Recenze: Bílý bůh - artová verze příběhu o zatoulaném psovi

Recenze: Bílý bůh - artová verze příběhu o zatoulaném psovi
Bílý bůh
To, co jsem zatím napsal, zní jako naprosto typický rodinný film o zatoulaném psovi, jako byl třeba Bílý Bím Černé Ucho, Goro bílý pes nebo asi 20 filmů od Disneyho na stejné téma.
A větší část filmu opravdu vypadá jako kdyby to byl úplně klasický, čistě komerční rodinný film o velké lásce psa a holčičky. Netradiční mi přišly pouze dva elementy:
- Hlavní hrdinka, holčička Lili, na mě působila ve všech ohledech jako rozmazlený spratek, a její "zlý" tatínek jako víceméně rozumný člověk, který už neví co s tím rozmazleným spratkem dělat.
- Hudba byla místy strašlivě přehnaná, až mi to připadalo směšné: Například pes běží ulicemi a k tomu hudba jako když Bruce Willis odpaluje asteroid velikosti Texasu.

Trailer:

Bílý bůh
Druhá polovina filmu ale odbočí někam zcela stranou:
Pes se dostane k chlapíkovi, který pořádá psí zápasy. Začne z psa cvičit zabijáka a pak ho nasadí do brutálních psích zápasů. To vše je znázorněno VELMI naturalisticky - Pes je bit, ponižován, jsou mu píchány nějaké dopingové látky, pak z něj při zápasech na život a na smrt stříká krev... Je to velmi profesionálně a realisticky natočeno, bylo mi značně nepříjemné se na to dívat a rozhodně, v žádném případě to není vhodné pro děti! Film je mládeži nepřístupný a přijde mi naprosto šílené, že český distributor na něj láká touto roztomilou upoutávkou.

Pak se pes dostane do útulku, odkud se mu podaří utéct s několika stovkami dalších psů, začnou terorizovat město a způsobí, že je během několika hodin vysídlena velká část Budapešti! Dochází ke scénám, kdy se psi střetávají s obrněnými policejními jednotkami na barikádách a speciálně vybavení těžkooděnci jsou jimi nemilosrdně zazakusováni, neboť nikoho z nich nenapadne vylézt např. na střechu dodávky, nebo se někde zavřít a odtamtud střílet. Nebo některý z pěti dalších způsobů, jak se uprostřed města ubránit smečce psů. Musím zbaběle přiznat, že v tuto chvíli jsem byl dosti zmaten a nebyl jsem schopen odhadnout, jestli tyto scény jsou zamýšleny jako černý humor, nebo jako realistické živočišné drama.
Bílý bůh
Bílý bůh aneb Co dokáže s němou tváří člověk.
(Následuje spoiler konce filmu, ale stejně mi ho asi nebudete věřit) No a pak všichni psi přiběhnou k Lili a jejímu otci, vypadá to, že je chtějí sežrat, ale Lili začne hrát na trubku, všichni psi si lehnou na zem, Lili s otcem si taky lehnou na zem a je konec filmu. Když film skončil, jeden člověk v sále začal bouřlivě tleskat, ale rychle přestal, protože se k němu nikdo nepřidal, někteří spali a někteří se na něj zle podívali (např. já).
A aby to nebylo málo, několik minut ze závěrečné části filmu (smečka psů pronásleduje Lili po městě) je v nezměněné podobě zkopírováno a přilepeno na úplný začátek filmu, takže je uvidíme dvakrát, ale napoprvé nebudeme vědět, co to má znamenat.
Nesnažil jsem se tentokrát nic znevažovat nebo zesměšňovat, film na mě opravdu působil takhle bizarně nesourodě, jako kdyby někdo vzal typický rodinný, ničím nezajímavý film o zatoulaném psovi, a přestříhal ho na cosi divného.
Bílý bůh
Film je zjevně "velké umění", ve kterém máme hledat paralely, z nichž ta hlavní pravděpodobně spočívá v tom, že zatoulaní psi symbolizují nějakou maďarskou národnostní menšinu a název filmu odkazuje k faktu, že čistokrevný Maďar je "Bůh", který může tu menšinu utlačovat. A když pak jeden rom (Arab, Islanďan) je vyhozen svým bílým majitelem z domu a je jiným bělochem brutálně cvičen k boji, tak s ostatními romy zahájí povstání, které dokáže zastavit jen hra na truku... Protože trubka symbolizuje podporu v nezaměstnanosti, asi...
Nevím, ať se na to dívám z jakékoliv stránky a ať o tom uvažuji jakkoliv oklikou, žádnou smysluplnou paralelu ve filmu nevidím. A měl jsem věru hodně času ty paralely hledat, neboť film je značně rozvleklý. Ne že by se v něm nic nedělo, ale vždy, když začne nějaká scéna (např. "Pes je ztracen", "Pes je týrán", "Lili jde do nočního klubu", "Psi běží ulicemi"), je většinou tato scéna hrozně dlouhá a děje se v ní pořád totéž dokola, mnoho minut, pořád stejně.
To znamená, že jakmile začala scéna (například) "Psi běží ulicemi", bylo jasné, že příštích 5-10 minut budou psi běhat ulicemi, nebude to nijak gradovat, nestanou se více nebo méně nebezpečnými, nevznikne žádný konflikt s lidmi, jen se budou střídat různé úhly kamery a hudba bude pořád stejně zimmerovsky burácet. Ne, toto není pro mě a když už, Michael Bay to točí zajímavěji.
Ale pro některé diváky to zcela jistě je to pravé ořechové, například pro toho, co po projekci tleskal, nebo pro porotu v Cannes.
Hodnocení: 40%
Průměr hodnocení ze všech recenzí najdete ZDE