11.12.2015, 12:30

Tomáš Vorel relaxuje s kamerou. „Režisér Vorel na place není. Na place je jen Vorel kameraman.“

Tomáš Vorel je muž mnoha zájmů a profesí. Coby režisér, scenárista, producent a kameraman pracuje na svém novém filmu Instalatér z Tuchlovic. V květnu dal zdarma na YouTube film Gympl (2007), nedávno Ulovit miliardáře (2009). Proč se rozhodl točit o vesnickém instalatérovi? Co ho přivedlo k profesi kameramana? A jak si vede Gympl na "tubě"? Dočtete se v rozhovoru.

Pracujete na novém filmu Instalatér z Tuchlovic. Máte už dotočeno?
Ano, už je dotočeno. Ale není dofinancováno. Třikrát jsem žádal o grant na Státním fondu kinematografie a třikrát jsem nedostal. Nelíbilo se jim herecké obsazení.

Postava hrdiny je inspirována skutečným instalatérem, který jako kdyby se vyloupl z minulého století. Co všechno vám doma opravil?
Opravil mi ve studiu umyvadlo. Známá mi ho doporučila. Ale že prý nemá auto, takže si ho musím do Prahy přivézt z Tuchlovic. Tak jsem ho přivezl, on opravoval, přitom si něco mumlal, pak jsem ho opil vodkou a on se rozpovídal o svém životě - co, kde, kdy zažil. Pak mi v Tuchlovicích ukázal svůj domek a svou dílnu, kde má všechno možné a nemožné. Tam jsem se rozhodl, že o něm napíšu scénář a natočím film…

Jakub Kohák coby instalatér.

Jak se podle vás Jakub Kohák zhostil své první velké filmové role?
Já Koháka obsadil už do Vejšky, do role profesora UMPRUM. A zaujal mě, jak hrál citlivě a neokázale. A při psaní Instalatéra jsem si představoval od začátku Koháka. Samozřejmě jsme s ním udělali herecké zkoušky. A Kohák přesvědčil, že je to role přesně pro něho. Jeho první hlavní a vážná role.

Film vzdává hold poctivým řemeslníkům. Jak jste na tom vy – báječný muž s klikou?
Ano, film vzdává tento hold, ale zároveň ukazuje, že "s poctivostí nikam nedojdeš", že skončíš v bídě a zapomnění. Zejména v tomhle státě. Já se už druhý rok snažím Instalatéra zafinancovat a nedaří se mi to. Asi proto, že jsem ještě nikomu nedal úplatek a u nikoho jsem nelobboval...

Gympl | Foto: Photos copyright © Falcon

Na YouTube jste mimo jiné uvolnil film Gympl. Za 7 měsíců jej zhlédlo přes 1 milión lidí. Je to cesta, jak k filmu přitáhnout publikum. Kolik z toho ale utržíte za reklamu? Nejsou to pouze drobné?
Je to paradoxní. Film Gympl "zadarmo" na YouTube nyní vydělává producentům na reklamě více, než prodejem DVDéček a iTunes a VoD dohromady. YouTube navíc jako jediný portál na světě ctí autorský zákon a umožňuje producentům blokovat a mazat pirátské kopie svých filmů. YouTube dokonce umožňuje nahrávat vaše videa ve 4K! Takže váš film je k dispozici v té nejvyšší kvalitě kdykoliv, kdekoliv a zadarmo! Proč by si to někdo stahoval z Ulož.to? Ukradené a v mizerné kvalitě? Po zveřejnění Gymplu na YouTube téměř zmizely Gymply na všech pirátských úložištích...

Počínaje filmem Cesta do lesa si filmy nejen produkujete, píšete, režírujete, ale i natáčíte. Kdy jste se nadchl pro kameru?
Já jsem přece začínal jako kameraman. V deseti letech jsem si půjčil od matky 8mm kameru Admira, natahovací na péro. A touto kamerou jsem točil první rodinné záběry. Teprve na gymplu, když jsem objevil Sklepáky, jsem začal něco psát a režírovat. A ty první amatérské filmy jsem si točil také jako kameraman. Na FAMU mě pak naučili, že každý režisér musí mít svého kameramana. Takže první celovečerní filmy jsem točil s profesionálními kameramany: Roman Pavlíček, Martin Duba, Marek Jícha… Ale se všemi jsem se pořád hádal a měl svůj vlastní pohled na kompozice a pohyby kamery. Takže se všemi jsem se nakonec rozešel. Jako kameraman jsem nejdříve natočil celovečerní dokument Z města cesta. A tak mě to s kamerou bavilo, že jsem se rozhodl stát se kameramanem svých dalších filmů: Cesta do lesa, Vejška a Instalatér z Tuchlovic. Obloukem jsem se vrátil tam, kde jsem začal...

Tomáš Vorel během příprav na natáčení Instalatéra z Tuchlovic.

Není těch vašich funkcí při natáčení už příliš?
Kameraman s režisérem se ve mně doplňují. Tím, že švenkuji a jezdím s kamerou, tím si uvolním hlavu od stresu režírování. Kamera je fyzická práce a to mě relaxuje. Sedět v režisérském křesílku a dirigovat herce mě stresuje a nenaplňuje. Ale důležitá věc: s herci před natáčením filmu čtrnáct dní zkouším ve zkušebně. A při natáčení se jim už příliš nevěnuji, nechám je být, důvěřuji jim...
A co se týká schizofrenie režisér-producent, tak tohle spojení bych si rád odpustil. Ale zatím jsem nenašel producenta, který by sehnal peníze na celý film. Všichni umí jen utrácet. Takže producenta si dělám proto, že nikdo takovej se zatím nenašel. Kdybyste o někom věděli…

Při natáčení Instalatéra z Tuchlovic jste využil kamerový systém DollyCrane. Můžete popsat jeho výhody?
Já mám rád kameru v pohybu. V Cestě do lesa jsem točil skoro všechny záběry z jeřábu zvaného Pixi. Dá se nastavit od jednoho až do dvanácti metrů, takže se kamera stále vznáší a dělá veliké nadhledy. Ve Vejšce jsme zase používali samé koleje a slidery, takže všechny záběry jsou takové klouzavé.

Tomáš Vorel natáčel "Instalatéra" na kamerový systém DollyCrane. | Foto: VOREL FILM

Tady na Instalatérovi jsem chtěl také pohyb, ale neměl jsem peníze na kolejnice a na velké jeřáby a gripáky. A objevil jsem DollyCrane. Ten umí všechno dohromady. Dá se postavit jako slider, dá se postavit jako věž i jako malý jeřábek. Zvládnou to dva asistenti kamery za deset minut. Rozsah pohybu DollyCrane není tak rozmáchlý jako u klasické jízdy nebo jeřábů, ale na komorní příběh vesnického instalatéra to bylo přesně ono. Točilo se na zahradě, v dílně, v koupelnách a kuchyních. Z DollyCrane jsme natočili přes 100 záběru. Je to zařízení ideální pro malé filmy a pro lehké kamery do 15 kg.

Jak je producent Vorel spokojen s prací režiséra Vorla?
Jako producent jsem chtěl režiséra Vorla několikrát vyhodit a zavolat Svěráka, aby mi to dotočil, protože bydlí v Bráníku kousek ode mne. Vorel totiž strašně zdržuje a vymýšlí nesmyslné detaily. Je schopen přerovnávat věci v záběru celou hodinu, kvůli nějaké obrazové estetice. A herci jsou z toho na infarkt a štáb ho má za blázna.

Není režisér Vorel na kameramana Vorla příliš náročný?
Jak jsem už řekl, režisér Vorel na place není. Jeho práce s herci skončila ve zkušebně. Na place je jen Vorel kameraman.

Tomáš Vorel natáčel "Instalatéra" na kamerový systém DollyCrane. | Foto: VOREL FILM

Blíží se konec roku 2015. Jak byste jej z pozice filmaře okomentoval?
Bez podpory státu nemůže český film existovat. Český producent nedokáže film zafinancovat bez Státního fondu kinematografie. Nebo musí prošpikovat všechny záběry nechutným "prodaktplejsmentem" a své dílo zcela znehodnotit. A to já dělat nebudu, to já nedokážu. Takže musím čekat na zázrak, že se najde osvícený mecenáš, který nám Instalatéra dofinancuje. A my ho budeme moci v klidu dodělat a poslat do kin…

Komerční sdělení: Tomáš Vorel využívá pro své filmy kamerový systém DollyCrane, který je k dispozici ve filmových studiích pokrok.com.

-
-
Lukáš Král
Autor:
Lukáš Král

Související články:

Mejdan, na který se nezapomíná. Fanoušci Kouře, Gymplu a Cesty z města mohou pařit s Vorlem

Svérázný autor, příležitostný herec, myslivec a člen kultovního divadla Sklep Tomáš Vorel oslavil v červnu šedesátiny. Připravuje nový film Cesta domů a na...

40. týden-kinopremiéry: Blunt je dívka ve vlaku, Kohák instalatér a Spacey kocour!

První říjnové premiéry lákají na pět různorodých novinek. Fanoušci thrillerů jistě nepohrdnou adaptací Dívky ve vlaku (2016). Artové publikum může vyrazit...

Jakub Kohák o Instalatérovi z Tuchlovic: "Každá vesnice má takové dva tři solitérní chlapy…"

Léta platil za ceněného režiséra reklam a videoklipů. Poté získal roli brankáře Slavoje Houslice v populárním seriálu Okresní přebor a od té doby se řadi...

„Každý z nás je, byl nebo bude životní outsider,“ říká režisér Instalatéra z Tuchlovic Tomáš Vorel

Tomáš Vorel uvede do českých kin svůj desátý celovečerní film. Instalatér z Tuchlovic (2016) je podobně jako další díla autora, který kromě režie zvládne...

Režisérka Olga Dabrowská: „Divadlo Sklep je společenství lidí, které spojuje láska.“

Od minulého čtvrtka můžete do vybraných kin vyrazit na dokumentární film Tajemství Divadla Sklep aneb Manuál na záchranu světa (2016). Pocta sklepákům je...

OBRAZEM: Sklepáci obsadili Lucernu! Máme fotky z divoké premiéry dokumentu Tajemství Divadla Sklep

Divadlo Sklep slaví 45. narozeniny. Minulý týden pařili Vávra a spol. na své domovské scéně, v divadle Dobeška. Ve středu se přesunuli do pražského kina...

Tomáš Vorel naděluje. Pod stromeček Skřítka, na leden režisérskou verzi Kamenného mostu.

Další film zdarma. Režisér a producent Tomáš Vorel se rozhodl oživit svůj nejoblíbenější film Kamenný most z roku 1996 v hlavní roli s Tomášem Hanákem...

Tomáš Vorel obsadil Jakuba Koháka do hlavní role chystané komedie

Instalatér z Tuchlovic je vesnická komedie o muži, který všem všechno opraví, ale vlastní život spravovat nedokáže. Do hlavních rolí obsadil režisér...

Jiří Mádl: „Vejška je drsnější, reálnější a komičtější než Gympl.“

Povedená dvojice Kocourek (Tomáš Vorel jr.) a Kolman (Jiří Mádl) se vrací. Po Gymplu (2007) přichází Vejška (2014). Dospěli ti dva? A kam se posunuli? V...

Recenze: Cesta do lesa aneb Když se Vorel drží svého kopyta

Režisér Tomáš Vorel nedávno představil svůj snímek Cesta do lesa, který volně navazuje na již dvanáct let starou Cestu z města. Kdo v generačním Gymplu...

Ankety

Můj nejoblíbenější Shymalanův překvapivý zvrat je z filmu...
  • Šestý smysl
  • Vyvolený
  • Znamení
  • Vesnice
  • Stalo se
  • The Visit
  • Rozpolcený

Nejnovější články:

Sdílet tuto stránku:

Partneři: