87%

Komentáře a recenze 28

Psisko59
Psisko59
32 827 bodů
10
Tenhle western prostě miluju - tak jak je, se vším všudy. Mí absolutní oblíbenci Wallach a Eastwood, neskutečná hudba Ennia Moriconeho, masterpiece Sergia Leoneho. Není co dodat, musí se vidět. Několikrát. Pokaždé další nuance.
29 761 bodů
8.5
Jeden z nejlepších westernů, atmosféra by se dal krájet, vše doplněno brilantní hudbou, která film posunula ještě o stupínek výše. Ennio Morricone je prostě jen jeden a jeho cit pro to, ušít filmu dokonalou hudbu je neuvěřitelný. Clint Eastwood ve své vrcholné formě je také nepřekonatelný.
10
Dokonalá podívaná ve všech ohledech od nezapomenutelné hudby po sympatické hrdiny a zajímavý příběh. Nejde než chválit od rána do večera. Nejlepší western všech dob.
8
S tou scénou ve vojenském táboře, dynamitem atd jsem měl vždycky docela problémy a asi i kvůli tomu nemůžu napálit tu pátou. Jinak ale další parádní Leonovka, navíc po Harmonice možná nejlepší Morricone. A Eastwood je největší tichý drsňák divokého západu.
10
Hodný, zlý a ošklivý dnes patří k vrcholům westernového žánru a zatímco původní padesátkové westerny s Johnem Waynem docela stárnou, tak tento snímek naopak přetrvává. Natáčení dolarové trilogie (Pro pár dolarů a Pro pár dolarů navíc), z nichž je obecně považovaný až třetí snímek Hodný, zlý a ošklivý za ten nejzdařilejší, připomínalo vojenské manévry a pomyslný Babylon. Točilo se ve Španělsku, Leone měl k dispozici jako kompars armádu a více než 1600 vojáků. To je výhoda totalitních režimů.
9.5
Nechápu, jak to Leone dokázal. 160 minut, z nichž každá by mohla být samostatně vyjmuta a vložena do odborné filmové encyklopedie vysvětlující význam práce s mizanscénou a vyprávění s minimem dialogů, výhradně v symbióze se soundtrackem, prostředím a postavami, od kterých lze očekávat cokoli a které vědí věci, co mají zůstat trpělivému divákovi dlouho skryté. Brilantní, úžasná perfekcionistická režie, udržující trvalé napětí bez ohledu na aktuální charakter scény, a to především díky chladnokrevnému přístupu ke svým "hrdinům", nezapomenutelné interakce mezi ústřední trojicí a samozřejmě Morriconeho hudba, stejně legendární a atmosférická jako film samotný. Nad herci se netřeba pozastavovat, něco kultovnějšího totiž jen těžko někde dohledat - hlavně tedy Wallach předvádí něco neskutečného. Kdo miluje film a snaží se v něm, jak se říká, číst, tenhle pro něj musí být modlou...
10
Hodný, zlý a ošklivý v kariéře scenáristy a režiséra Sergia Leoneho znamená několik věcí- Zakončení 1. éry jeho westernů, zakončení celé jedné slavné Dolarové trilogie (i když se film chronologicky odehrává z celé trilogie jako první) a poslední spolupráce s hereckou legendou Clintem Eastwoodem. Tenhle vrcholný kus westernového žánru jednoho z největších perfekcionistických tvůrců všech dob má ale mnoho důvodů, proč je tak pamětihodný, je takovou kultovní klasikou a dodnes neztratil nic ze svého půvabného šarmu. Sergio Leone ze svého posledního filmu z Dolarové trilogie vytvořil doslova velký westernový epos, kde navíc ve finále proběhne jeden z největších filmových soubojů všech dob, což později prohlásil i samotný Quentin Tarantino, který Leoneho vnímá jako svůj velký vzor. Vrchol jedné z nejlepších filmových trilogií všech dob se může chlubit neskutečnou dobovou atmosférou divokého západu, dramaturgicky velice živelnou strukturou a především neskutečnou zábavností, která funguje i v tak pomalu vyprávěném příběhu. Jenomže tomuhle westernu skutečně nedojde dech, měřítko je oproti dvěma předchozím částem větší a skutečně se zde Clint Eastwood s dodnes svou nejslavnější rolí loučí ve velkém stylu. Clint Eastwood už potřetí ztvárňuje toho samého hrdinu a tentokrát Muž beze jména po přezdívkách Joe a Manco dostává přezdívku Blondie a může se těšit i z dalších dvou parádních protagonistů. Stejně jako v předchozích Leoneho dvou částech Dolarové trilogie se neřeší, že někteří herci hrají napříč trilogií vícero rolí a tudíž Lee Van Cleef, který ještě v druhé části Pro pár dolarů navíc společně s Eastwoodovým hrdinou bojoval bok po boku jako kolonel Dougles Montimer se nyní stává novou postavou, konkrétně záporákem Sentenzou. Cleef vizuálně sedí na záporáka a toho zlého chmatáka mu zde člověk opravdu věří a společně s Blonďákem k sobě velmi zajímavě tyhle protivníci sedí. Dvojice je ještě doplněna chmatákem Tucem v podání Eliho Wallacha, který kontrast téhle hlavní trojice neskutečně zábavným způsobem doplňuje a i přesto, že je to bastard, který by vlastní rodinu vyměnil za lehký zisk se stává skutečně zábavným charakterem. Interakce, vzájemná chemie a právě ten osudný závěrečný souboj dokazuje, že si Leone casting téhle trojice neskutečně ohlídal a ve finále se není čemu divit, že si v leckterých zemích pletli označení různých hrdinů a Tuca někdy místo ošklivého označili jako zlého, zatímco Sentenzu jako toho ošklivého. Leone si zde opět pohlídal cílení na detaily, skutečně už v té době ohrané westernové přestřelky prodává zcela novým způsobem a i v rámci své trilogie přichází si inovativním a svěžím přístupem. Velmi zdařile zde funguje i humor, emocionální momenty jako bitva, která je součástí Občanské války a tohle vše bravurně doplňuje soundtrack Ennieho Morricona, který patří mezi jeho nejvrcholnější práce. A to se bavíme o skladateli, který vysoce kvalitně práce sypal neustále. Hlavní konfrontace možná netrvá tak dlouho- Ale ta atmosféra, hudba, pomalé budování napětí a následné vytažení pistolí představují skutečně jeden z filmově nejsilnějších soubojů všech dob, který je v samotném základu vlastně jednoduchý a přesto jednoznačně epický. Dveře za Dolarovou trilogii prostě Leone zavřel v nejlepší možné formě a i když jisté plány na film Hodný, zlý a ošklivý 2 byli a Tuco v něm měl nahánět Blonďákova vnuka, Leone ale odmítl, protože už nechtěl aby byli postavy využity v novém filmu a především po snímku Kapsy plné dynamitu definitivně zavřel za westernovým žánrem dveře. I přesto, že Leone po Hodný, zlý a ošklivý natočil ještě Tenkrát na Západě a právě zmíněné Kapsy plné dynamitu, Hodný, zlý a ošklivý představují vrcholné završení jedné Leonovy éry- Dolarové éry, neboli éry Dolarové trilogie. Následně došlo i na oficiální Americkou trilogii, jejíž první dvě části se ještě skládali z westernových filmů, já ale právě Hodný, zlý a ošklivý osobně za Leoneho vrchol ve westernovém odvětví představují. Právě zde totiž Leone svůj styl vytěžil na maximum a skutečně vytvořil jeden obrovský westernový epos, kde Clint Eastwood naposledy řádí v ponču. A dodnes je radost se na tenhle skutečně jeden z vrcholů žánru westernu dívat......
9 284 bodů
8
Jestli nějaký tradiční žánr skoro vymizel z aktuálního repertoáru velkorozpočtových filmů, je to určitě western.. Možná nejširší a nejméně konkrétní filmový typ vůbec. Obdivuji tyhle filmy za svůj jedinečný svět, kterým se uzavírají do báječného kousku americké historie, jaký mě naplňuje závistí. A i když si nemyslím, že Hodný, zlý a ošklivý jsou vrcholem westernů, tak tohle je určitě kousek, který svojí jednoduchostí a ukázkou žánrových standardů definuje pojem "spaghetti western".. Sergio Leone je možná nejlepší režisér, který kdy žil a to především pro svoje odhodlání pro film, cit pro atmosféru a naprosté se odevzdání práci, kterou bez ohledu na rozpočet doháněl do perfekcionismu. Snažil se divákům předat svůj vztah k filmu a jestli jsou něčím ty kousky ještě geniálnější, je to symbióza s Ennio Morriconem, který několikrát a opakovaně přepsal žebříčky nejlepších filmových soundtracků.. I když je pro mě Leoneho kariérní vrchol paradoxně mimo westernový žánr, tak je to právě jeho jméno, které mi přijde jako první na mysl.. Leone vytáhl světu na obdiv Clinta Eastwooda, který nakonec sklidil Leonemu tu největší poklonu tím, že sám točí výborné kousky.. Hodný, zlý a ošklivý jsou jen jednoduchý příběh s přímočarým nápadem o lovu za pokladem a spojuje v soutěžení a spolupráci tři různé drsňáky Divokého západu, z nichž i když nejcharizmatičtější a nejvíc cool je určitě právě Clint Eastwood coby Blonďák, tak pamatovat si budu na toho padoucha, tedy Lee Van Cleefa jako Krásnoočka.. Jde o zábavnou procházku Divokým západem, která protíná diváka svou žíznivou atmosférou, plnou velmi fajn akčních momentů vrcholící truelem kdesi uprostřed buše.. Je to výborná reklama na film, kde každý záběr by měl být zachycen v muzeu za vitrýnou, ale především v první půli je to někdy tak roztahané a za každou cenu protlačuje charizma Blonďáka, že už to několikrát překračuje moji hranici únosnosti.. Takže ano, Tenkrát na Západě je pro mě lepší a krásnější film, ale nebýt tohohle nemáme nic, a co Leone udělal pro kinematografii se bude cenit, dokud budou vznikat filmy! 80%
9 025 bodů
8.5
Přesto, že Leone styl moc nemusím (spíš délku, ale to je jiná), tak tady jsem se nehorázně bavil. Což bude dáno i tím, že mám pro podobné westerny slabost. Jednoznačně jeden z nejlepších zástupců svého žánru, se skvělým Eastwoodem a výbornou hudbou Ennio Morricone.
8 589 bodů
10
Snad nejlepší Leone. Tenkrát na Západě je snad ještě krásnější, ale kdysi mi přišlo příliš utahané - to jsem však ještě neměl zdaleka tak vybroušený vkus a míra utahanosti v kombinaci se stopáží byla těžko stravitelná. Hodný, Zlý a Ošklivý je však velmi stravitelný i pro současného diváka, pro něhož 3 hodiny bývají příliš a moc netolerují filmy, které si "dávají na čas". Tento kousek je i přes svou stopáž dobře vyvážený a po celou dobu baví, jelikož stojí na dobrém scénáři a kvalitně vyprofilovaných postavách, z nichž jedna z nich (eastwoodův Blonďák) je nazývána "Hodný", ale hodný a dobrý člověk to rozhodně není. Pokud však film něco odsuzuje jakožto zlo, pak rozhodně válku ve výrazné kapitole, v níž se postavy zapletou do boje o most během občanské války. Film nabízí několik "velkých" scén, jež se vryjí divákovi do paměti (nejen díky geniální Morriconově hudbě). Nutno vyzdvihnout samotný závěr. Miluji totiž, když film dokáže i ve svých posledních vteřinách diváka napumpovat svou stylovostí. Zde tomu je přesně tak: "Hey Blondie! You know what you are?! Just a dirty son of aAAaAaAAaaAaAAAA..." Tohle prostě strčí všechny načančané klasické americké westerny do kapsy. A John Wayne může Italy leda tak vyhulit!