Saltburn si velmi rychle vydobyl pozici divnofilmu roku 2023, jehož stylistický exces a agresivní příběh vyžadují pozornost. Stejně jako předchozí snímek režisérky a scenáristky Emerald Fennell Nadějná mladá žena, jež byla cinefilním must see roku 2020. Autorka nás i nyní zve do nespravedlivého světa, proti němuž bojuje antihrdina, jehož metody dalece přesáhnou únosnou míru. Jenže co jiného mu zbývá? Film si již nyní můžete pustit na Amazon Prime.
Články 47
Jubilejní 80. ročník benátského festivalu 9. září večer vyhlásil vítěze. Pro prestižní ceny nejstaršího festivalu na světě dokráčeli především odhadovaní favorité, přesto se našlo pár nečekaných úspěchů. Velká režisérská jména, kterých letos bylo požehnaně, vyšla nasucho.
Jedná se o jeden z nejodvážnějších mainstreamových filmů posledních let, který je stejně opulentní jako jeho název. Babylon od režiséra Damiena Chazelleho (Whiplash) šel v lednu do kin s oscarovými ambicemi a vyprávěl o dekadentním, avšak strhujícím a podmanivém hollywoodském zákulisí v době přechodu na zvukový film. Publikum ale hektický příběh nezaujal a spisovatel Stephen King, jenž Babylon nadšeně recenzoval na platformě X, vidí paralely s ikonickým hororem Osvícení.
V pátek 11. srpna se americké publikum ocitlo na jedné lodi s krvežíznivým Draculou, jenž v adaptaci přehlížené kapitoly románu Brama Stokera The Last Voyage of the Demeter cestuje na obchodní lodi z Transylvánie do Anglie. Režisér André Øvredal (Lovec trolů, Tajemství smrti slečny Neznámé) odvážně spojil upírskou tematiku s konceptem prvního Vetřelce, a byť úvodní salva kritických ohlasů vyznívá negativně, své fanoušky a fanynky si film plný praktických efektů a dobrých herců najde.
80. ročník Mezinárodního filmového festivalu v Benátkách představil program. O Zlatého lva, jednu z nejprestižnějších filmových cen, se mimo jiné ucházejí Michael Mann (Nelítostný souboj), David Fincher (Sedm), Yorgos Lanthimos (Humr), Ava DuVernay (Selma) a Bradley Cooper (Zrodila se hvězda).
Kenneth Anger, osobnost avantgardního filmu, okultista a člověk, který dokázal sexualiovat hot rod auta, zemřel 11. května v 96 letech. Za svého života stihnul spolupracovat s Mickem Jaggerem i s členem gangu Charlese Mansona, sepsat nejskandálnější historky Hollywoodu a položit základy queer filmu. K jeho odkazu se dnes hlásí tak odlišné osobnosti jako Martin Scorsese, David Lynch, Nicolas Winding Refn a Damien Chazelle. Jeho smrt byla oznámená 24. května.
Jako každým rokem, i letos jsme se dočkali výčtu filmů, na kterých loni v Hollywoodu nejvíce tratili. A ačkoli je Disney stále nejsilnější značkou na světě, rok 2022 si rozhodně za rámeček nedá.
Retro velkofilm Babylon odehrávající se ve 20. letech minulého století stál asi 80 milionů dolarů a je to jeden z největších komerčních propadáků roku. Jenomže má i nominace na Oscary a část recenzentské obce ho považuje za jeden z nejlepších „filmů o filmu“, jaké kdy vznikly.
Komentáře týdne přinášejí mimořádně našlapaný výběr, kam patří oscarový favorit, opulentní pocta starému Hollywoodu, seriálová adaptace herního hitu či romantická skandinávská podívaná plná výbuchů. Nechybí ani detektivka z 19. století nebo akční sci-fi novinka autora Vlaku do Pusanu. Inspirujte se. Vaše texty uvádíme bez redakčních úprav.
Avatar: The Way of Water se sice šestý víkend drží na špici návštěvnosti a tržeb českých kin, začíná mu nicméně docházet dech. Pronásleduje ho hned trojice filmů pro ty, kteří dají přednost nekomplikované rodinné zábavě před vycizelovaným hollywoodským spektáklem.
Novinka oscarového režiséra Damiena Chazelleho, v níž se autor vrací do počátků vzniku zvukového filmu na území USA, vstoupila ve čtvrtek do českých kin. Babylon připomíná například mimořádně dekadentní večírky a publikum nenechá po více než tři hodiny vydechnout. Dále je tu disneyovský propadák Amsterdam, nový seriál The Peripheral inspirovaný guruem cyberpunku Williamem Gibsonem nebo žhavý oscarový kandidát Víly z Inisherinu. Přinášíme další Komentáře týdne. Inspirujte se. Texty uvádíme bez redakčních úprav.
V podcastu Kinoboxu tentokrát doporučujeme nový film Damiena Chazelleho Babylon. Kromě sondy do prostředí Hollywoodu druhé poloviny dvacátých let je to také strhující přehlídka nejrůznějších excesů. Mistrovi muzikální kinematografie se podařilo zachytit překotný, podmanivý, ale v podtónech hodně temný rytmus „továrny na sny“.
Z očekávaného Babylonu se vyklubal komerční propadák, jedná se však o jeden z nejopulentnějších filmů roku, jehož hudbu ani obrazy z hlavy jen tak nedostanete. Tříhodinový výlet do Hollywoodu před téměř sto lety se tedy rozhodně vyplatí.
Režisér Damien Chazelle, jenž má na svědomí respektované filmy Whiplash, La La Land a První člověk, v lednu uvede svůj dosud nejambicióznější projekt s názvem Babylon. Téměř tříhodinový návrat do období, kdy nástup zvuku měnil identitu filmového průmyslu, má za sebou první veřejnou projekci: Její účastníci vysílají do světa pozoruhodné a rozporuplné verdikty.
Měsíc a půl před premiérou jednoho z nejočekávanějších filmů století už víme, jak dlouho si u návratu na Pandoru v kinech posedíme. Pokračování sci-fi hitu Avatar s podtitulem The Way of Water bude se 190 minutami nejdelším snímkem Jamese Camerona, jenž přitom dvouapůlhodinovou stopáž překonává pravidelně.