Boj

71%

Komentáře a recenze 21

29 761 bodů
4
Mistr tichého napětí, jak se píše v oficiálním popisu filmu, držel tiché napětí tak dlouho, až jsem film po více než hodině ničeho vypnul. Musím objektivně uznat, že film utrpěl díky šílenému dabingu. Za mě nuda, nuda, nuda a jestli se tam na konci něco semlelo, tak se mělo něco dít už dříve. Není přeci cílem diváka unudit k smrti a nakonec mu dát něco extra. Hodnotím jen to, co jsem viděl a co mě donutilo film vypnout a to často nedělám. Takže klidně palce dolů.
6
Solidní válečné drama, které boužel trpí prostřihy na dennodenní starosti Clausovy ženy. Lindholm tím tématem rozhodně vybízí k zamyšlení, ale boužel ne nad tím filmem.
8
Boj je zkrátka hodně netypický film, události a mravní poučky z ostatních filmů staví do naprosto jiného světla, většina hrdinů se ve světle objasňovaných činů proměňuje, ale vše je logické, hladké a zdánlivě lehké. Nikdy se mi nestalo, že bych si při sledování filmu pomyslel, že nějaká postava se chová nepatřičně, naopak. Vše bylo pochopitelné, i když samozřejmě nepředvídatelné.
8
Tobias Lindholm společně s Thomasem Vinterbergem napsal scénář k Vinterbergovu Honu, přičemž se toto dánské drama dostalo širokého mezinárodního uznání a film ve finále zastupoval Dánsko na Oscarech v kategorii Nejlepší zahraniční film. Lindholm se ovšem krom psání scénářů též věnuje režii a v roce 2015 i on realizoval drama, které se Dánsko následně zastupovalo na Oscarech. Dánský Boj poté s Honem pojí nepříjemná atmosféra, místo příběhu o muži obviněného ze zneužívání dětí se ovšem Boj tentokrát věnuje příběhu muže, který v krizové situaci provede válečný zločin. Dělá ovšem provedení válečného zločinu z hlavního hrdiny automaticky špatného člověka?Boj je po Honu dalším působivým a hutným dramatem, kde se opět hlavní postava musí potýkat s reakcemi veřejnosti, která na něj najednou změní pohled. Při vyprávění zápletky to vlastně může snadno znít jako tuctové drama, které po své první polovině už nemá co říct, Lindholm ovšem dokáže mile překvapit a celé se to vydá trochu neočekávaným směrem. Příběhová struktura má možná s Honem spousty styčných ploch a celé to je i přes vydání se jiným než očekáváným směrem přeci jen snadno odhadnutelné, sílu Lindholmova scénáře to ovšem v součtu neshazuje.Lindholm dokázal i v případě Boje napsat postavy z masa a kostí, které se chovají věrohodně lidsky. Pilou Asbæk je dostatečně výrazný protagonista, stejně tak se musí rozhodně ocenit výkon Tuvy Novotne v roli jeho ženy.Lindholmova režie poté možná není nejkreativnější, přesto je ovšem na filmu poznat slušné řemeslo. Jako audiovizuální vypravěč navíc dokáže skutečně gradovat napětí, celý ústřední dějový konflikt nezpracovává černobíle a dokáže naprosto prodat bezvýchodnost situace. Není to přitom film, který by vyloženě divákovi zničil duši a pošramotil jeho pohled na svět. Zanechá v něm ovšem pocit, že život někdy opravdu není procházkou růžovou zahradou a v mnoha momentech může být člověk rád, že je rád.Lindholm je sice ve finiši pořád silnější za scénářem než na režijní židli, jeho uchopení celého tématu je ovšem dostatečně silné. Lindholm na pilu netlačí příliš a přesto v divákovi zanechá dostatečně silné pocity, které ho ještě nějakou dobu po konci úplně nepustí. Je to sice jen velmi solidní řemeslo, kde obsah překonává formu, ta forma je ovšem tak silná, že to v tomhle případě absolutně nevadí......
Krupe
Krupe
2 264 bodů
8
Severské podání problému Afgánistánu.V pár akcích v podstatě ukázaly tu beznaděj koaličních sil. Válka, která nikam nevede, nikdy nebude mít vítěze a obyčejní vojáci ani nevědí, proti komu bojovat. A pak přijde jedna "chyba", za kterou ještě nakonec dostanete přes držku. Dobrý film.
Teresie
Teresie
1 187 bodů
9
Filmová severská esence Skvělý Pilou Asbeak ….
Michal Kvak
Michal Kvak
102 bodů
7
je to ve výsledku komorní film, trošku nudný místy, ale jen do té míry než si uvědomíte, že ti lidé žijí zcela odlišný život pod permanentním rizikem smrti/ztráty otce/manžela, ztrátě iluzí o životě, poklesu lidského rozměru, a s marností boje. Syrové drama, kde nevíte jestli vůbec lze někomu fandit. Střet hodnotových žebříčků - napůl nevědomého evropského života pohlížejícího na dění z ptačí perspektivy a dle svých mravních řádů a zákonů, dále života v srdci onoho dění a přitom stále dostatečně odcizeného od života lidí, kteří ztrácí opravdu všechno, i půdu pod nohama a bezbranně čelí permanentní smrti své rodiny a nemají prakticky nic než sami sebe. Lehce se nám to hodnotí z pohledu obýváku a televize, ale kdo z nás opravdu zažil nemít nic nebo se dívat do očí těm, co mohou ztratit i to poslední, co jim zbývá, život. Hodnotím ale film, nikoliv jen tu tragedii, ta by dostala 100 %.
quakar
70 bodů
9
Tematika bojov / vojny v Iraku resp. Afganistane tu uz bolo mnoho. Film prinasa citlivy pohlad na nie az taku zriedkavu situaciu - nalet na civilny objekt a nasledny sud. Je to skor o pohlade etiky a moralky pri takychto pripadoch ako o 1. planovom zobrazeni bojov a krviprelievania. Opat vysoka skandinavska kvalita.
Vlado1
3 bodů
10