Terry Gilliam

Terry Gilliam
Výtvarníka, herce, režiséra a scenáristu si fanoušci Montyho Pythona dobře pamatují z role vrchního inkvizitora s nezapomenutelnou hláškou: "Španělskou inkvizici nikdo nečeká." Od dětství byl všestranně nadaný, ale nejvíc ho přece jen přitahoval výtvarný žánr - mimo jiné vytvořil známou znělku k Létajícímu cirkusu a byl též autorem všech groteskních kreslených vložek, které se v seriálu objevily. Vystřídal několik zaměstnání (např. časopis Help!) a několik velkoměst (New York, Los Angeles, Paříž), aby se nakonec dostal do Londýna, kde se přes Johna Cleese seznámil se zbylou čtveřicí. Výtvarníka, herce, režiséra a scenáristu si fanoušci Montyho Pythona dobře pamatují z role vrchního inkvizitora s nezapomenutelnou hláškou: "Španělskou inkvizici nikdo nečeká." Od dětství byl všestranně nadaný, ale nejvíc ho přece jen přitahoval výtvarný žánr - mimo jiné vytvořil známou znělku k Létajícímu cirkusu/i> a byl též autorem všech groteskních kreslených vložek, které se v seriálu objevily. Vystřídal několik zaměstnání (např. časopis Help!) a několik velkoměst (New York, Los Angeles, Paříž), aby se nakonec dostal do Londýna, kde se přes Johna Cleese seznámil se zbylou čtveřicí. 28. Letní filmová škola Ačkoli Terry Gilliam vystudoval politické vědy, tomuto oboru se ? pomineme-li fakt, že všechny jeho snímky jsou svým způsobem ?politicky angažované? ? nikdy nevěnoval. Živil se jako karikaturista a ilustrátor, pracoval v novinách, časopisech i reklamních agenturách (reklamy připravuje dodnes). V 60. letech, v době, kdy působil v časopise Help!, se seznámil s Johnem Cleesem. Než se v roce 1967 přidal jako poslední člen k později legendárnímu seskupení Monty Python?s Flying Circus, zabýval se hlavně comicsem. Tato zkušenost je znát nejen z jeho působení v rámci Monty Pythonů, ale také z jeho pozdější samostatné tvorby. Skupina Gilliamovi nabídla možnost takřka absolutní tvůrčí svobody co se výtvarné i animační složky týkalo: kultovní cyklus televizních skečů pro BBC si bez jeho šílenou fantazií sršících animovaných předělů již nelze představit. Stejně je tomu i u celovečerních montypythonských projektů, jejichž režie se střídavě ujímali Gilliam a Jones ? v klubové distribuci se objevila artušovská parodie Monty Python a svatý grál (1974) a v rámci Projektu 100 biblická fraška Život Briana (1979) i cynická povídková satira Monty Python: Smysl života (1983). Přestože příznivci ?Létajícího cirkusu? jistě znají Gilliamovu i Jonesovu verzi o tom, jak se skupina rozhodla, že bude režírovat ten, kdo se jmenuje Terry, byly to právě jejich rozpory, které vedly oba tvůrce k osamostatnění. Zatímco v Jonesově filmografii zůstanou montypythonské snímky nejvýraznějšími a nejznámějšími tituly, u Gilliama tomu tak není. Ač se montypythonské poetiky nikdy nezřekl, v každém jeho filmu ? svéráznou ?středověkou? interpretací Carrollovy básně nazvané Žvahlav (1977) počínaje a rafinovaně zacykleným sci-fi thrillerem 12 opic (1995) konče ? objevíme ve světové kinematografii jen zřídka vídanou tvůrčí hravost. Gilliamova bohatě kypící, chvílemi snad až přebujelá obrazotvornost není příznačná jen pro surreálně imaginativní fantasy filmy Lupiči času (1981) a Dobrodružství barona Prášila (1988), ale i pro bezútěšný orwellovský snímek Brazil (1985) a ?grálovské? podobenství Král rybář (1991). Navzdory nevelkému komerčnímu úspěchu svých děl se Gilliam stal režisérem až nečekaně žádaným. Mnoho hollywoodských hvězd považuje za čest zahrát si v jeho filmu jakoukoli roli: Sean Connery, Robert De Niro, Robin Williams, Bruce Willis, Brad Pitt nebo ? tak jako v halucinogenním přepisu psychedelického tripu Huntera S. Thompsona Strach a hnus v Las Vegas (1998) ? Johnny Depp. Gilliam je přitom velmi umíněný a kompromisy odmítající tvůrce, který neváhal pro roli Jill v Brazilu odmítnout Madonnu, Kathleen Turnerovou nebo Rosanne Arquetteovou. Získal si pověst extravagantního perfekcionalisty, který si často prosazuje svou i za cenu uměleckého i finančního krachu projektu. V případě posledního nezdaru ? nepodařilo se mu dokončit vysněný snímek Muž, který zabil Dona Quijota s Jeanem Rochefortem v titulní roli ? se mu však přilepila smůla na paty (počínaje onemocněním titulního představitele a konče ničivou bouří ? viz pozoruhodný ?film o filmu? Ztraceni v La Mancha, uvedený v roce 2002 v Karlových Varech). Gilliam je však sám Donem Quijotem svádějícím věčný boj s hollywoodskými větrnými mlýny: letos má mít premiéru jeho apokalyptická fantasy Dobrá znamení, která vypráví ?o Antikristu, nebi a peklu?. Filmografie (režie, není-li uvedeno jinak) 1970: Story Time (Historie času; kr. anim. film) * 1971: And Now for Something Completely Different (A teď úplně něco jiného; spol. sc., anim., her.) * 1974: Monty Python a svatý grál (Monty Python and The Holy Grail; spol. rež. Terry Jones; + spol. sc., anim., her.), The Miracle of Flight (Zázrak létání; kr. film) * 1976: Pleasure at Her Majesty?s (Zábava v divadle Jejího Veličenstva; pouze her.) 1977: Žvahlav/Nepovedené dobrodružství (Jabberwocky; + spol. sc., her.) * 1979: Život Briana (Monty Python?s Life of Brian; spol. sc., anim., her.) * 1981: Lupiči času (Time Bandits; + spol. sc., prod.) * 1982: Monty Python v Hollywoodu (Monty Python Live at The Hollywood Bowl; spol. sc., her.) * 1983: segment Crimsonova permanentní pojišťovna (The Crimson Permanent Assurance; + her.) ve filmu Monty Python: Smyl života (Monty Python?s The Meaning of Life; spol. sc., anim., her.) * 1985: Brazil (Brazil; + spol. sc., her.), Spies Like Us (Špióni jako my; pouze her.) * 1988: Dobrodružství barona Prášila (The Adventures of Baron Munchausen; + spol. sc.) * 1991: Král rybář (The Fisher King) * 1995: 12 opic (12 Monkeys) * 1998: Strach a hnus v Las Vegas (Fear and Loathing in Las Vegas; + spol. sc.) * 2001: The Man Who Killed Don Quixote (Muž, který zabil Dona Quijota; nedokončeno) * 2003: Good Omens (Dobrá znamení; + spol. sc.) Projekt 100 - 2003
Narození:
22. 11. 1940
Minneapolis, Minnesota, USA
Výška:
175 cm

Znáte z


Terry Gilliam: Filmy a pořady 131

Hraje
Od nejnovějších

Film


Seriál


Minisérie


TV film


Videofilm


TV pořad


Divadelní záznam


Dokumentární film


Videohra