Smrtihlav

59%

Komentáře a recenze 29

5
Po skončení snímku jsem se nemohl ubránit porovnání s nedávným snímkem Anthropoid,který pojednává o tom samém. Jenže zatím co se Anthropoid zaměřil čistě jen na osudy parašutistů a jejich misi,tak Smrtihlav to celé pojal o něco rozsáhleji. Vidím zde první polovinu,která je zaměřena na život samotného Heydricha a druhou polovinu zaměřenou na osudy Československých parašutistů. Za mne bych více ocenil právě tu první půli,která měla i celkem spád. Bohužel mi to celé přišlo příliš zdlouhavé a vzhledem k látce i překvapivě nezáživné. Tohle podle mě připadá na vrub režii,která nebyla schopna z takového tématu vytěžit více. Ve výsledku je pro mne jasným vítězem Anthropoid. Kdyby celý snímek pojednával jen o životě Heydricha a šel více do hloubky,tak by to mohlo být o dost lepší.
29 851 bodů
7
O atentátu na Heydricha už toho bylo natočeno dost, toto zpracování, ačkoliv není české považuji za celkem povedené. Líbí se mi, že dost prostoru dostal sám Heydrich a jeho vzestup v hierarchii SS až k říšskému protektorovi. Historici asi ze zpracování mít radost nebudou, protože je v něm dosti nepřesností.. jako film se mi toto dílko ale líbilo - 70%
28 428 bodů
4
Další snímek popisující atentát na Heydricha, tentokrát však poněkud jinak. Neukazuje jen osud československých parašutistů, ale i strohý životopis samotného Heydricha. Ta strohost je však bohužel ohromnou vadou na kráse celého snímku. Ono se to týká komplet všeho. Tedy i těch parašutistů. Myšlenka něco takového natočit nebyla špatná, ale takovýto materiál je spíše pro televizní seriál. Je toho prostě hodně a jak je vidět, ani do dvouhodinového filmu se to všechno nevešlo. Celkově to tedy vypadá, jako krutý sestřih právě takového seriálu. Bohužel, není. Děj to takřka pořádně nemá, takže o nějaké plynulosti všech těch událostí si muže divák nechat jen zdát. Mnohé scény působí bez patřičného vysvětlení nelogicky a kdo není znalý této historie, nemá šanci se dozvědět co, kde, jak a proč. Škoda. Něco takového mělo spíše vzniknout jako dvojfilm. Jediné ohromné plus si zaslouží scény vyhlazování polských vesnic po napadení Polska a později samotných Lidic. Takové zpracování je možno vidět jen u některých klasických sovětských válečných filmů. Českým divákům tak nezbývá než se opět vrátit k české klasice nazvané prostě ´Atentát´.
22 283 bodů
6
Ten film to bude mít u nás těžké, ale rozhodně je lepší než Anhropoid. Sice je míň historicky přesný, ale taky se mnohem víc snaží dodat kontext - proto jsou potřeba všechny ty zkratky. Kontext je navíc vyprávěn obrazem a v ději, ne jako náhodné expoziční seance u snídaně v Anthropoidu. Považoval bych nejen proto, ale i z principu za pitomost rámovat reflexi Smrtihlava jako výčet historických nepřesností, které beztak v porovnání třeba se Schindlerovým seznamem vůbec nejsou zásadní. Je jedno, jestli je klukovi deset místo osmnácti. Je jedno, že postavy umírají o deset metrů jinde, než umřely ve skutečnosti. Je, proboha, úplně jedno, jestli se na konci střílí z jiného typu zbraně. Tohle není ta historie, kterou historické filmy potřebují dodržovat, pokud se nedefinují jako dokudramata - fetišistické lpění na imitování každého detailu nemá žádný užitek, Nevadí mi ani mírná teatrálnost, která je nutná, když při té změti informací má divák zároveň něco cítit k postavám. Jediná vážnější výtka z mojí strany je, že když v polovině stopáže nastoupí parašutisti, Heydrichova linie se takřka opustí a dosavadní protagonista se přestane vyvíjet - ten přesun pozornosti sám o sobě byl ok nápad, ale nebyl dobře zrealizovaný a film tak působí jako dva díly válečného seriálu puštěné za sebou. Ale jinak ok - cítil jsem nějakou tu emocionální účast, což se mi u Ellise nestalo. I když bych samozřejmě radši syrovější drama s hlubokými postavami - ale člověk nemůže mít všechno.. 3 a 1/2 PS: Možná se natáčelo v Budapešti, ale na rozdíl od Anthropoidu ten film vypadá, že se odehrává ve skutečném prostoru, a ne dvou mrtvě vypadajících ulicích, kde lidé trpělivě čekají, až odjedou filmaři, aby se do nich mohl vrátit život.
4
První půlka z Heydrichova pohledu ještě ucházející, i když možná moc zkratkovitá. Samotná operace Anthropoid pak ve všem horší než nedávný stejnojmenný film. Navíc Clarke jako Heydrich byl hodně špatný casting.
6.5
Mě na tomhle vadily žluté tramvaje, kostel mohl být také trochu lépe vybrán, nechápu proč si v Praze nenatočili aspoň exteriér a útok v kostele je vyloženě odfláknutý. Herecky je to ale slušný a má to i temnou atmosféru. Anthropoid byl ale lepší.
6
Po roce je tu další zpracování slavného atentátu na Heydricha. Avšak velmi se od Anthropoidu liší. Takže...... Heydrich je jedním z hlavních postav a první polovina filmu je věnovaná především jemu, jeho začátcích a jeho polovina končí v půlce atentátu. V tu chvíli začíná druhá linie ve které se Gabčík s Kubišem vydávají z Anglie do Čech provést onen osudný atentát. A v půlce kde atentát skončil začne třetí třetina. Heydricha hraje Jason Clarke. Jason Clarke je talentovaný herec a podaří se mu Heydricha zahrát opravdu úžasně a věrohodně. Heydrichovi se celkem podobá (přimhuřte očko!) a jde z něj opravdu cítit respekt jakožto opravdového řezníka. Jeho žena v podání Rosamund Pike je však pouhá figurka a to zamrzí když Pike ještě před 3 lety všechny totálně odrovnala ve Zmizelé. Reynor a Conell si úžasně zahráli Kubiše s Gabčíkem a jakožto dvojka fungují líp než před rokem Cillian Murphy s Jamie Dormanem. Film má však také problémy. Především skákání v čase. Na začátku filmu se dvakrát objeví datum v rocích (1942, 1929) následuje delší doba bez žádného titulku a během toho se Heydrichovi s jeho ženou narodí ne jedno, ne dvě ale rovnou tři děti. Což je hrozná škoda protože to způsobuje hrozný problém v orientaci. Neuvěřitelně rušivá scéna je však tato- Celý film se mluví anglicky. když se ale Gabčík a Kubiš vydávají do Československa zpívají Českou hymnu ČESKY! Najednou z ničeho nic. A po prvním objevu v Praze jsou v dálce slyšet slova jako ahoj. Jinak celý film anglicky. Hrozně bizárdní a rušivá volba. Například ale celý závěr působí emotivněji a je více zvládnutý než závěr Anthropoidu. Nebál bych se říct, že je Smrtihlav lepší než Anthropoid. Otázka je jak o moc.
avenis
avenis
8 145 bodů
8
Vždycky jsem zvědavá, jak cizinci natočí film z českého prostředí. Bývá to často katastrofa. Ale v tomto případě se jim to povedlo. Nebabrám se v takových detailech, jako je žlutá tramvaj nebo přízvuk u hymny... Podstata příběhu je zachována a tragika fašistické okupace je vylíčena hrozivě dobře. Náhled do Heydrichova soukromí je zajímavý. Za každým velkým mužem stojí jeho žena... (8.8.2021)
Jana Květoňová
Jana Květoňová
7 011 bodů
7.5
Mně se zas tento film velice líbil. Jak postava Reinharda Heydricha, tak jeho ženy, pocity umírajících, kdy obraz před nimi je už rozestřený... Pravda, někdy ta orientace v ději nebyla dostatečně jasná, ale rozhodně jsem se ani jednou nenudila. Naopak, velmi mě to rozrušilo. Přítel, který je Pražák, se pozastavil nad těmi žlutými tramvajemi. Prý byly maďarské, naše byly červené. Nějaké historické nepřesnosti, týkající se třeba smrti Mašína, bych rovněž nezdůrazňovala, film nemá přece suplovat dějepisný výklad, ale Jozef Gabčík mohl mluvit slovensky, aspoň by bylo hned patrné, který z nich to byl. A působilo by to autentičtěji.
Floridsky
4 376 bodů
4
Další film o atentátu na Pražského kata, tentokrát od amíků a hned na začátku nutno říct, že je tu několik věcí fakt špatně. (Samozřejmě budu srovnávat s britským Anthropoidem.) Nejdříve historické nepřesnoti: v Anthropoidu bylo sice pár změn, ale to ani tak moc nevadilo. Tady změnili snad všechno, co se dalo. Lokace: Praha nevypadá jako Praha a ty hory při přistání parašutistů jsou mi taky záhadou. Dále pak mám ještě problém s vyobrazením našich českých hrdinů, páč v tomto filmu se chovají jen jako figurky, které jdou z bodu A do bodu B, aby pak bylo finální zúčtování v kostele, které vůbec nebylo úderné. To v Anthropoidu jsem měl po zhlédnutí pocit hrdosti, že jsem Čech. Celý je to natočený, jako kdyby rejža nebyl na place a herci nehrají. Tak, ale abych na ten film taky jenom nenadával, tak pochválím hudbu, kostýmy a nápad. 3/10