Armáda se krátce po sametové revoluci stala oblíbeným ztělesněním neduhů socialistické společnosti. Na konci května 1991 měl premiéru komediální Tankový prapor, o pouhý měsíc později se v kinech objevila komornější, méně divácky vděčná a notně temnější Tichá bolest, která navzdory svým nesporným filmařským kvalitám právě ze zmíněných důvodů větší ohlas nevyvolala. A o další rok později spatřila přítmí kinosálů vojenská řachanda Černí baroni. Všechny tři snímky se vracely do tuhých poměrů 50. let a hořkosladce zobrazovaly absurdní byrokracii zelených hlav.
Články 16
Nový snímek Tomasze Wińského Hranice lásky doprovázený manifestem Nová česká intimita zavdává příležitost k rozproudění diskuse o filmovém zobrazování intimity a erotiky. Ty jsou v české kinematografii přítomné již od první republiky, místo citlivého vykreslení lidské blízkosti či vyvolání vzrušení však často vzbuzují spíš výsměch, nechuť a pohoršení.
Idolem dívek a žen se stal na začátku 80. let minulého století Lukáš Vaculík. Dnes je populárnímu divadelnímu, filmovému a seriálovému herci 60 let, parťáctví s hereckým kolegou Sagvanem Tofim je pryč, ale na nezájem pozornosti si nemůže stěžovat. U televizního publika loni zabodoval seriál Ochránce, v němž ztvárnil hlavní roli školního ombudsmana. Pojďme si kariéru Lukáše Vaculíka připomenout.
Co si představíte, kdy se řekne nejúspěšnější český film? Ten, který se stal kultovním? Snímek, který v kinech vydělal nejvíc peněz? Nebo jde o kousek, k němuž se nejčastěji vracíme, ať už na videu, online nebo v rámci televizního vysílání? Variant je hodně, ale my se dnes vydáme cestou nejmenšího odporu a podíváme se na deset kousků v nabídce Netflixu, na které po revoluci do českých kin vyrazil největší počet diváků.
Scenárista a herec Zdeněk Svěrák dnes slaví 85. narozeniny a my vám při té příležitosti otevíráme rozhovor z roku 2010, který byl pořízen na filmovém festivalu ve Zlíně. PŮVODNÍ TEXT: K vrcholům 50. ročníku mezinárodního festivalu filmů pro děti a mládež ve Zlíně bezpochyby patřilo setkání scenáristy, herce, textaře a cimrmanologa Zdeňka Svěráka s diváky. Vyprávěl o tom, čím chtěl být jako dítě, kdo je vinen tím, že začal psát filmové scénáře, jak za totality bojoval s cenzurou, kdy synovi nadával do hajzlů i kdo je vrchním dodavatelem hlášek do jeho filmů.
Do kin se vrátili Mizerové v podání Willa Smithe a Martina Lawrence a ohlasy jsou víc než pozitivní. To Dolittleovi v podání Roberta Downey Jr. jste se vyhnuli obloukem. Zaujala naopak televizní kriminálka Stockholmský syndrom. I tento týden pro vás vybíráme nejzajímavější nové komentáře z naší databáze. Nové tipy i na starší filmy a seriály.
Ve věku 56 let zemřel v úterý český herec Milan Šimáček, který hrál například ve filmech Tankový prapor a Černí baroni na začátku devadesátých let. Postavou dvoumetrový patriot Prahy napsal i pro kinobox.cz pár článků. Dnes bychom jeden z nich rádi vzpomněli, kdy on sám vzpomíná na filmová setkání a skládá poctu kolegům, režisérům, kteří odešli též z našeho světa.
Dnes zemřel v pražské vojenské nemocnici ve věku 80 let významný divadelní a filmový herec Jan Tříska. Pojďme společně zavzpomínat na některé snímky, v nichž se za svou dlouhou kariéru objevil.
V zahradní restauraci seděli proti sobě pan Prošedivělý a pan Obtloustlý. Na parkovišti se třpytil bentley pana Obtloustlého. Uvnitř se nudila skořicová pudlice s psím mobilem na obojku.
Kritici na nový hraný film o Baarové útočí jak hejno mořských vos. Já díla kolegů zásadně nehodnotím, protože z vlastní zkušenosti vím, jaké martyrium je v téhle zemi vůbec něco natočit.
Nedalo se nic dělat. Vzal jsem manželku, stylové ošacení, a vyrazil na premiéru pokračování kultovní české předrevoluční sociálně-ekonomické satiry. Nebo co byly vlastně první Bony a klid zač...
Po čtyřiadvaceti natáčecích dnech padla včera nad ránem poslední klapka nového českého filmu Bony a klid II. Režisér a scenárista Vít Olmer přivedl před kameru celkem jednačtyřicet postav, film se natáčel na různých místech v centru hlavního města a ve Středočeském kraji.
Osmi z deseti režisérů by podobná látka pod rukama asi ztěžkla v nudnou banalitu o ničem, režisér Vít Olmer ale Vůni kávy proměnil ve svižnou vyprávěnku o tvorbě, nevěře, odsunu, podnikání i pražení kávy, na kterou se navzdory tematické roztříštěnosti docela pěkně dívá. Olmer se v ničem nepatlá, nad ničím se nedojímá, "jen" lehkou rukou vypráví. S takovou máte tendenci filmu odpustit i jeho hloupý konec.
Jižní Morava – Režisér František Vláčil patřil mezi nejvýznamnější filmové tvůrce naší historie. Vtiskl jí neopakovatelné kouzlo osobitého vidění světa už na počátku šedesátých let a v podstatě si ho zachoval i v období normalizace. Dokazuje to i jeho baladická filmová trilogie Ďáblova past, Marketa Lazarová a Údolí včel. Od vzniku prvního jmenovaného díla natočeného na jižní Moravě letos uplyne padesát let.
Přišel na svět jako náhradník za staršího bratra, aby ho rodičům nahradil. Dnes patří mezi těch nemnoho českých filmařů, jejichž jméno a práci zná v této zemi doslova každý. Po Vratných lahvích sice avizoval, že je to jeho vůbec poslední scénář, nyní ale ještě jeden kousek přece jen nevylučuje.