Star Wars: Vzestup Skywalkera

52%
Star Wars: Vzestup Skywalkera

Lucasfilm a režisér J.J. Abrams znovu spojují síly, aby diváky vzali na epickou výpravu do předaleké galaxie ve filmu Star Wars: Vzestup Skywalkera. Ve strhujícím závěru stěžejní Ságy Skywalkerů se zrodí nové legendy a odehraje se konečný boj za svobodu galaxie. (Falcon)

Recenze: Star Wars: Vzestup Skywalkera

Kinobox.cz
60%

Celý snímek zachraňovala jeho vizuální stránka, hlavní postava Rey (Daisy Ridley), která si u mě po všech předchozích dílech konečně vysloužila trochu respektu, samozřejmě má životní láska Kylo Ren (Adam Driver) a hudební doprovod. Tyto aspekty pro mě film zachránily, ale díky špatně uchopenému potenciálu příběhu musím hodnocení snížit.

Kinobox.cz
60%

Nejsilnější emocionální moment při sledování tohoto filmu pro mě byl, když jsem se přes hlasité zvukové efekty zaposlouchal do soundtracku Johna Williamse a uvědomil jsem si, že dnes už nikdo aktivně neskládá filmovou hudbu tímto způsobem, a že toto je pravděpodobně poslední nadživotní epický soundtrack, který 87letý Williams ve svém životě složí. Nebylo to veselé pomyšlení vzhledem k Williamsovi ani vzhledem ke Star Wars.

29 372 bodů
6.5
Nejsem skalním fanouškem této ságy, ale to neznamená, že se mi nelíbí a že ji ignoruji.. jsem ale ten, který 4-6 nedocenil a celou ságu jsem začal znovu sledovat až po natočení Epizody 1. Musím se přiznat, že devátá epizoda je v roce natočení co se vizuální stránky dosti pozadu a první 3 díly ji strčí do kapsy, ač byly natočený před v průměru patnácti lety. Příběhově je to slabé a vnuci a děti hlavních hrdinů už na mně nefungují. Prvky SW zachovány, ale dnes už je to pro mně zbytečně v křeči se svíjející pro nadšence udržovaná sága. Nic proti, komu se to i nadále líbí, ať si dalších epizod užívá :-)
22 268 bodů
2
Rozhodně nejslabší z nejnovější trilogie - dvouhodinový slib od Disneyho, že už nikdy nikdo nebude muset u Star Wars přemýšlet a nehrozí, že by fanoušci měli zase trauma, jako když Ryan Johnson nabídl velmi mild sebereflexi jejich sekty. S tím je konec. Epizoda IX je jako by někdo vzal top 10 fanfiction a natočil podle nich film - scénář naprosto nefunkčně splácaný dohromady jen tak, aby 1) negoval nepopulární rozhodnutí předchozí epizody i za cenu narušení jakékoliv integrity a kontinuity série, 2) udělal co nejvíc cool věcí co nejvíc najednou v takovém sledu, aby nikdo neměl čas hledat nějaký smysl. Celý film působí jako ty robotické dialogy s archivními záběry Carrie Fisher - víte, že to nepasuje a zoufale se ždíme něco, co by v ideálním světě nepřišlo před publikum. Zároveň je to natočeno dost příšerně, kdy v bojových scénách jsou kvůli mizernému střihu a záběrování vidět stěží šmouhy věcí a vůbec ten film vypadá, že nebyl natočený pro plátna, ale pro iPhoney - pravděpodobně aby to šlo dát rychle na Disney +. Vůči VII jsem byl smířlivý, protože jsem chápal, že status quo je třeba nějak znovu-stanovit. VIII ukázalo alespoň náznak ochoty udělat se Star Wars něco zajímavého a díky hysterické reakci fandomu ten film začal být i sympatický. IX je ujištění, že Star Wars už se zajímavé nikdy pokoušet být nebudou. A já jim to věřím. PS: Když přišla jediná černá žena v celé sérii k jedinému černému muži a byli okamžitě zpárováni, nahlas jsem se zasmál. Žádné mezirasové fuj fuj jako minule, co tak naštvalo slušné fanoušky! A Kelly Marie Tran, která byla po osmičce rasistickými a šovinistickými idioty vyštvaná ze sociálních sítí, tu byla redukována na roli v pozadí, což přesahuje rovinu filmu a je odporné na etické a lidské rovině. A J.J. si dal dobrý pozor, aby většinu rozhodnutí dělali muži (Rey se rozhoduje jen emocemi a nikdy ne za skupinu, působí jako vedená pudy, nerozmýšlející se) - už tu není žádná zlá ženská s fialovými vlasy, co by upírala Po Dameronovi právo na to být středem vesmíru (a pro jistotu byl včleněn "no homo" plot, aby se zamezilo spekulacím). Osmička byla zajímavá tím, že jedním z jejích motivů byla autorita žen - devítka dělá vše proto, aby dala najevo, že nic takového už se nikdy řešit nebude. Disney si zkrátka udělal poctivě rešerši a pochopil, co se sluší a smí. Je ok, když si dají půlvteřinovou pusu dvě anonymní postavy stejného pohlaví, to je nutná SJW porce, aby se o něčem mluvilo, ale tím to rozhodně končí. A aby bylo jasno - mně by nevadilo, že ten film není woke a nízké hodnocení z toho přímo nevyplývá, ale něco jiného je, když aktivně maže předchozí motivy a celé dějové linie, aby takový mohl přestat být, aby měl klid. Když se pro něco rozhodnu, mám to dotáhnout do konce, ne ucuknout ze strachu před rozčilenými dětmi. Je to jen demonstrace širšího problému s celým tímhle filmem, který je ustrašený každou svou vteřinou a vynakládá veškerou energii na to, aby se vyhnul všemu, co by se fanouškům nelíbilo. Filmy točené tak, aby se líbily fanouškům, jsou většinou odsouzeny k tomu být špatné, protože filmový fanboy je asi nejhorší druh filmového diváka a uspokojovat ho je smrt umění a inteligence. V tomhle případě by bylo lepší vydat nějaký oficiální post na facebooku, který by jmenovat kanonizované fanteorie - nestálo by to 300 mega a splnilo by to účel asi líp.
15 150 bodů
5.5
Je asi smutné, že Epizoda IX funguje přeci jen lépe jako samostatný film nežli jako vyvrcholení přesahujícího (a to sakra hodně) příběhu. S přístupem hlavounů u Disneyho to však bylo prostě nevyhnutelné - sedmička rozjela dost chabý recyklát, jenž ve stylu původní trilogie pouze představil potenciálně nosný konflikt dvou záhadně spřízněných aktérů, osmička v rukou jiného a sebevědomého filmaře působivě a neočekávaně načrtnuté motivy rozvíjela a některé odvážně uzavřela, ale zvýšené kritické ohlasy fanoušků z kategorie popkornového stáda ovcí vedly k návratu původního režiséra, který čelil skutečně nezvratné prohře, jelikož se ze strachu zamítlo pokračovat v nastoleném dějovém a vypravěčském módu Posledního z Jediů. Na úkor rozvíjení příběhu postav se musel násilně vrátit dávno zapadlý záporák, jenž se stává tou v podstatě jedinou hybnou silou, která vede postavy po šachovnici. A tím už se dostávám k tomu, co mi na tomhle filmu vadilo nejvíce - nebylo to nakonec to, co se vlastně stalo, ale jak se to stalo a jakými cestami toho bylo dosaženo. Princip náhody a Deux Ex Machina v permanenci, pochybná rozhodnutí postav, která mají příběh jen urychlit a usměrnit vynucenou trasou, kopírování zažitých postupů SW, kvůli čemuž je finále hrozně motivačně rozhárané a slibně budovaný vztah Rey a Kylo Rena nezvládá plnohodnotně a emocionálně vygradovat... A přitom jsem ten staronový vynucený cliffhanger dokázal přijmout a naladit se na rychlou dobrodružnou notu a ve finále mě vyústění neiritovalo. Bohužel se k němu dospělo moc překotně a v důsledku zahazování nežádoucích motivů vyčnívá z filmu zase nejvíce ten ohraný koncept zoufalého odboje, tentokráte však s odfláklým záporákem a zoufale vycucanými zásahy z nepromyšlené fabule. Alespoň že vypůjčením závěrečné hlášky před likvidací nepřítele z Avengers: Endgame si Disney přiznalo, že Vzestup Skywalkera spíše rozšířil jejich filmové hračkářství, než aby kompetentně završil nejpopulárnější filmovou ságu..

Dodatečné informace

Původní název:
Star Wars: The Rise of Skywalker (více)