o tyto "podružnosti" začnete zajímat, zjistíte následující:

Tři-čtyři mladí, relativně neokoukaní herci, na jejichž bedrech budou spočívat osudy galaxie v příštích letech, nám své postavy plus-mínus představí, ale nedají nám moc příležitostí k tomu, abychom nějak hlouběji pochopili, co jsou zač. Mnohem lépe bude v divákovi rezonovat "stará garda" herců z původní trilogie. Asi nejdojemnější jsou společné momenty Hana Sola a generálky Leiy - že by proto, že ty postavy už dobře známe?

Film je zjevně, a zcela záměrně, natočen tak, aby mnohé bylo tajuplně naznačeno a zůstalo nevysvětleno. Abychom se museli těšit na další filmy, videohry, comicsy, knížky, a to všechno. Pokud patříte k fanatičtějším Star Wars fanouškům (a v tuto chvíli například už znáte jména "Snoke" nebo "Phasma"), budete pravděpodobně zklamáni z toho, že valná většina z vašich divokých teorií/představ se nenaplní a film se jimi vůbec nezabývá.
Star Wars: Síla se probouzí
Star Wars: Síla se probouzí
Film kopíruje strukturu původní trilogie takovým způsobem, že by se podle toho dala hrát nějaká společenská hra: Je až zvláštní, jak nedůležitým se ukázalo být ono "finální vítězství" na konci Návratu Jediů (Ano, tak se Epizoda VI teď oficiálně jmenuje) - protože Impérium je znovu u moci (i když se jmenuje jinak) a většina galaxie pořád nevěří, že Jediové někdy existovali. Opět tu máme moudrého praštěného mimozemšťana, vyjadřujícího se v hádánkách. Opět tu máme kosmickou základnu, která dokáže ničit planety, ale má závažný problém s bezpečností. Opět tu máme důležitou mapu, ukrytou v droidovi. Opět tu máme padoucha v masce, ovládaného ze zákulisí ještě větším padouchem.

Je toho mnohem víc a jsem si naprosto jist, že je to zcela záměrné a že to není způsobeno nedostatkem tvůrčí invence. Skoro všechno, co jsem napsal jako "kritiku" v několika posledních odstavcích, platilo i pro původní Star Wars trilogii, a Disney se zjevně snaží hrát znovu na přesně stejnou notu. (V této souvislosti vás musím uklidnit, že obavy z nějaké "disneyfikace" této ságy byly zbytečné.) Nesnaží se nic zásadně předělávat nebo experimentovat.

Ovšem, zcela subjektivně, jako člověk, který viděl stovky, ne-li tisíce filmů, jsem doufal, že se po námětové stránce dočkám něčeho víc, než přesné kopie ságy, ze které byl celý svět (včetně mě) nadšený před 30 - 40 lety.

Mnoha divákům budou Star Wars v této podobě naprosto stačit. Ale já bych ideálně chtěl něco nápaditějšího a trochu riskantnějšího. Možná proto, že už je mi přes 20.

A na závěr několik spoilerů:
recenze-star-wars-sila-se-probouzi-2
Hodnocení: 80%
P.S: Bude se u nás promítat 2D, 3D i IMAX verze (3D je vyrobeno dodatečně), dabovaná i titulkovaná.

P.P.S: Jak se dočtete v závěrečných titulcích (tudíž to ode dneška není tajná informace), pracoval jsem na obou českých verzích filmu. Bohužel, na rozdíl od předchozích epizod, jsem musel podepsat smlouvu, že o této práci nesmím nikdy (tedy ani v budoucnosti) mluvit, což je velká škoda, protože by podle toho byla vzrušující kniha. Ale dabing nedopadl nejhůř a obzvlášť Luke Skywalker je v českém znění dokonalý.