Dáma ve zlatém vypráví pozoruhodný skutečný příběh ženy, která se rozhodla dosáhnout spravedlnosti a za každou cenu bojovat o dědictví, které její rodině právem náleželo. Šedesát let poté, co byla za druhé světové války nucena utéct z milované Vídně, se Maria Altmannová (Helen Mirren) rozhodne získat zpět rodinný majetek, který jí byl zabaven nacisty. Patří k němu i umělecká díla nevyčíslitelné hodnoty, mezi jinými i slavný portrét Adele Bloch-Bauerové I. od Gustava Klimta, který se stal národním pokladem. Za svého právního zástupce si vybere ne velmi zkušeného, ale o to odvážnějšího, mladého muže Randyho Schönberga (Ryan Reynolds). Spolu se pustí do zdlouhavého a náročného soudního sporu s rakouskou vládou a Nejvyšším soudem USA, který se nakonec stane jedním z nejznámějších restitučních sporů v historii. (Forum Film CZ)
Zlatá Adéla to je to oč tu běží. Autor Gustav Klimt je výraznou osobností světového malířství, čímž není myšlena bytová výmalba, ale konkrétně obrazová olejomalba, která je zkombinovaná s pracně naneseným plátkovým zlatem. Film je zaměřen na ožehavé restituční téma, kterému dokonale vévodí skvělá Helen Mirren bez jejíž přítomnosti by velmi rychle film ztratil veškeré pozlátko a nezachránil by to ani občasný pohled na slovutný obraz, o který se vede lítý boj. Procesní snímek neutíká, spíše občas se jak tulák nad ránem plouží, asi proto, aby divák měl přemíru času na pochopení celkové problematiky. Myslím, že po zhlédnutí nemám velkou potřebu vidět snímek znova, ale vím, že na portét Adele Bloch-Bauer bych se podíval v reálu velmi rád.