Chlapectví

74%

Komentáře a recenze 50

29 697 bodů
7.5
Pro mě velmi dobrá podívaná, žádná výměna dětských herců, prostě časosběrný film o obyčejném životě jednoho dítěte, který dospěje v mladého muže. Přesto lidskost, jednoduchost a nenásilné pojetí na člověka dýchá hřejivě a uklidňujícím dojmem. Příběh není vždy veselý, přesto nedostane diváka do depresí, ba naopak. Za jedinečné zpracování.. nemohu hodnotit níže, než 75%.
8
Dvanáct let současnosti. Unikátní a nepodbízivé, bez srdceryvných montáží a nucené gradace, a přitom přirozeně využívající patos každého okamžiku. Ne tak vděčné jako Before, ale v rámci amerického mainstreamu stejně důležité a pozoruhodné. 4 a 1/2
8
Časosběrný film. Ze života, s Liklaterovými sednoucími scénami a dialogy, které nepůsobí jako pěst na oko. Fain nápad, fain provedení. Navíc měl Richard fakt štěstí na hlavního herce.
10
Chlapectví je 2 hodiny 40 minut trvající sonda do života dospívajícího kluka, která zachycuje i každodenní realitu jeho rodičů, kterou ale budou zase chápat spíše jeho rodiče a publikum v sále. V historii se poslední léta více věnuje bádání každodennosti, než politice. Ostatně bylo by bláhové domnívat se, že svět se točí jenom kolem smetánky. Linklaterův ojedinělý filmový počin je v současnosti nejen komerční hit a kritikou hýčkaný snímek, který promluví do letošních Oskarů, ale zároveň snímek zachycující prvních patnáct let milénia očima normálních lidí, tedy ne lidí na okraji společnosti, narkomanů nebo bezdomovců, ne geniálních matematiků či umělců, ale opravdových lidí z masa a kostí. Chlapectví uspělo přesně tam, kde neuspěla žádná reality show, v opravdovosti zachycení lidského života.
7
Snímek unikátní a výjimečný opravdu jen způsobem, jakým byl natáčen. Vše, co je v něm za více jak 160 minut zobrazeno, už je jednak okoukané (a není to tím, že bychom to v dospívání sami prožili) a jednak součástí příběhu, který bez výrazného poselství těžkopádně propluje kolem diváka a nezanechá jedinou byť jen trochu výraznější emocionální stopu. Smekám před Linklaterem, že se do něčeho takového vůbec pustil, ale k titulu "filmová událost" schází Chlapectví tolik podstatných věcí, zajímavějším vývojem hlavní postavy počínaje a alespoň jedním překvapivým "životním" zvratem konče, že mám sto chutí mluvit o promrhaném potenciálu i tvůrčím čase. Mé myšlenky jakoby v závěru shrnula plačící Patricia Arquette slovy: Zkrátka jsem čekala něco víc...
8
Film je zajímavý jeho zákulisím. Už proto je to dobrý film. Ale ve filmu není žádný zvrat ani náznak děje. Je to prostě sledování 12 let jednoho chlapce který může natočit každý o sobě. Ale ten film se točil 12 let a místo snadného přeobsazovaní se furt točí s těmi samými herci. Už proto si film zaslouží uznání.
headhunter
headhunter
10 287 bodů
6
Body dávám hlavně za formu zpracování, která je hodně odvážná a rejžovi za ní palec nahoru. Ale dohromady film při své nekonečné stopáži začne dost brzy nudit a já se tešil až to celé skončí. Za tři dny jsem nevěl, o čem to vlastně bylo, sorry*
9 279 bodů
9
I kdyby jen za vztahovou trilogii Before.., která nabízí jedny z nejrealističtějších pojetí romantického žánru, který beze snů vrhá lásku na útes reálného světa, si Richard Linklater zaslouží nesmírné uznání.. Ale teprve až po třetím setkání se svým vyvoleným párem představil divákovi něco nevídaného, něco co si strhává veškerou pozornost a co ho v mých očích definuje jako filmového tvůrce. Po neuvěřitelných 12 letech natáčení představuje světu svůj masterpiece, totiž právě snímek Chlapectví.. Příběh o dětství všedního klučíka jménem Mason, který Linklater točil pořád se stejnou partou rok, co rok, dokud nezachytil celé dětství hlavního hrdiny.. Snímek servírující naprosto realistický až dokumentární vhled do životů několika normálních hrdinů, kterých by jste si mohli sesbírat na ulici.. I když bude možná někdo přemítat, proč je Chlapectví tak depresivní, proč nezachycuje jediný obrázek, jaký by stálo za to mít skutečně ve filmu. Vynechává největší radosti života jako první polibek, lásku, školní ples atd. Posouváme se v čase, kdy nevidíme jedinou životní událost, kterou by jste si napsali na časovou osu definující váš život.. Nepřichází tím tak životopisně laděný film o svou celou esenci? A co to tam teda dvě a půl hodiny ten Linklater vypráví, když všechno, čím by normální člověk svoje životní etapy pojmenoval vynechává?.. Právě naopak! Chlapectví je tak možná jediný film, který servíruje naprosto realistický pohled na život a všechnu filmovou krásu si nechává do těch nejběžnějších okamžiků. Ono vám nepotřebuje líčit, jak si Mason poprvé našel slečnu, jak se učil řídit auto, ne stačí, vám následně ukázat, že už sedí za volantem atd. Namísto toho vdechuje život banálním životním okamžikům, anebo se soustředí na témata, která si tvůrci už v dětství hrdiny vytyčili jako klíčové a po celou dobu vám ukazují, kam se v nich pomocí vývoje Masona došlo.. Jak někdy sledujeme rodinné dusno, jindy zase dusno, a pak zase, o to milejší jsou naprosté banality pramenící s normálního setkání s tátou.. Chlapectví je jeden z nejrealističtějších produktů filmového vyprávění, jaký jsem kdy viděl.. Vrcholné herecké výkony rodičovského dua v podání Ethana Hawkea a Patrície Arquette, kteří ze předvádějí koncert svého talentu a díky způsobu vyprávění navíc dostávají zcela komplexní vykreslení svých povah.. Nedá se ani popsat, jak snadné bylo se v Masonově osobě a životě vidět, i když jste si jako chlapec zažívali úplně jiné strasti a radosti. Naprostá podřízenost tvůrčímu záměru, v níž Linklater zavrhuje svoje improvizační umění ze svojí kultovní trilogie a servíruje něco tak jedinečného.. Až najdu druhý film jako Chlapectví, ozvu se. P.S. Simpsonovská adaptace patří mezi nejlepší díly žluté rodinky v posledních 15 letech.. Jen je to podvod, není to film, je to život a ten nesnese kritické měřítko. Cením vytrvalost všech zúčastněných a že to někdy nebylo lehké, ale dali vzniknout jednomu z nejkrásnějších film, co jsem kdy viděl.. Sen. 90%
Matli
Matli
8 300 bodů
8
Každopádně klobouk dolů režisérovi, 12 let točit film, na to bych asi nervy neměl. Určitě ale skvělá práce. Sledovat jak všichni stárnou a vyrůstaj je bomba, na dospělých to sice není tolik vidět, krom Patricie, která nabírá a shazuje svoje kila, ale že by si zasloužila oscara za nejlepší vedlejší ženskou roli, to si nemyslím. 165 minut uteklo jako nic a klidně bych se koukal dál. Dobrej filmeček a hlavně zajímavej a výstřední. 82%
Petrson
Petrson
4 166 bodů
8
Výborný časosběrný "dokument" co se týlá herců a jejich stárnutí. Za to velká pochvala a velké plus za trpělivost. Co se týká scénáře už je to malinko jinak, pokud to nemělo celé vypadat jako dokumnet, který málem hladí i v napjatých situacích. Musím ale přiznat, že jsem natolik sledoval stárnutí herců, klasické monotématismy rodiných vzorců, že jsem trochu zapomínal, že ve filmu se toho zas tak moc nestane a že to není ani dokument, ani hraný film. Možná, že třeba z celkové délky filmu 2 hodiny a 43 minut by bylo 20 minut dolů fajn. Ale klobouk dolů za tu trpělivost. Ono se pak těžko asi něco vyhazuje, když tomu dáte tolik let práce.
  • časosběr, přístup ke zpracování
  • pocit, jak život skutečně letí a dětští hrdinové zahráli dobře i v pubertě
  • epizodická skládanka, která mohla mít silnější místa