Saulův syn

73%

Komentáře a recenze 34

29 308 bodů
6
Téma, které mám rád a u kterého mě mrazí a cítím napětí zároveň.. jenže tvůrcům se do mě nepodařilo tyto pocity propašovat. Na jednu stranu syrové zpracování ztrácí na kvalitě pronásledovatelským pojetím kamery. Celkově to na mě působilo dosti zmatečně, což byl asi i cíl filmařů.. zkrátka a dobře.. každý byť dobrý film nemůže na každého zapůsobit skvěle. U mě za dobrých 60%.
22 268 bodů
8
Vydatné holokaust porno, nemyšleno ani tak ve zlém, protože natočeno je to vážně skvěle. Na druhou stranu je zvolená forma trochu dvojsečná zbraň, protože se o hrdinu vlastně vůbec nemusíme bát a stojí v podstatě velmi paradoxně mimo dění - je jasné, že musí přežít minimálně do poslední scény. Tím se z toho stává opravdu jen sugestivní projížďka tematickým parkem, ale trvám si na tom, že to není míněno tak zle, jak to zní. 4 a 1/2
6
Závěr silný, kamera originální, v rámci autentičnosti tohle dokáže porazit asi už jen VR..jen vůbec netuším, co tím Saulovým příběhem tvůrci chtěli vlastně říct. Jestli to měla být nějaká metafora, tak jsem ji prostě nepobral. slabší 3.
9
ilm Saulův syn se odehrává ve vyhlazovacím táboře v Osvětimi. Pojednává o Saulu Auslanderovi (Géza Röhrig), maďarském Židovi a příslušníkovi tzv. Sonderkommanda, jehož členové byli od ostatních osvětimských vězňů zpravidla izolováni a měli na starosti ty nejstrašnější práce. Jde o snímek, který radikálně mění zažité zobrazování šoa, když se celý soustředí výhradně na hlavní postavu, jejíž jedinou motivací uprostřed pekla vyhlazovacího tábora je zajistit důstojný pohřeb svého syna. Nejednoznačné drama, horečný sen, hrůza a brilantní formální cvičení. Maďarský film opět promluvil do velkého světa.
15 150 bodů
7.5
Evropská filmová událost roku, která ve mně po měsících očekávání, nutno říci i vinou okamžitého statutu jedinečného autorského díla, zanechala lehce rozpačité dojmy. Formálně bezesporu ohromně působivé - kamerová ich-forma, bezprostřední, dá se říci dokumentaristická orientace na nejbližší okruh okolního chaotického pekla, absence hudby či jakýchkoli pozitivních zvuků a konečně i "strhaný" výkon hlavního mlčenlivého protagonisty přinášejí do světa filmu dosud neokoukaný, vizuálně záměrně strohý, ale drtivě naturalistický pohled na nacistickou vražednou mašinérii, tak odlišný od řady hollywoodských melodramat. Úvodní minuty musí srazit do kolen každého, byť jen malinko empatického diváka. Bohužel film trvá 107 minut, během kterých si sice zachovává všechny své výjimečné charakterové rysy, ale jejich scénář nestačí vždy plnohodnotně pokrývat tak velké stylistické a myšlenkové ambice a přes hlavní tématickou linii prosakují vedlejší motivy o vzpouře a samotném chodu celé Osvětimi jaksi netečně, nedůsledně a zmatečně (což se možná dá považovat za účel, ale mně tenhle přístup po těch úvodních minutách zkrátka přestával vyhovovat). Pocit bezvýchodnosti a utrpení je ale všudypřítomný a alespoň v tomto ohledu splnil Saulův syn také své dějové poslání na jedničku...
8 503 bodů
2
Je to prakticky bezobsažné a jedinou hodnotu spatřuji v tom, že Saulův Syn divákovi přiblíží fungování v tomto táboru teroru. Proti tomu však stojí způsob snímání. Většinou je totiž přiblíženo jen na zaostřená protagonistovo záda. Asi tu hrůzu nechtěli divákům naservírovat v plné hrůze, a tak je ona hrůza víceméně ponechávána mimo záběr s tím, že divák stejně chápe. Proč ale točit takovejhle film z koncentráku, když máme být ušetřeni? Asi mi uniká smysl. Ústřední zápletka na mě vůbec nezafungovala. Naopak mě spíš srala a vůbec jsem k ní nebyl schopen přimknout. Do snahy protagonisty jsem se tedy nikterak nezainteresoval. Je zvláštní, že se u něčeho takového lze nudit, ale tvůrci to dokázali. Přitom je to strašně zajímavé téma.
Matli
Matli
8 300 bodů
6
Upřený pohled a němá tvář hlavního protagonisty jsou fakt dobré, ale ten styl kamery, ikdyž je to asi dobrý nápad mi moc neseděl. Bylo znát, že se v pozadí děje spousta důležitých věcí a že si kompars dal hodně záležet a vlastně ani nebyl vidět. Po chvilce mi to bylo už docela nepříjemné, než abych ocenil to umění. Film sám o sobě je mazec, nebo si to alespoň myslím, ta kamera nutí člověka dost fantazírovat. 58%
rkotvald
rkotvald
3 162 bodů
8
Nepříliš komfortní divácký zážitek, kdy většinu času sledujeme týl hlavního hrdiny a rozostřený šrum okolo. Hlavní představitel Saula je naštěstí natolik charismatický, že film utáhne i bez větších slov a s jedním výrazem (netečným, ale přesto umíněným jít si za svým stůj co stůj). Sympatizovat se s ním moc nedá, protože zachraňuje mrtvé, zatímco ohrožuje druhé, kteří zachraňují naopak jeho. Nicméně za to, že tvůrci splnili, co předsevzali (ukázat jiný pohled na holocaust), musím jít nahoru. Teď už není pochyb o tom, jaká je nejtěžší a nejhorší práce na světě. Být členem Sonderkommanda.
marie-kolarova
marie-kolarova
2 823 bodů
7.5
Nemes si hraje se symboly, ať už se jedná o jméno hlavního hrdiny (cizinec), tak o celý hlavní námět. Urputná snaha pohřbít jedno lidské tělo v kontrastu s tisíci spalovanými v krematoriích. Saul je natolik urputný, že hochovo tělo není ani pitváno. Několikrát se dívá přímo do hlavně pušky a stejně jako on se konfrontují s okamžitou hrozbou smrti i ti, kdo se Saulem spolupracují. Ale jaký smysl má snaha vyhnout se dnes smrti, když zítra nebo pozítří rozhodně nastane? Saul nás provede po celé té mašinérii, od příjezdu vězňů až po odvoz popela. Díky zvolenému formátu navozujícímu dojem, že se jedná o vlastní pohled diváka, působí film velmi autenticky. Na druhé straně sám námět působí lehce odtažitě.
stantheman
stantheman
2 399 bodů
9
Jedna z vyjímek mezi mnou viděnými filmy .....obvykle se rychle vracím k zajímavým filmům....nevím kdy budu mít sílu vidět tohle...poprvé film z prostředí koncentráku , který leze pod kůži dusnou atmosférou, neustálým křikem obětí v pozadí , rozostřeným obrazem. Hlavní hrdina se nechová normálně , ale jek by mohl v tomto prostředí, kde nevíš a neznáš ani vteřiny . Myslím , že film je silným náznakem hrůz , které páchali tzv. nadlidé