Ještě před tím, než se režisér Tim Burton zapsal do diváckých srdcí svým Batmanem, Střihorukým Edwardem (Edward Scissorhands) či Ospalou dírou (Sleepy Hollow), zabodoval u diváků morbidní komedií Beetlejuice. Příběh o dvojici zoufalých duchů a titulním démonickém vymítači se stal hitem, který nám do velké míry poprvé představil Burtonův nezaměnitelný styl a jeho tradiční prvky, jichž se v následujících letech nevzdal. Letos se ikonický tvůrce ke svému ranému dílu vrátí a prvním traileru ukázal nejen staré známé v čele s Michaelem Keatonem, ale také novou krev, jež reprezentuje Jenna Ortega z Wednesday.
Články 35
„Jak jsme mohli zapomenout na Kevina?“ pokládá zničená Kate v letadle řečnickou otázku svým nejbližším. Na Catherine O’Hara, oblíbenou představitelku matky Kevina McCallistera z prvních dvou dílů série Sám doma (Home Alone, 1990 a 1992) bychom však zapomenout nemohli, a tak si právě dnes připomínáme její kulaté jubileum.
Tim Burton (Wednesday, Beetlejuice) se ujímá projektu, jaký bychom od něj čekali spíš v devadesátých letech. Tehdy natáčel zábavně dojímavé (Ed Wood) či neurvalé (Mars útočí!) pocty padesátkové sci-fi kinematografii, která vyplodila stovky béčkových titulů s dost svéráznými zápletkami. Jedním z nejpověstnějších kultů je rozzuřená obří žena v komediální sci-fi Attack of the 50 Foot Woman, již Burton obdaří remakem s nečekanou výpomocí v podobě slavné spisovatelky a scenáristky Zmizelé Gillian Flynn.
Tim Burton se z mírného tvůrčího záhrobí vrátil se seriálovou Wednesday. Chytne nyní druhou mízu? To se dozvíme už v září příštího roku, kdy bude do kin uvedený druhý Beetlejuice, pokračování jednoho z jeho raných filmů, jimiž formuloval svou estetiku.
Cesta Netflixu na vrchol streamovací kultury byla pořádně trnitá. Započala roku 1998, kdy se dnešní mocná společnost vrhla na prodej a zasílání DVD. Cédéčkový formát tehdy vytlačoval VHS a představoval zářnou budoucnost, přičemž průmysl kontrolovala společnost Blockbuster. Zakladatel Netflixu Reed Hastings se jí rozhodl šlapat na paty a 10. března 1998 zaslal adresátovi první zakoupené DVD s filmem Beetlejuice.
Jméno Paul Reubens je pro české publikum téměř neznámé. Dokonce ani jeho nejslavnější postava Pee-wee Herman nepatří k těm, u nichž si hned vybavíme její podobu. V USA byl přitom Pee-wee možná větší ikonou než Mr. Bean, jemuž se v mnohém podobá. Přitom tu byl podstatně dřív. Jeho představitel Paul Reubens zemřel letos 30. července v 71 letech na následky rakoviny. V amerických médiích se k jeho smrti vyjádřily desítky kolegů a kolegyň a vycházely rozsáhlé nekrology. V Česku nestál Reubens skoro nikomu za řeč. Jeho umělecký odkaz i životní příběh jsou přitom fascinující a velmi kontroverzní.
Filmy vznikají podle skutečných událostí, novinových článků, knih, komiksů, hraček (ahoj, Transformeři a Barbie!), počítačových her, stolních deskových her a také podle atrakcí ze zábavních parků. V Česku tuto tradici naplňuje třeba Romance pro křídlovku, kde se významné scény odehrávají na kolotoči, podobně i v Dědictví aneb Kurvahošigutntág. V USA nestačí kolotoč, je zapotřebí mnohem masivnější a nákladnější atrakce. Příběh není určený pouhým pohybem, ale celým prostředím a atmosférou. Globálním hitem se stali Piráti z Karibiku, kteří opustili jednoduchou koncepci „jízdy na lodičkách“. Strašidelný dům svou podstatu opustit nemůže, a tak se víceméně celý odehrává... ve strašidelném domě.
Na první pohled se jedná o negativní téma. Hollywood nepřestává resuscitovat a prodlužovat zajeté série a po mnoha letech oživuje filmové postavy, které by se už dle selského rozumu vracet neměly. Jejich popularita však mnohdy přetrvává a chystaným projektům mohou vlít do žil novou krev. Bez nich by ostatně ani neměly valný smysl, a jak ukázal třeba Top Gun: Maverick, poctivá nálož inovativní nostalgie se nesmí podceňovat.
Dlouho připravované pokračování hororové komedie Tima Burtona Beetlejuice 2, které vzniká pětatřicet let po premiéře jedničky, sbírá nejen hvězdná herecká jména, ale i další osvědčené lidi z filmové branže. Režisér, který nedávno zaznamenal obrovský úspěch na streamovací platformě Netflix se svým seriálem Wednesday, už oznámil Michaela Keatona (bez kterého by to, samozřejmě, nešlo), Winonu Ryder, Jennu Ortegu a naposled i Willema Dafoea. Krom toho s ním bude opět spolupracovat oceňovaná kostýmní výtvarnice Colleen Atwood.
Když se ohlédneme za kariérou těch největších akčních hvězd osmdesátých a devadesátých let, prakticky každá to zkusila i v jiném žánru. Arnold Schwarzenegger nejednou protahoval své komediální svalstvo (Dvojčata, Junior, Policajt ze školky), Sylvester Stallone také (Oscar, Stůj, nebo maminka vystřelí!) a k tomu pravidelně pokukoval po dramatech (Kriminál, Země policajtů, Formule!) a takový Bruce Willis vyzkoušel, co šlo (drama, sci-fi, komedii, duchařinu, parodii, gangsterku i erotický thriller).