Recenze: Bojovník aneb Jak pohřbít nasazení herců a solidní námět

Rachel McAdams, Jake Gyllenhaal
Bojovník - Billy Hope končí s boxem a při jedné potyčce přichází o manželku. Jeho svět se hroutí. Když mu navíc soud odebere dceru, stane se jeho návrat do ringu poslední nadějí...
Světový šampión Billy Hope (Jake Gyllenhaal) je na vrcholu. V Madison Square Garden vyřídil dalšího chlápka, má krásnou milující ženu Maureen (Rachel McAdams), dceru Alice (Clare Foley), obrovskej dům, peníze. A taky docela dost obdrženejch ran. Během rutinní tiskovky pro charitu ho vyprovokuje jeho věčný vyzyvatel Miguel Escobar (Miguel Gomez), strhne se mela a Billyho žena skončí se smrtelným průstřelem v kaluži krve. Nikdo není z ničeho obviněn, Billy se psychicky zhroutí, projede následující zápas, začne se chovat divně, přijde o veškerý majetek a o možnost vychovávat vlastní dceru.
Bojovník
Prostě muž na dně a jedinečná příležitost pro režiséra Fuquau natočit o tom psychologický film. Což člověku, který se v prozatímní tvorbě soustředí na akční žánr, moc nesedí. Dramaturgicky je snímek poměrně roztěkaný, rozehrává několik solidně vyhlížejících dějových linek a mikropříběhů, ale nedokáže se dostat hloubš pod fasádu. Gyllenhaal je dobrý herec, ale v případě Bojovníka s ním prostě dvakrát nesoucítíte. Během projekce se sem tam ozvaly chichotající se hlasy, takže jsem nebyl jediný, kdo měl s očekávatelným vyústěním řady scén problém. Nemůže tedy chybět Billyho dosavadní manažer, který se na něj vykašle, zlý soud, který nechce Billymu svěřit dceru, protože mu byla zjištěna přítomnost omamných látek v krvi a podobně.

Trailer k filmu Bojovník:

Bojovník: trailer | Forum Film
Na dojemnou notu hraje především silné citové pouto Billyho k jeho dceři a jejich nemožnost žít spolu. Ale takhle hmatatelné ždímání emocí prostě nemůže delší dobu fungovat. Když se na scéně objeví Billyho nový trenér Titus (Forest Whitaker), začne se konečně divák očekávající nějakou filmovou hloubku mnohem víc bavit. Snímek ale spěje poměrně monotónně k očekávanému finále - pomstě v boxerském ringu s dávným sokem Miguelem.
Forest Whitaker
Skvělý Forest Whitaker předkládá polohu, kterou u něho znám a mám rád - hraje tělem, emocemi, řečí, pohledem. S Billym se sblíží, ale o osobní tragédii trenéra, který ji utápí v alkoholu, se nic nedozvíme. Zkrátka zoufalá nepřístupnost.
Bojovník je filmem z ringu, u něhož nechápete, pro koho je vlastně určen. Mohou na něj jít ženy (vztah otce-dcery), je v něm ale i dost akce, krve a potu. Zoufale však chybí dramatické a thrillerové prvky, kterými distributor snímek onálepkoval. A přeložit do češtiny původní název Southpaw (postoj boxera-leváka) jako Bojovník je ve výsledku nejvýmluvnější - obyčejný film má obyčený název.
Procenta nahoru za Whitakera, namakaného Gyllenhaala a věrohodné ztvárnění boxerského prostředí.
Hodnocení: 60%