Turisté rádi zjišťují, jestli v uličkách staré Prahy stále přežívá duch Franze Kafky, jejího nejspíš nejslavnějšího rodáka. Nyní se ale otevírá unikátní okno, kdy mohou slavného židovského spisovatele skutečně potkat. V centru se totiž od pátku 12. dubna začal natáčet film oceňované polské režisérky Agniezsky Holland o krátkém životě tohoto literárního velikána.
Články 77
V pražském Rudolfinu proběhlo v sobotu večer vyhlášení 31. ročníku Českých lvů. Česká filmová a televizní akademie (ČFTA) při slavnostním večeru ocenila ty nejvýraznější počiny filmové i televizní tvorby i tvůrce napříč odvětvími. 15 nominací sice měli favorizovaní Bratři, nakonec si však odnesli jen cenu za nejlepší film. Nejvíce sošek si vysloužila minisérie Volha a sci-fi Bod obnovy. Dvakrát se radovali tvůrci komedie Přišla v noci.
Česká společnost dlouho nevěděla, jak se stavět k případu bratří Mašínových a jejich odbojové skupiny. Převládal spíš negativní názor, který byl ovšem silně ovlivněný propagandou za minulého režimu. Natočit o Mašínových hraný film vždy znamená vystavit se tomu, že jde o oslavu zločinců. Snímek Bratři se tomu pokouší šalamounsky uniknout.
Bratři byli pro režiséra Tomáše Mašína vysněným projektem. O adaptaci příběhu svých vzdálených příbuzných mluvil jako o běhu na dlouhou trať už v době svého předchozího počinu Wilsonov, tedy před osmi lety. Právě tento příšerný počin zároveň poněkud srážel případná očekávání. Mašín si však vybudoval dostatečné renomé televizní a reklamní tvorbou, aby se mu nakonec Bratry skutečně podařilo uvést. Dokonce jako typický národní blockbuster, který musí česká kina nabídnout alespoň jednou ročně, abychom měli pocit, že je vše, jak má být. Před pár týdny uvedené Mašínovo drama Němá tajemství nás upozornilo na to, že podceňovat ostříleného tvůrce videoobsahu by byla chyba. A skutečně se dočkáváme technicky dobře odvedené práce. Jenže…
Letošním vyslancem Česka v oscarových bojích bude snímek, který zatím tuzemské publikum nemělo šanci vidět. Česká filmová a televizní akademie (ČFTA) totiž v prvních zářijových dnech vybírala z dvanácti přihlášených filmů, přičemž vítězem se stalo historické drama Bratři.
Snad už příští rok se vydáme tajemstvím opředenými uličkami pražského Starého Města, kde se budeme snažit porozumět složité osobnosti jednoho z našich nejznámějších spisovatelů. Režisérka Agnieszka Holland prý ke zfilmování osudu Franze Kafky přistoupí velmi originálně.
Agnieszka Holland natočí drama o spisovateli Franzi Kafkovi, Jiří Vejdělek další komedii o aristokratce, debutanti budou řešit závažná témata současnosti. Radní Státního fondu kinematografie podpořili ve velké výzvě na výrobu celkem sedm celovečerních hraných filmů, mezi které rozdělili téměř 61 milion korun.
Cyklus s pracovním názvem Hlavně to zdraví v neděli 6. listopadu doklopýtal ke svému završení. Po titulu Bezva zuby na zásnuby, na nějž se díval milion 82 tisíce lidí, Ledviny bez viny, jenž protrpěl milion 122 tisíce diváků a divaček a S písní v tísni, kterou už z opatrnosti vidělo jen 962 tisíce těch, co nestačily přepnout, uprchnout nebo jít spát, přišly Ruce v záruce. Zápletka s humorem s. r. o. spočívala v tom, že si manažerka v podání Anny Polívkové zlomí na kolečkových bruslích obě ruce těsně před podpisem velkého obchodu s Turky a zároveň před odletem na dovolenou.
Jan Budař natočil „pohádku“, která rozhodně není pro malé děti. Nová filmová verze Na západní frontě klid se mimořádně vzdálila ikonické předloze. Další Vejdělkův televizní zářez byl „dost trapný“. Kvalitní podívanou tak zachraňuje debut George Lucase, hvězdně obsazená kriminálka z konce 60. let nebo dokument o bratřích, kteří vynalezli kinematograf. Jsou tu další Komentáře týdne. Inspirujte se.
Utrpení nekončí. Potřetí byli televizní diváci a divačky vystavení medicínskému teroru, v němž jsou zdravotní problémy bagatelizovány na rádoby humorné minipříběhy o nešťastnících, jimž trable s částmi těla pomohly otevřít oči. Ve třetí části cyklu České televize musí homofobní boxer otevřít (či přesněji rozevřít) i něco jiného.
Druhý díl zdravotnického cyklu České televize se rýmuje nejpěkněji. Ledviny bez viny, to zní, panečku. Skoro jako hudba Martina Ledviny, který spoluskládal s Janem P. Muchowem skočné drnkání. Kdyby vás někdy postihla ledvinová kolika, chtěli byste slyšet právě tohle. Jinak je tu, bohužel, i příběh. Hynek Čermák už zase hraje policajta, co má dominantní matku, což jsme letos viděli zatím jenom jednou, ale těsně. Úplně totéž hrál v Prvokovi, Šampónovi, Tečkovi a Karlovi loni.
Česká televize v neděli večer zahájila čtyřdílný minicyklus televizních komedií scenáristy Marka Epsteina a režiséra Jiřího Vejdělka. Názvy jednotlivých dílů jsou bakalářsky rozverné – Bezva zuby na zásnuby, Ledviny bez viny, S písní v tísni a Ruce v záruce. Jako by je vyvrhlo básnické střevo prostého lidu v roce 1985. Vypadalo to, že nás čeká třeskutá zábava, napůl Zdeněk Troška na sedativech a napůl věstník VZP.
České televizi se podařilo získat pro vzájemnou spolupráci dalšího úspěšného filmového režiséra. Po Janu Hřebejkovi nastupuje na palubu i Jiří Vejdělek.
Režisér a scenárista Jiří Vejdělek dnes slaví významné životní jubileum. Je mu padesát let. Autor Účastníků zájezdu, Žen v pokušení nebo Mužů v naději oprášil pomyslný žánr vícegenerační komedie (například po Marii Poledňákové), kde se střetává relativně kvalitní řemeslo, vysoká návštěvnost a pozitivní divácké ohlasy. Pojďme si dosavadní dráhu Jiřího Vejdělka připomenout.
Jeden z velkých příběhů studené války se po dlouhých letech dočká filmové podoby. Celovečerní film o bratrech Mašínových začne v srpnu letošního roku podle scénáře Marka Epsteina natáčet režisér Tomáš Mašín. Hlavní role v něm ztvární Oskar Hes a Jan Nedbal, v dalších se objeví například Matěj Hádek nebo Tatiana Dyková. Premiéra je naplánována na podzim 2023.