Toman

63%
Toman
Historické drama o rozporuplné osobě vedoucího odboru zahraniční rozvědky Zdeňka Tomana, který významně ovlivnil politický vývoj v Československu v letech 1945 až 1948, a s jehož velkým přispěním se chopila politickým pučem moci Komunistická strana. (oficiální text distributora)

Recenze: Toman

Kinobox.cz
50%

Mohla z něj být filmová superudálost, ale následkem špatně koncipovaného scénáře a chybějící dramaturgie vzniklo další české historické veledílo, které je z řemeslného hlediska OK, ale do značné míry mu chybí to základní, kvůli čemu na filmy chodím.

29 308 bodů
8.5
Tento snímek tu nemá moc dobré hodnocení, ale mě doslova pohltil. Příběh napsal sám život, dlouho jsem neviděl tak detailní film o kontroverzní osobě, jakou byl Toman. Autentické prostředí, skvělé herecké obsazení i výkony herců samotných. Já jsem velmi spokojen.
22 268 bodů
6
V důsledku neusledovatelné, protože to z desítek jmen (kdy každé je představeno designově podivně nepadnoucím titulkem v obraze) a linií není vytyčeno nic, co by měl divák sledovat - pomalu z každé interakce a dialogu vyvstává námět na samostatný film a než pochopím, že záměr filmu je zůstat právě u toho a nevytvořit klasické vyprávění, už je dost pozdě, jména důležitých postav jsem zapomněl, protože jsem nevěděl, že jde o důležité postavy, a poměrně nevím, co se zbytkem stopáže dělat. Odvážná tvůrčí volba (a jsem ochotný uvěřit, že jde o záměrnou volbu, jak tvrdí Trojan), která by potřebovala trochu lépe rozjet, aby bylo jasné, o co se pokouší. Problém toho filmu je fakt jeho první třetina, kde sled scén prakticky odmítá dávat záminky k vzniku významů a vůbec nenavádí diváka, jak by měl sledované číst (ke konci film začne být funkčnější, protože je mnohem klasičtější, začne pracovat s emocemi a empatií - prostě stane se normálním filmem, takže trochu antiteze dosavadní snahy). Jinak Macháček to sice nedává, jeho rozsah (resp. absence jakéhokoliv rozsahu) na tuhle roli prostě nestačí, ale je to lepší, než jak jsem se bál. Chápu, že Macháček má pro mnohé charisma a ve správných rolích plně respektuju herce, kteří spíš prezentují sami sebe, než že by hráli - ale jako lead v takhle komplexní pozici vypadá Macháček prostě ztraceně a jeho pokusy o herectví, možná první v jeho kariéře, prostě nefungují. Tady film možná zachraňuje, že ani okolo protagonisty neexistuje pevná vypravěčská linie, takže nevadí, že jde o stejně topornou postavu jako v případě desítek vedlejších postav. 55 %, 2 a 1/2, - a celková náklonnost k tomu filmu, byť by mohl být proveden trochu zručněji a přehledněji a koncentrovaněji.
8
Všechny ty výtky sedí. Příliš mnoho postav, smrtící stopáž...ale i přesto jsem si Tomana fakt užil. Macháček tak nějak ok, tady je ale v hlavní roli především ten silný příběh, kdy se Toman po stylu Forresta Gumpa přimotává k tomu nejdůležitějšímu v naší zemi od 45. do 48...

Dodatečné informace

Původní název:
Toman (více)