V pražském Rudolfinu proběhlo v sobotu večer vyhlášení 31. ročníku Českých lvů. Česká filmová a televizní akademie (ČFTA) při slavnostním večeru ocenila ty nejvýraznější počiny filmové i televizní tvorby i tvůrce napříč odvětvími. 15 nominací sice měli favorizovaní Bratři, nakonec si však odnesli jen cenu za nejlepší film. Nejvíce sošek si vysloužila minisérie Volha a sci-fi Bod obnovy. Dvakrát se radovali tvůrci komedie Přišla v noci.
Články 102
V sobotu večer se v pražském Divadle Archa uskutečnilo slavnostní vyhlášení 14. ročníku Cen české filmové kritiky, jež každoročně organizuje Sdružení české filmové kritiky za podpory České televize, Státního fondu kinematografie či Ministerstva kultury ČR. Ceny se snaží odlišit od ještě zavedenějších Českých lvů, což potvrdily i letošní nominace. Zatímco u lví konkurence získalo nejvíce nominací drama Bratři, u kritiků příběh bratrů Mašínů vyšel naprázdno a nejvíc želízek měla před dnešním večerem hororová komedie Přišla v noci. Nakonec dominovala i během samotného večera.
Celkem osmnáct titulů se letos uchází o Ceny české filmové kritiky, jež každoročně organizuje Sdružení české filmové kritiky za podpory České televize, Státního fondu kinematografie či Ministerstva kultury ČR. Nejvyšší počet – pět nominací – obdržela černá hororová komedie Přišla v noci od režisérů Jana Vejnara a Tomáše Pavlíčka, která po úspěchu na karlovarském festivalu pobavila publikum v listopadu také v českých kinech.
Osm let po fiasku s názvem Wilsonov chystá Tomáš Mašín, jenž předtím zaujal Třemi sezónami v pekle, hned dva filmy. Tím vyhlíženějším je jistě jeho těžce vybojovaný historický snímek Bratři sledující kontroverzní útěk Mašínových, jeho příbuzných, z Československa. Nenápadná Němá tajemství však mají šanci nad nimi zvítězit co do kvality.
Režisér Tomáš Mašin má za sebou spíše efektní, ale prázdně pozérské filmy jako Tři sezóny v pekle nebo Wilsonov. Z žádného z nich není cítit vnitřní důvod, proč vznikly. Tento drajv se nejspíš bude týkat jeho dlouho připravovaného projektu o bratrech Mašínových, s nimiž je vzdálený příbuzný. V mezičase však vzniknul ještě snímek Němá tajemství, který je zcela neakční, velmi intimní a stojí na niterných pocitech.
První díl našeho letního putování za pohádkami byl věnovaný nejoblíbenějším a nejlépe hodnoceným českým pohádkám. Většina z nich však vznikla už tak dávno, že zmíněný žebříček nemusí odpovídat tomu, jak by ho sestavilo mladší publikum a děti. Proto jsme se rozhodli, že druhý díl věnujeme nejlépe hodnoceným pohádkám za posledních pár let.
Loni vstoupilo do českých kin 76 českých a koprodukčních snímků. Po redakční a šéfredaktorské topce představujeme patnáctku titulů, které byly nejvíce vyzdvihované uživatelkami a uživateli Kinoboxu a tuzemskou kritikou. Jde o mimořádně pestrý mix, který nemá v naší porevoluční kinematografii obdoby.
Nové koprodukční drama České televize ostrouhalo, kdo to pro změnu v rámci drsného žánru vyhrál, byli (zase) Poláci. Kladně hodnotíte novinku Alice Nellis, zaujala vás filmově pojatá legendární výprava Kon-Tiky nebo crazy komedie s Oldřichem Novým z roku 1939. Jsou tu další Komentáře týdne. Inspirujte se. Vaše názory uvádíme bez jakýchkoli redakčních úprav.
Trochu jste se vrátili v čase. Hodnotíte a glosujete westerny z 90. a nultých let, celovečerní debut Adama Sedláka, autora novinky BANGER. O slovo se znovu hlásí i Darek Flint, reagující na slávu Jamese Bonda. Z aktuálních filmů se věnujete melodramatu Buko Alice Nellis. Jsou tu další Komentáře týdne. Inspirujte se. Vaše názory uvádíme bez jakýchkoli redakčních úprav.
Jáklův Žižka se vrací na vrchol. Stále mu konkuruje Cameronova klasika Avatar (2009) a nově též komediální drama Spolu (2022) se Štěpánem Kozubem v roli autistického chlapce. Více se o víkendových tržbách a návštěvnosti českých kin (statistiky přináší Unie filmových distributorů) dozvíte v dalším díle našeho pravidelného článku.
Po delší odmlce se na plátna kin vrací Alice Nellis, tentokrát s výrazně minimalistickým snímkem, v němž zúročuje své lyrické i pozorovatelské vlohy. Buko je citlivým příběhem o stárnutí a přijetí vlastních strachů, což je přece jen vcelku neotřelé (a hlavně dosud nevytěžené) téma.
Česká televize už své plány na podzim letošního roku prozradila a většinu fanoušků a fanynek navnadila na novou řadu Případů 1. oddělení, minisérii Jana Hřebejka a snímky Jiřího Vejdělka. Nyní je na řadě TV Nova, která má pro diváky a divačky také bohatý program, a to až do roku 2023.
Čerstvě ukončená šestidílná minisérie Devadesátky, jenž působivě zpracovává vyšetřování zásadních zločinů, k nimž došlo na území České republiky na konci minulého tisíciletí, vzbudila nezvykle velký divácký zájem. Nejde však zdaleka o jediný povedený tuzemský seriál s kriminální tematikou, jenž zde v posledních letech vznikl. Následující tituly si díky svým kvalitám rovněž zaslouží pozornost.
Společně vyšetřovali, napínali a bavili diváky v krimiseriálu Devadesátky. Ondřej Sokol a Martin Finger působili jako sehraní parťáci, ačkoliv ke konci seriálu vyšly navenek vzájemné rozepře nadporučíka Tůmy a kapitána Plíška. Hereckou dvojici Sokol – Finger nicméně pojí nejen dlouhodobý profesní vztah, ale dalo by se říci téměř celoživotní přátelství.
Některé pohádkové náměty se zpracovávají stále znovu. Nejoblíbenějšími jsou samozřejmě klasiky jako Popelka, Kráska a zvíře nebo Šípková Růženka. Tyto pohádky najdeme i v naší filmové a televizní tvorbě, některé dokonce i v různých verzích a úpravách. Máme však i své národní.