Sametoví vrazi

70%

Komentáře a recenze 12

Dle počtu bodů
Brenan88
Brenan88
47 089 bodů
6
Sametoví vrazi staví na vynikajícím námětu,který napsal sám život. Je až neuvěřitelné co je v té naší zemi všechno možné. Jiří Svoboda ty události zachytil velmi věrně a po technické stránce solidně. Snímku nechybí dravost a syrovost,ale bohužel né všichni herci svým výkonem podpořili kvalitu tohoto filmu.
Pete69
Pete69
29 851 bodů
8.5
Filmy natočené dle skutečné události mají u mě vždy automaticky nějaké to procento navíc, protože se na ně vždy dívám jinak, než na vymyšlené scénáře s kterými se umím jen zřídka kdy ztotožnit. FIlm ukazuje děsivé prostředi devadesátých let a opravdu z toho mrazí.
filmfanouch6
filmfanouch6
12 644 bodů
6
Případ Orlických vrahů patří mezi nejznámější zločiny spáchané na našem území od sametové revoluce, který otřásl společností. Případ Orlických vrahů ostatně (velmi kvalitně) zpracovává čerstvý seriál Devadesátky, v něm jde ovšem spíše o pohled z druhé strany barikády, tedy z policejního vyšetřování. V roce 2005 ovšem vznikl Sametoví vrazi, který byl natočen na motivy právě Orlických vrahů a režie se chopil Jiří Svoboda, zkušený režisér převážně televizních filmů i předseda KSČM v letech 1990-1993. Právě Sametoví vrazi dokázali víceméně shrnout celý případ Orlických vrahů. A ve finále to vlastně ani není špatný film. Důležité je zmínit fakt, že i přes to, že se vraždy Orlických vrahů odehrávali v letech 1991-1993 a k jejich dopadení následně došlo až v roce 1995, samotní Sametoví vrazi nejsou do 90. let vyloženě zasazeni, což dokazuje i fakt, že typy aut nebo mobilní telefony odpovídají spíše 21. století. Stejně tak Sametoví vrazi změnili příjmení skutečných postav. Z Karla Kopáče se stal Karel Hrubeš, Z Ludvíka Černého Ludvík Křížek či z Vladimíra Kuny Vladimír Rejsek. Důležité je též zmínit, že klasická celovečerní verze zobrazuje pouze 4 vraždy spáchané Orlickými vrahy (pátá je k vidění alespoň v prodloužené televizní verzi). Případy jsou ovšem jinak zpracované víceméně věrně, Svoboda navíc přišel s nápadem, že kvůli autentičnosti a dokumentárnímu nádechu bude celý film natáčen ruční kamerou. A natočené je to celé velmi slušně. Karlu Janákovi se v roce 2004 se Snowboarďáky podařilo celkem slušně přenést koncept teenage komedie do Čech, Jiří Svoboda poté celkem slušně dokázal natočit Sametové vrahy jako takovou variaci na zahraniční žánrovky. A po vzoru Janáka u Snowboarďáků to nedopadlo vyloženě špatně. Už tehdy šedesátiletý Svoboda film natočil neskutečně dravě, že byste vlastně těžko věřili tomu, že za kamerou seděl někdo, kdo už na světě strávil šest dekád. Onen nápad s ruční kamerou má ve finále neskutečné kouzlo, mrazivá atmosféra poměrně funguje a sám Svoboda při natáčení nepoužíval storyboard, ale měl celý scénář a pojetí scén v hlavě a celí Sametoví vrazi tak náhle působí dojmem, že jde o film někoho, kdo měl vizi. A fakt ze Sametových vrahů dokáže čpí nádech zahraničních gangsterek. Svoboda měl navíc štěstí i v castingu. Jan Dolanský dokázal v roli Ludvíka Křížka dostát přezdívce Ludvíka Černého ´´ Pacient ´´, dokáže navíc působit jako skutečný Ludvík Černý. Na první pohled milý, dobrácký a milující člověk, kterému známí přezdívali ´´ Mimísek ´´, pod onou fasádou ovšem skutečně čtverák, kterému by člověk nechtěl zkřížit cestu. Stejně tak se dá chválit Michal Dlouhý v roli Karla Hrubeše, který dokázal zřejmě nejkomplexnější postavu celého filmu též zahrát skvěle. Problém je tak ve finále v tom, že i přes mrazivou atmosféru Sametoví vrazi vyznívají poměrně chladně, přičemž se ovšem v průběhu rozhodně nedá říct, že by šlo o úmysl. Celovečerní délka přes 2 hodiny navíc ukazuje, že je možná páchání zločinu zajímavý námět na film, jakmile ovšem dojde na jednu osudovou autonehodu, jakoby film ztratil solidní tempo a přišel o to nejzajímavější. V porovnání s aktuálními Devadesátkami se finální vyšetřování jeví jako nejméně zajímavá část filmu. Přitom linka Karla Hrubeše o jisté formě výčitek je sama o sobě nosná, ona chladnost ovšem pořád přetrvává. A právě snaha o nějakou psychologii postav a něco víc než pouhé víceméně věrné zpracování případu Orlických vrahů ve finále tak úplně nefunguje. Jako poměrně drsná kriminálka přitom Sametoví vrazi skutečně fungují, kamera Martina Šáchy má skutečně v jistých momentech ten ideální výtvarný nádech a Svoboda minimálně dokázal, že i u nás takové kriminálky mohou vzniknout. I přes to, že rozpočet nebyl největší, poznat je to vyloženě málokdy. Důležité je ovšem připomenout fakt, že byl Svoboda skutečně skutečně předsedou KSČM a jakoby se filmem samotným snažil naznačit, že sametová revoluce byla chyba. Z Jiřího Svobody se tak rázem z dnešního pohledu může stát takový menší Oliver Stone, který svou komunistickou ideologii nenápadně a přesto snadno okatě prodírá do svých filmů. A i když je zrovna u Sametových vrahů vlastně snadné nad tímto faktorem přimhouřit oko, pachuť přetrvává. Sametoví vrazi tak minimálně ukázali, že i u nás může vzniknout solidní krimi, která dokázala případ Orlických vrahů víceméně věrně zpracovat a vyloženým problémem se stává lehce natažená délka, chladnost i ideologie Jiřího Svobody. Zároveň je ovšem skutečně poctivě natočená i funkčně atmosférická. I proto Sametoví vrazi nedokážou vyloženě urazit....... PS: I když je tříminutový trailer v podstatě jen klipovou koláží záběrů, i díky parádně zvolené muzice a kompilaci záběrů má ovšem neskutečnou atmosféru. Většina současných trailerů na české filmy by se měla učit......
Danny F.
Danny F.
11 166 bodů
8
Tak to se fakt povedlo. Suprová krimi jak má být, obzvlášť, když se toto opravdu odehrálo.
hrumsrt
hrumsrt
9 335 bodů
6
Nejslavnější film Jiřího Svobody, kterým poprvé a bohužel asi i naposledy ukázal trošku více ze svého talentu, anebo šlo o jedinečnou náhodu, když totiž Sametoví vrazi skutečně dosahují alespoň obstojných kvalita.. Příběh pěti slavných českých vrahů operujících v první polovině devadesátek, kteří vzešli do dějin právě tím, že těla svých obětí posílali do tzv. orlické přehrady, tedy vodní nádrže Orlík. Zatímco my jako diváci pozorujeme osudy dvou titulních hrdinů, kteří vynikají nejen profesní, ale i charakterní protichůdností, do popředí se dostávají motivy bouřlivosti tehdejších devadesátých let, což právě dělá ze samotného snímku naprostý unikát.. I když jde o vyprávění příběhu ikonického vražedného případu stejně ani jednou nevidíme vyšetřování, či jakýkoli zásah policejních složek za účelem dopadení vrahů, naopak Sametoví vrazi jdou přímo k centru dění a soustředí se na zobrazení samotných aktérů, jejichž vyhrocenou všednost snímek předává, když ji sem tam prohodí nějakou vraždou s důraznými odkazy na policejní složky.. Naopak tvůrčí záměr je spíše zachytit dobu, poodkrýt samotné osobnosti tzv. Orlických vrahů a zachytit je jako lidi.. Není proto těžké dokonce rozhořčit samotného diváka, který si naopak přišel pro nálož faktičnosti a obohacení svých znalostí o slavném Kopáčově gangu. Když zatím autor ani samotného Kopáče nehodlá divákovi cpát neustále před nos a označuje ho jako Karlose, když jeho psychologii postavy vypráví jen a pouze přes osobní vztahy a svírající životní situaci, což jsou motivy jaké právě dohání jeho osobu k činům, za něž se pasivně zapsal do dějin české kriminalistiky.. Sametoví vrazi nejsou organizovaný film, nýbrž spletitá výpověď o fascinujícím policejním případu, který ale vypráví pro diváka zcela cíleně z druhé strany barikády nezabývajíc se ve větší míře jakoukoli osobou vyšetřovatele.. Drzá audiovizuální podoba, která nešetří nepřehledností, dělá ze všech mísících násilných či odvážnějších scén téměř zaměnitelné události, proto lze snadno postavy nenávidět za projev aktu lásky, anebo naopak vzrušivě sledovat při páchání zločinů.. A i přes jistý osobní obdiv celému filmu a úlevě, že mě Jiří Svoboda znovu neuspal, nakonec Sametové vrahy shledávám za docela obdivuhodný pokus o zachycení kriminálního případu do filmové podobny poněkud originální cestou. Proto se přenesu přes absolutně přehnanou stopáž, či někdy vyloženě televizní prvky.. P.S. Pokud by to někdo chtěl vidět nejen technicky lépe, ale především standardně vedenou vyšetřovatelskou cestou, jsou tu ještě Devadesátky.. 60%
JosefTomas
JosefTomas
9 025 bodů
7.5
Svoboda vystavuje na reálných událostech surovou kriminálku, u které se může opřít o velmi dobré herce. Jen si ukousl moc velké sousto a scénář nevypiloval úplně do detailu. Proto se může zdát, že je začátek příliš uspěchaný a překombinovaný, jakmile ale dovysvětlí vše podstatné, začíná opravdu něco nevídaného. Jen škoda, že než se k tomu dostaneme, uběhne přes 40 minut. Jinak ale Sametoví vrazi fungují nad míru dobře a jsou jedním z nejpozoruhodnějších porevolučních filmů, jaké se u nás natočily.
Kamil Fila
Kamil Fila
4 112 bodů
4
V lečcems profesionálně udělaná detektivka a la 70. léta. Problém je v ideologickém vyznění filmu. Stylizace neodpovídá raným 90. letům, ale současnosti, takže to vypadá, že dnešní kapitalismus je nejprohnilejším zřizením, jaké tato republika pamatuje. S ohledem na minulost režiséra (bývalý polistopadový předseda KSČM) dotyčnou stylizaci nelze brát na lehkou váhu. A omluvou nemůžou být výroky o tom, že na lepší postižení dobových reálií nebyl dostatečně vysoký rozpočet...
TARANTlNO
TARANTlNO
3 345 bodů
8
Skvěle vytvořená kriminálka, která je atmosferově velmi autentická. V dokumentárním pojetí dokáže diváka pevně držet. Velké množství postav, vydírání, násilí, vzrušené sexuální scény, drastické zacházení s lidmi v dramatickém podsvětí Jiřího Svobody. Působivý konec.
jirikzaboj
jirikzaboj
1 628 bodů
6
Sametoví vrazi (2005) - Film, který nepřímo ukazuje události orlických vražd v 90. letech. U nás docela uznávaný film a kdekdo mu dává nálepku kultovní. To možná i je, ale zároveň je taky dost špatný. Ze zvědavosti jsem se na něj podíval po opravdu dlouhé době (cca 5 let) a zjistil jsem, že není tak dobrý, jak si ho pamatuju. Špatná synchronizace zvuku, kterou bych se styděl normálně vydat. Myslel jsem, že je chyba na moji straně. Ale potom jsem zkusil pustit postupně víc verzí a ty měly prostě stejný problém. Nechápu, jak to vůbec mohlo projít nějakým vydavatelstvím, ale psal se rok 2005 a kdo ví, jak to tady tenkrát fungovalo. Aby jste si to dokázali představit, tak každá pasáž má jinou hlasitost a já jsem musel celý film dávat hlasitost nahoru a dolů, takže jsem měl nonstop ovladač v ruce. Samotná kamera a její nápad točit ručním stylem je super a k takovému námětu se to hodí, plus temný filtr dodává filmu velkou atmosféru. Ovšem amatérské úhly kamery zase lámou to, na čem mohl film stavět a je to jeden z nejdůležitějších aspektů krimi filmů. Výprava je podivná a vůbec nezapadá do kontextu reálných událostí. To jim ale dokážu odpustit, protože se film sám prezentuje pouze jako inspirace, nikoliv přímý popis událostí. Abych přešel k tomu lepšímu, tak to je super výběr herců. Nejvíc to teda tahá Jan Dolánský jako “pacient” a Lucie Benešová jako Irena M. Zbytek je taky dost nadprůměrný , ale občas to vypadá dost filmově, divadelně a neprožitě. Další co je na filmu super je hudba, která se tam dokonale vnucuje a ukazuje to silnou stránku českých krimi a jejich chladnosti. No ale nakonec jsem si nechal opravdu perlu, která mi vadí nejvíc a to je autenticita 90. let, která tam vůbec neexistuje. V jedné pasáži jede boháč novým favoritem a v druhé průměrná žena kupuje Audi TT výroby minimálně 2003. Kostýmy taky odbyté a nemluvím o nápisech fitness centra a celkové moderní technice. Zkrátka ten film beru jako obrovské zklamání, ale chápu jeho kultovní nálepku. Ovšem bych byl raději, kdyby si vzal někdo znovu do rukou scénář orlických vrahů a natočil o nich třeba minisérii profesionálně a autenticky
brbla666
brbla666
1 534 bodů
10
Dost dobry na naše poměry.