Recenze: Terminator Genisys si nedokáže ujasnit, pro koho je natočený

Terminator Genisys
Arnold Schwarzenegger
Není to vůbec špatný směr. Po nastavování známého mustru (Terminátor 3: Vzpoura strojů) a vhledu do nelichotivé budoucnosti (Terminator Salvation) přichází film, v němž sami hrdinové cestují časem. Postavy mají jasný nový cíl a v rámci možností se dá jejich postup chápat. V rámci možností říkám proto, že bližší rozbor by nepochybně Genisys (skoro jako každému filmu o cestování časem) ublížil a nejspíš by se ukázalo, že je celá zápletka hrozná blbost a postavy vše zbytečně komplikují. Na oko se ale příběh odvíjí - se zapojením potřebné míry tolerance - v uvěřitelné rovině.
Pro fanoušky série je zcela nejlepších úvodních dvacet minut, v nichž jsme napřed uvedeni do zničeného světa a poté se děj přesune do roku 1984, aby nám připomněl jednu z klasických scén prvního dílu, ukázal omlazeného Arnolda a dal nám nadechnout slibné atmosféry starého Los Angeles.
Starosvětský počáteční přístup, budující atmosféru věrnou prvním dvěma filmům, bohužel postupně vezme za své. Jakoby si studio nedokázalo ujasnit, jestli točí nového Terminátora pro fanoušky Cameronových filmů nebo současné mladé diváky. Rozkročení mezi oba tábory Genisys nesluší. Napřed jde oldschoolově v bitvě tělo na tělo, poté nechá dva digitálně nedomrlé vrtulníky divoce se řítit městem a autobus dělá kotrmelce na mostě. Výsledek působí jako slepenec ze dvou různých filmů, jimž to spolu vůbec neladí (částečně i proto, že režisér pompéznější akcí nijak neoslňuje). Jediným pojítkem je Arnoldova postava. A i na ní je znát, že „už to není, co to bývalo“. V některých momentech baví, jindy je ve scéně téměř omylem.

Moc nepomáhají ani nové tváře v kultovních rolích, konkrétně Emilia Clarke (Sarah Connor) a Jai Courtney (Kyle Reese). Nejenže to herecky nijak zvlášť nedávají, ale navíc jsou příliš mladí a plakátoví, aby do svých rolí opravdu zapadli. Chybí jim ošlehané tváře původních hrdinů, kterým bylo lehké uvěřit bitvu s osudem. Tihle dva sice také umí v akci schytat nějaké ty rány, jakmile ale inferno skončí, mohli by zfleku naskočit na focení spodního prádla.
Nový Terminátor zkrátka neví, čím chce být a hlavně pro koho. Rozpolcenost je nevděčná, protože se nezavděčí nikomu. Fanoušci původního filmu budou otráveni cílením na teenagery (to bylo řečí, že půjde o Rko), mladí zase nedocení jednotlivé příběhové proměny. Dva filmy za cenu jednoho, kdy ovšem jeden přístup odporuje tomu druhému. Který z nich Vám sedne, to si odvoďte od data svého narození. Já jsem ročník 1984. Tudíž mám jasno.
Hodnocení: 50%
Průměr hodnocení ze všech recenzí najdete ZDE
P.S. V Paramountu by si měli nafackovat za to, že kampaň úmyslně postavili na spoileru. Ok, může být, pokud má film tajné eso v rukávu. To ale není případ Terminator Genisys, který překvapivější moment nenabízí a tím pádem potenciálně nejsilnější chvilku trailery doslova spláchly do hajzlu.