Ferrari

69%
Ferrari
Strhující životopisný film režisérského veterána Michaela Manna sleduje rozporuplnou osobnost Enza Ferrariho a jeho rodiny, která se stala jednou z nejdůležitějších značek závodního průmyslu. Příběh odehrávající se v létě 1957 zaznamenává vlivného muže v období krize, kdy nad jeho společností, kterou z ničeho před deseti lety vybudoval, visí hrozba bankrotu. Zároveň se hroutí jeho turbulentní manželství, poznamenané ztrátou syna. Rozhodne se vsadit na poslední možnou záchranu v podobě vytrvalostního závodu Mille Miglia. Snímek byl součástí soutěže festivalu v Benátkách 2023.



Recenze: Ferrari

Kinobox.cz
80%

Michael Mann o sobě nedal docela dlouho vědět. Jeho Ferrari ale burácí jako dokonale seřízený stroj, který známky opotřebení ukáže až ve finiši. Subverze diváckých očekávání je jedna věc, utnout film uprostřed věty jiná. Jinak ale představuje silný konflikt a své skvělé herce vede ke špičkovým výkonům.


hrumsrt
hrumsrt
9 335 bodů
8
Nebylo naivní doufat, že by se Michael Mann režisér v mých očí minimálně dvou geniálních filmů - Nelítostný souboj a Veřejní nepřátelé - dokázal po několika neuspokojivých tvůrčích letech zase jednou objevit s další peckou. Obzvlášť, když se v nedávném pilotu seriálu Tokyo Vice opět předvedl, jako režisér, který umí látku svým přístupem pozvednout. Ale na druhou stranu Mann se více než jednu dekádu hledal, mainstreamu se ztratil z očí a z profesního vrcholu padl do šedých průměrných vod. Proto jeho další projekt Ferrari možná původně vypadal jako vstřícný krok směrem k navrácení všeobecné přízně.. V očekávání dalších Rivalů, nebo Le Mans 66 diváci usedali před životní příběh s podtextem Ferrari, aniž by se možná připravili na více možností, co můžou vidět. Tak moc zafixované publikum na italské jméno jako automobilovou značku, než aby si ho spojili s živoucí osobou. Mannovo Ferrari tak o červených autech vypraví až v druhé vlně, primárně se právě soustředí na životopis jejich jmenovce Enza, zakladatele firmy jako takové. Ale ani v tomhle ohledu nejde o normální biografii slavné osobnosti, která by lehce zapadla do žánrového průměru.. Skutečně Ferrari přináší jeden z nejpřekvapivějších tvůrčích uchopení, jaké jsem po delší době viděl, když si bere všeobecné očekávání jako svoje rukojmí na cestě za úspěchem.. Příběh mapuje krátké období v životě majitele automobilky, v němž všechno vypadalo, jakože už nemůže být hůř. Enzovi zemřel syn, čímž to doma nebylo úplně nejpřívětivější prostředí, kam si po dni v práci jdete odpočinout. A kromě toho jeho automobilová firma nesoucí odkaz v podobě rodinného jména finančně bojovala za svoje další fungování.. Jméno Ferrari je tady vláčeno zkouškou, jak v osobní tak profesní rovině, o čemž přesně chtějí tvůrci vyprávět. A my tak sledujeme jednu životní etapu ve Ferrariho životě, v níž se to na něj sype ze všech stran, ale on než aby hledal další únik z reality, rozhodne se, že období překoná, ať to stojí, co to stojí a ukáže sílu svojí osoby.. Adam Driver jako hlavní postava Enzo Ferrari navazuje na svoje nejúspěšnější herecké roky (vrcholící dvojitou spoluprací s Ridley Scottem) a předvádí další herecký koncert, který ale tentokrát není žádnou emoční exhibicí, nýbrž jen skromným analytickým a odměřených ztělesněním stárnoucího automobilového vizionáře.. Kromě něj zaujmou jistě i jeho ženské objekty citů, především správně horkokrevná Penélope Cruz, jejíž konfrontace s Enzem a monetizující přístup k životu jsou v lecčem vrcholem celého vyprávění.. Nejde o příběh automobilky, jejíž název evokuje červenou barvu, skutečnou rychlost a vytříbenou eleganci, ale o náhled do duše rozděleného člověka, který je díky svému postavení glorifikován a pokládán za neomylného.. Ne, ve filmu symbolizující rychlost se moc závodit nebude a o auta tolik taky nepůjde, ale za to nabídne nekonvenční přístup do náhledu na život.. Jde o to, co symbolizuje být Ferrari, co to je ve skutečnosti, a jaká je za to cena.. Trošku jiná konverzačka o tématech, na které v podobných velkofilmech není prostor.. Nedá se tomu vytknout téměř nic, pakliže přistoupíte na autorovo pojetí dané látky a smíříte se s tím, že další závodní film to nebude. A paradoxně největším mínusem je závěrečný kompoziční kus, v němž Ferrari sklouzává k jen dalšímu závodnímu biopicu.. Diváky to nebude rozdělovat, jelikož kdo si na Ferrariho našel čas, bude asi v očekávání něčeho jiného znechucen a v takových výtkách se dá souhlasit, ale současně je musím odsoudit jako nepatřičné.. Nemůžete hanit autora za jeho vlastní vizi, která možná podkopává vaši výchozí představu, ale právě chybu hledejte v ní, nikoli v díle samotném.. Jsem okouzlen, ale Ferrari přes svoji popcornovou nedokonalost nabízí jeden z nejzajímavějších vypravěčských pokusů dnešní doby, který si nevypočítavě bere běžné publikum jako rukojmí.. Usmívám se a vlastně prosím za víc takových kousků.. 80%
CrazyMarty
CrazyMarty
3 249 bodů
6
Michael Mann je pod dlouhé době zase zpět a přichází s životopisným dramatem o Enzu Ferrarim. Za poslední dobu se podobně laděných závodních pecek ukázala hned celá řada (Rivalové, Le Mans '66, Gran Turismo) a ve správných rukách jde o kolikrát velkolepý úspěch, ale povedlo se to i tady? Příběh pojednává o letech 1957, kdy společnost Ferrari po 10 letech krachuje a jejich naděje na spásu je vítězství letošního italského automobilového závodu. Aby toho nebylo málo, Enzo Ferrari, naše hlavní postava, řeší také manželské problémy, smrt syna a zatajování mileneckého života. Mann i přes svůj pokročilý věk, momentálně 80, stále umí natočit poctivý film s dobrými hereckými výkony, místy moc hezkou kamerou a věrnými kostýmy či kulisami padesátých let. Jen je škoda, že samotná hlavní postava Enzo Ferrari, kterého ztvárnil Adam Driver, na rozdíl od svého jména řidičem není a je to trochu škoda. Vím, že film je dle předlohy a snaží se být věrný, ale ostatní závodní bijáky mají právě tu výhodu, že za volantem našim hrdinům v závodě skutečně fandíme. Kdyby se film tedy více zaměřil na závodníky, asi bych byl šťastnější. Zde jsou postavy totiž téměř vždy naprosto stejné a moc nevystupují ze své šablony. Ferrari je postarší businessman, který řeší problémy své firmy a zároveň se snaží starat o své dvě ženy, které se navzájem ale neznají. Driver je skvělý herec, jeho italský přízvuk mi ve snímku dost seděl a chopil se role truchlícího otce a bývalého závodníka dost dobře, jen to není tak dobře napsaná postava, se kterou bych soucítil. Jeho manželka je sice stále krásná Penélope Cruz, ale věčně zamračená a máte z ní pocit, že se snad snaží svému muži zkazit každičký den. Ostatní postavy jsou pak poměrně neprokreslené a u závodníka, kterému bychom měli co nejvíce držet prsty, víme asi jen to, že jeho přítelkyně je hezká a on je asi dobrý závodník. Bohužel si mě snad žádná postava pořádně nezískala. Nejedná se však o žádnou katastrofu, jen jsem asi čekal trochu více. Filmu uděluji 6/10.
JaraSlama
JaraSlama
1 966 bodů
6
Michael Mann, i přes své režijní úspěchy, s novým snímkem o zakladateli Ferrariho nezaujal. Příběh je banální a předvídatelný, ačkoli závěrečný závod je vizuálně působivý. Adam Driver ve své roli nesplňuje očekávání a příběh vedlejších postav je jen povrchně naznačen. Film zůstává nedotčen potenciálně atraktivnějšími postavami a jejich příběhy jsou opomíjeny ve prospěch nudného portrétu hlavní postavy. Novinka Mannova filmografie překvapivě sklouzává k vypravěčským nedostatkům, ačkoliv vizuální stránka a italské kulisy zůstávají pozoruhodné. Celkově je však film zklamáním, neboť i přes své estetické kvality nedisponuje silným vyprávěním.


Dodatečné informace

Původní název:
Ferrari (více)
  • USA Ferrari
  • USA Enzo Ferrari
  • USA Феррари
  • USA Феррарі
  • USA 法拉利
Premiéra v ČR:
4. 1. 2024
Distributor:
Vertical Entertainment
Země původu:
USA, Velká Británie, Itálie, Čína
Rozpočet:
95 mil. USD
Tržby:
39,22 mil. USD (celosvětově)
Ocenění:
Žádná ocenění

Podobné