Goldfinger

80%

Komentáře a recenze 18

47 088 bodů
9
Goldfinger je pro mne jedna z nejlepších Bondovek s nezapomenutelným Seanem Connerym v roli Jamese Bonda. Snímek nepostrádá kvalitního záporáka,spoustu špiónských hračiček a originální akce. James je v podání Seana velmi charismatický a nebrání se ani akci na blízko což filmu velmi sluší.
29 761 bodů
7.5
James Bond vyfasoval novou hračku v podobě Jaguára a to mu sedlo. Tento díl je z tří prvních zatím nejlepší a James Bond už pomalu dostává svou tvář agenta s velkým intelektem a dobrými hračkami. Záporák velmi slušný, akce dost a hlavní pobočník záporáka se povedl také.
28 393 bodů
9
Třetí bondovka nepřinesla nic zásadního. Vše očekávané se objevilo, nic zvláštního nezklamalo. Sean Connery je do své role dokonale vžitý a tak ze sebe vydává zcela všechno. Padouch je tentokrát posedlý zlatem a má zvláštní úchylku své oběti celé pozlacovat. Do paměti se však více vryl jeho korejský sluha se svým vražedným kloboukem. Zcela originální. Atmosféra snímku je stejná jako u předešlých filmů a tak tu překvapí jen akční scény, přesněji zápasy. Jsou více propracované, tudíž více dynamické. Film si tedy drží svoji laťku a je to jedině dobře.
8
Sice mě mírně iritovalo, jak s sebou Goldfinger pořád Bonda tahá a vše mu vysvětluje, ale jinak je to film plný atmosféry. V době uvedení rozhodně nejlepší Bondovka. Stylovější než stylové.
6
Třetí Bond už nese všechny klasické znaky slavného agenta. Silný záporák se svým zabijáckým poskokem jsou taky plus, ale to tehdejší rozvleklé tempo mi až tak moc nesedí.
9
Goldfinger je první novodobá Bondovka plná product placementu, zejména tehdy nového sporťáku Aston Martin a přestože se setkáte s názory, že první dvě bondovky jsou umělecky hodnotnější jsou to pitomé kecy. Bondovky nikdy neaspirovaly o zájem kritiků. Nedělaly to tenkrát a nedělají to ani dnes, přestože Sam Mendes propadl falešnému pocitu po Spectre, že jde i o to. Ne, opravdu nejde. Bondovky jsou filmy na sobotní večer, díky kterým má publikum na dvě hodinky vypnout a jen se bavit. Goldfinger tyto nároky rozhodně splňuje.
8
Ač památný film, Goldfinger a s ním vlastně celá bondovská série velmi okatě a někdy ve svůj neprospěch odráží to, jak se filmové trendy závratnou rychlostí mění a z dřívějších žánrových jistot se stávají snímky svádějící spíše k benevolentnímu nadhledu současného publika. Goldfinger je však zároveň celý tak prostoupen nejen dynamickým příběhem, kde není pod záplavou automobilových honiček, přestřelek a výstřihů hned několika sexy bondgirl žádný prostor pro režijní rutinu, ale také v sobě nese čerstvé kouzlo nedávno propuknuvšího žánrového odvětví a disponuje tolika skvělými a dosud neviděnými nápady, že se na něj nelze zlobit coby na dílo, které v některých absolutních zvratech podléhá svému stáří daleko znatelněji než kupříkladu kdejaká stejně stará konverzační dramata. Nostalgické a vtipné dílo, které si coby klasika všech špionážních klasik své vysoké hodnocení více než zaslouží, byť je občas až přespříliš "utržené ze řetězu".. :)
10
James Bond v roce 1964 dostal svůj třetí film. Poprvé bez režiséra Terence Younga, kterého nahradil Guy Hamilton, opět se ovšem zvýšil rozpočet (tentokrát byl rozpočet 3 milionů dolarů, tedy trojnásobek Dr. No) a především až Goldfinger položil základy proto jak si dnes představíme ideálního Jamese Bonda. James Bond zde poprvé dostává své parádní působivé gadety, vůbec poprvé se projíždí v Aston Martinu a v součtu je Goldfinger vůbec nejenom nejlepší bondovka Conneryho éry, ale dost možná i nejzásadnější bondovka celkově, která na delší dobu vystavila směr, kterými se Bondovky vydali a víceméně položila základy pro nejvíc trademarků série, kdy následná většina padouchů, bond girl a poskoků hlavních záporáků zůstala víceméně podobná. Zároveň až zde také Sean Connery položil základy proto, proč je z mnoha důvodů dodnes brán jako nejideálnější ztvárnění Jamese Bonda. Goldfinger je určitě když už ne bondovskou nejzásadnější, tak určitě jednou z nejzásadnějších a především skutečně nejlepších a dodnes se jedná o stylovou ukázku toho starého akčního řemesla, které se ale neokoukalo dodnes. Goldfinger je vůbec první Conneryho bondovka, která neobsahuje organizaci SPECTRE a Bondův protivník Auric Goldfinger zde své činy koná zcela jen pro své vlastní účely. Filmové zpracování 7. Flemingovy knihy (Ian Fleming se premiéry 3. bondovky bohužel nestihl dožít a zemřel měsíc před ní) samo sebou obsahuje oproti knižní předloze několik změn, přesto ale eskapády tohle charizmatického a stylového akčního hrdiny zpracovává skvěle. James Bond se zde skutečně stává tou slavnou ikonou akčních filmů, jde o cestu, ke které měl nakročeno už u Dr. No i Srdečných pozdravů z Ruska a zde jí definitivně dosáhl. Režisér Guy Hamilton trochu opustil vítr realističtějšího zpracování Srdečných pozdravů z Ruska, zato ale skutečně natočil akční pecku, kterou si divák bude rád pamatovat a jejichž scény byť se na nich podepsal zub času fungují jako cool akční sekvence dodnes. Gert Fröbe byl sice ve své roli předabován, jeho záporák Auric Goldfinger ale hodně těží se samotného hercova zevnějšku a dodnes jde o jednoho z nejznámějších bondových protivníků. Egoistický záporák, který se sice Bondovi nemůže rovnat fyzicky, pro tyto účely má ale svého nohsleda Oddjoba, který má smrtící klobouk, jenž vás po zásahu zabije a debutující Harold Sataka skutečně působí jako člověk se kterým by Bond tentokrát mohl prohrát. Právě zde se položil základ pro kuriózní nohsledy a především ukázku toho typu padouchů, kteří po Bondovi jdou jako vyšší moc a jejich fyzické atributy dohání právě ti bouchači jako Oddjob. I Bond Girls tohoto filmu Shirley Eaton a a Honor Blackman naplnili ideály pro klasickou Bond Girl, která musí být především pěkná, ale zároveň nesmí být zbytečnou postavou. Bond Girls zde mají šanci zazářit a právě tyto dvě slečny by se i v seznamu půvabnosti umístili na hodně vysokých pozicích. Goldfinger je milníkem akčního filmu, který tak trochu zestárl v tom dobrém slova smyslu. Akční scény jsou akorát tak přepálené a šílené, laserová scéna je dodnes parádní a celé finále je jednoduše skvělý. Goldfinger prostě dodnes slouží jako ideální příklad bondovky v nejklasičtějším významu termínu. Jen je tak trochu smutné, že režisér Guy Hamilton se k bondovkám poté vrátil ještě třikrát (ve filmu Žít a nechat zemřít představil Bonda v podání Rogera Moorea) a v případě Diamantů jsou věčné nebo Muže se zlatou zbraní se bohužel dá zase naopak mluvit o jedněch z nejslabších bondovek. Přesto právě Hamilton položil pro ideální bondovku základy a proto dost možná skutečně patří mezi nejvýznamnější jména celé série. A navíc má ten film ty úžasné úvodní titulky se stejnojmenným songem od Shirley Basseyové, který patří mezi nejlepší bondovské songy historie. Goldfingera je prostě nutno si pamatovat!
7
Klasický agent 007.
9 025 bodů
8
Každý představitel Bonda má díl, kterým vyniká, vždy se takový najde a u Conneryho to jednoznačně Goldfinger. Vše je perfektně rozvržené, akční sekvence mají smysl a když je Bond v nebezpečí, máte o něho i strach. Guy Hamilton udělal tímto dílem díru do světa a Bonda i jeho Aston Martin DB5 si pamatuje každý.