Profilový obrázek

martin-mickey-stusak

Martin Štusák
28 393
4. TopUživatel

Uživatel o sobě nic nenapsal.

Pardubický, Ústí nad Orlicí, Česká republika



    Chun sing gai bei
    Chun sing gai bei (2010)
    6
    Tentokrát si hongkongská ikona akčních filmů v podobě Bennyho Chana vzala na paškál americké superhrdiny a superpadouchy s nadpřirozenou schopností, podíval se motivu na zoubek a za použití tradičních hollywoodských šablon a motivů, vše pojal hezky po hongkongsku. A to je vlastně všechno. Příběh tedy začíná retrospektivou do válečného vědeckého budování supervojáka, abychom se dozvěděli příčinu všech následných podivností v současnosti na jednotlivcích. Takže nic zvláštního na superschopnostech. Všichni jsou prostě silnější, všemocnější a odolnější než kdy dřív. Hlavní hrdina má samozřejmě vedle sebe novinářku, v tomto případě televizní, takže promiň Supermane, nechávám pozdravovat želvy ninja. Tradiční je také atmosféra hongkongské filmové akční tvorby. Má to spád, takže žádná plynulost, ale naservírováno je toho dost. Akční scény se střídají s dramatickými, které jsou občas obzvlášť okořeněné nějakým tím humorem pro uvolnění, a našlo se i místo na romantickou linku. Film je v cílové skupině, takže jen pro určitou skupinu filmových fanoušků. V Evropě především hongkongských filmů. Takže se pořád něco děje a délka jednotlivých dějových epizod je překvapivě vyrovnaná. Drama nepřebíjí akci a naopak. Možná to škodí romantickým momentům, které tak působí spíše zbytečně a otravně. Značná jednoduchost příběhu by ani tak nevadila, ale když jsou v akčních scénách značně vyumělkované lety po úderech a výskoků, zůstává z toho taková divná pachuť. Používání lan na takové scény se zkrátka stalo z nouze ctnost a tvůrci se je ještě nenaučili používat tak, aby to nebylo nápadné. Kde jsou ty časy svižného Jackieho Chana? Film se neprezentuje jako nějaký zvláštní velkofilm, ale spíše dává na odiv styl konce 80. a začátku 90. let. A nakonec, proč ne? I to má své kouzlo. Takže tedy nic jiného než obyčejná svižná akční zábava, která nepřemýšlí nad logikou věcí, ale jen si filmově užívá všechny asijské atributy, tolik typické pro hongkongskou kinematografii.
    Qiao tan nu jiao wa
    Qiao tan nu jiao wa (1976)
    6
    V době, kdy se v USA objevil, zejména z dnešního pohledu, poněkud naivní televizní seriál „Charlieho andílci“ (1976–1981), byly akční hrdinky představující subžánr *Girls with Guns* v hongkongské kinematografii již dlouho v kurzu a těšily se velké oblibě. Možná to byl důvod, proč byl tento námět v USA převzat. Tento hongkongský a jihokorejský koprodukční akční thriller byl uveden do kin rok po odvysílání první série Charlieho andílků v USA. I to byl jeden z důvodů, proč se v Evropě a USA jmenoval podobně. V českém překladu *Smrtící andílci*. Strukturou zápletky a akčními scénami, v tomto případě prezentací bojových umění, se nijak nevymyká od ostatním akčních filmům ze 70. let. Trojice policistek s agentem Interpolu se snaží zastavit gang zlodějů diamantů. A to je vše. Moc se toho nenamluví, ale zato je tu spousta akce a jako obvykle ta největší ve finále. Střelné zbraně se také objeví, ale snad jen proto, aby se neřeklo. Na svou dobu je to stále výborný film, který se nezabývá zbytečnostmi a jen dláždí cestu obyčejné akční zábavě. Ano, chybí zde dnes tolik oblíbené intriky a další nešvary k hlavním hrdinům, a vlastně je to i dobře, protože by to jinak dobře rozjetý film jen vykolejilo. Jestli se film dá užít? Stejně jako jiné asijské akční filmy ano. Záleží jen na diváckém přístupu k takovým filmům..
    Šťastné a krvavé
    Šťastné a krvavé (2023)
    7
    O tom, že existují skřítci Elfové pro země, které o vánočních svátcích vyznávají reklamní postavu Santa Clause společnosti Coca-Cola, se ve filmu mluvilo nesčetněkrát. I to, že jsou všichni mírumilovní a velmi přátelští. Ale jak tento film mimořádně ukazuje, pokud to nejsou staříci a nežijí v Norsku. Právě tam se přistěhuje americká rodina z USA a nestačí se divit. Film je sice Norsko-finskou koprodukcí, ale jeho obsah přináší všechna americká klišé. Otec je nadšený, matka o něco méně a vystřízliví z toho velmi brzy, děti jsou ze stěhování od začátku nevrlé. Mladší syn méně, starší dcera více. A místní policistka má na všechno odpověď, jen aby nemusela vyšetřovat každý incident. Takže její osud není nijak překvapivý. Vánoční horor o napadení starými skřítky zkrátka přináší čistou vánoční hororovou zábavu, která využívá tolik známých motivů a postupů, že je vývoj děje předvídatelný až hanba. Ale je to film severský a to se počítá. A co je nejdůležitější, filmovým fanouškům připomíná přesně ten typ vánočních hororů z osmdesátých a počátku devadesátých let, které se nebraly vážně a které už dávno zavál čas.
    Mimesis
    Mimesis (2011)
    4
    Mimesis prý znamená „napodobení“, a když k tomu přidáme podtitul „Noc oživlých mrtvol“, víme, o čem je řeč, a téma filmu je tedy zcela jasné. Skupina hororových fanoušků se stane nedobrovolnými účastníky noční hry, která vzdává hold klasickým hororům. Takže buď se na ni podíváme ze zvědavosti, nebo z úcty k hororovému zombie kultu raději rovnou odejdeme. Od nízkorozpočtového filmu nelze na dobu vzniku očekávat nic mimořádného, ale každopádně pocta tomuto filmu chtě nechtě hold vzdává. Zpočátku se děj drží úvodu původního filmu, aby se nakonec vydal vlastní cestou. A nápad to není tak špatný, jak to z mnoha úhlů pohledu vypadá. Poněkud záludně je v celém konceptu skryto moralizování o násilí ve filmu, a tedy i o nebezpečnosti her, které se filmem inspirovaly. Děj příběhu je jednoduchý a nepříliš kýčovitý, což byl možná kvůli moralizování záměr, se směšným zobrazením zombie připomínajících LGBT… karneval a místy dokonce s CGI cákanci krve. Fanoušci hororu se na chvíli ocitnou ve hře jako ve filmu, přímo v nitru některých postav, a zažijí tak daný příběh na vlastní kůži. Nakonec, proč ne? Jenže scénář má několik děr, které dávají šanci na vznik diváckých otázek o logice dějového vývoje některých scén. U filmu, jako je tento, to však snad i nevadí. Divák to bude brát tak, jak to přijde, a v tom nejlepším slova smyslu bude film brát buď jako naprosto zbytečný, nebo jen jako takový jednoduchý úlet nenáročné zábavy.
    Pekelná noc
    Pekelná noc (1981)
    6
    Strašidelný dům je jedním z nejvděčnějších témat hororového žánru, což platí i dnes. Příběh dalšího takového filmu zahrnuje zkoušku odvahy v podobě přenocování ve starém opuštěném domě poté, co si nocležníci vyslechnou strašidelnou legendu o původním obyvateli domu. Znalcům hororů je již nyní jasné, co bude následovat. Marketingově se na film láká přítomností Lindy Blair, což je zjevně ovlivněno jejím slavným filmem „Vymítač ďábla (1973), i když ve své roli není zrovna středem pozornosti. Důvodem je zřejmě průměrnost celého filmového konceptu, který nepřináší ani napětí, ani strach. Přízračná tajemnost nenaplňuje svou sílu ovládnout divákův zájem o celý děj všech podivných událostí v domě. A zvláště u slasheru je to chyba ne zrovna malá. Možná je to i nostalgickou atmosférou a především zubem času, avšak jako obyčejný odpočinkový mysteriózní film ještě stále dokáže vytvořit nenáročný filmový zážitek. Jen od toho nečekat příliš mnoho.

    Oblíbená díla

    Oblíbení tvůrci