Rivalové

87%

Komentáře a recenze 100

47 088 bodů
9
Vynikající! Snad i člověk automobilovým světem nepolíbený musí znát příběhy těchto věčných rivalů. Snímek nic nepřikrášluje a ukazuje čistá fakta. Ron Howard prostě takové snímky a zde to ukazuje v plné síle. Akční scény vypadají dobře a dramatické pasáže mají potřebnou hloubku. Jediné čeho jsem se bál byl výkon Chrise Hemswortha - přece jen hrát Thora v komiksovém filmu a Jamesa Hunta v životopisném snímku je trochu rozdíl. Nakonec jsem byl mile překvapen,protože svou roli zvládl bravurně a poklona patří i Danielovi Bruhlovi jehož ztvárnění Nikiho Laudu považuji za geniální.
29 761 bodů
8.5
Kouzlo Formule 1 je už desetl et dávno pryč a zajímá už jen automobilové nadšence. V době, kdy spolu závodil Niki Lauda a James Hunt byla F1 ještě F1. O příběhu těchto rivalů jsem samozřejmě věděl, ale že mě film takto dostane, že mě doslova ponoří do atmosféry F1.. to jsem netušil. Skvělý film.
8
Rivalové nejsou o Niki Laudovi, Rivalové přímo jsou Lauda. To přirovnání se nabízí samo. Slavný formulový závodník je zde popsán jako precizní technik, suchar odhodlaný svou pílí a odhodlaností získat to, co jeho oponent zvládá ukořistit spontánností a charismatem. Připomíná to obráceného Amadea, v němž génius průměrnosti materiálně prohrává, ale morálně vítězí nad horkokrevností a radostí ze života. S trochou jízlivosti se nabízí, že něco takového musí být tajným snem Rona Howarda. Celou jeho režijní kariéru prostupuje preciznost ve všech ohledech. Dobře volené postupy ozkoušené mnohými před ním. Mnohdy padne jeho úsilí co nejdůstojněji a nejdůsledněji zpracovat námět na úrodnou půdu (Duel Frost/Nixon, Apollo 13), jindy se stane fatálním omylem (brownovské adaptace, Grinch) a jindy zdrojem nekonečných debat, jde-li o umění, nebo zbabělý mustr (Čistá duše). Čekat, že se Howard změní a začne experimentovat, by bylo stejně pošetilé jako chtít po Hansi Zimmerovi, aby složil ještě čtvrtý hudební motiv, který by přidal k těm třem, co už dvě desetiletí dokola opakuje. Ani jeden nemá k posunu důvod – jejich formální zbabělost a ničím nerušená sázka na jistotu jim přinášení většinou uznání a řadu obdivovatelů v divácích, kteří oceňují, že v kině uvidí či uslyší přesně to, co si přáli. A tentokrát to oceňuji i já.
10
U mě nejčístších 5 hvězd za poslední rok. Howard když chce, tak umí točit neskutečné filmy. 10/10
muzz
muzz
18 035 bodů
8
Film je tak dobrý, že může zaujmout i člověka, kterého formule 1 nezajímá. Má to spád i logiku, navíc je to podle skutečné události. Btw. Niki Lauda je opravdu divnej patron :)
10
Rivalové jsou strhující podívanou, která je plná nečekaných zvratů a naprosto se vymyká klasickým životopisným filmům. Peter Morgan si za svůj scénář zaslouží absolutorium už z toho důvodu, že když své dílo dal do ruky samotnému Laudovi, tak ten první stránku komentoval:“Viděl jste někdy formuli? Kdyby jo, tak byste nenapsal takovou sračku.“ Lauda pak s Morganem projížděl celý scénář a půlku mu z něj vyházel. Výsledkem je živý a dle mého soudu realistický film nabitý emocemi, který patří k nejlepším filmům tohoto roku.
9
Jste bezprostřední frajer s ohromným egem, který je pro svůj životní cíl schopen obětovat všechno a vyždímat svůj talent do poslední kapičky potu? Pak budete dvě hodiny držet palce extrovertnímu Huntovi a užijete si zatím životní výkon asgardského prince Chrise Hemswortha, kterému to v civilní poloze svědčí očividně stejně jako komiksovému hrdinovi. Nebo se považujete za uzavřeného, okolím rozporuplně příjmaného pedanta, který by položil život za to, aby vše bylo perfektní a zaručeně "po jeho"? Potom budete v sedmém nebi při pohledu na ikonického Nikiho Laudu, kterak s popáleným obličejem střihá ostré zatáčky a dobrovolně si nechává strkat trubičku do plic, a jako v transu si vychutnáte úžasnou kreaci Daniela Brühla, která zřejmě bude atakovat pole position v oscarových nominacích. A neřadíte-li se ani k jedné skupině charakterů, neznamená to stejně nic. Protože jste-li člověk vybavený základními pudy, touhou po vítězství a uznání a respektem před každým soupeřem, musíte si tuhle dokonale zfilmovanou odyseu do divoké závodnické duše alespoň trochu zamilovat. Tedy ne trochu, ale hodně.. :)
9 284 bodů
10
Jak jsem někde říkal, že k filmům Rona Howarda přistupuji s vděčností, za to kolik skvělých životních osudů a témat dokázal ve své bohaté režisérské kariéře divákům ukázat, tak jestli je nějaký jeho kousek, na který nikdy nezapomenu a řadím ho nejen v jeho filmografii na tu nejvyšší příčku, jsou to právě Rivalové, které navíc v rámci svých osobních žebříčků řadím extrémně vysoko.. Nikdo nechápe životopisné filmy jako on a už vůbec nikdo není schopný skutečným osobám a událostem vdechnout takový šmrnc.. Už více než deset let staří Rivalové jsou pro mě zjevení a možná jeden z nejdůležitějších filmů v rámci mojí divácké kariéry, jelikož jsem je kdysi navštívil v kině a svým způsobem si vzpomínku na tenhle ohlušující zážitek nesu nadobro s sebou a možná nikdy se mi ho nepodařilo v žádném jiném snímku už napodobit... Rivalové nejsou jen obrazem jedné skvělé doby v rámci nejatraktivnějšího závodního sportu, ale současně fungují jako nejlepší uchopení zdravé rivality na nejvyšších sportovních kvalitách... Fanoušci sportu tohle milují a dokáží strávit celý život nad fanatickými diskusemi, proč je lepší ten než ten. A osobně bych měl před filmem jasno, je to Niki, ale díky Rivalům se mi uchovala tak silná vzpomínka na Jamese, že oba vnímám jako skutečné ikony své doby a největší představitele F1 než ji ovládl Michael Schumacher.. Nezažíváte moc filmových příběhů, kde se takhle vyrovnaně vyzdvihují dvě soupeřící postavy a namísto toho je pokaždé díky scénáři nadržováno jedné z nich.. Ale tady odvedli tvůrci tak dobrou práci, že i když ukázali dvě tak kontrastní osobnosti, tak v jádru jsou oba stejní a jediné, v čem se liší, jsou barvy formulí.. A i když by Lauda měl vyznívat jako ten správňák, ten hodnej chlápek od rodiny, tak já nabyl z příběhu pocitu, že James se za touhle ideou hnal taky, jen na ni nedosáhl.. Podrobná výpověď o tom, jak se oba dostali na vrchol z poloamatérské Formule 3, kdo si úspěch zaplatil, kdo na něj musel makat, a jak málo chybělo a tahle kapitola nemusela být nikdy napsána.. Nevěřil bych, že to, co kdysi každou neděli okupovalo celý dopolední televizní program, dokáže být tak svěží jízda... Rivalové dokázali prodat samotné závodění ještě předtím, než vůbec někdo opravdu usedl do formule. Ať už Nikiho testosteronové blbnutí kdesi v serpentinách na italském venkově, tak současně Jamesova předzápasová příprava v leže na koberci, což paradoxně jsou pro mě dvě vůbec nejlepší scény celého filmu, a to je samotné závodění ve formulích naprosto ohlušující.. Oba herci jsou i ve skutečnosti velkými obdivovateli podobných předháněcích atrakcí a představa, že budou moci sami v rámci natáčení usednou do formulí, musela být sama dostačujícím lákadlem, i když teda šlo jen o menší formule.. Rush jsou nesmírnou onanií nad samotným soupeřením na okruhu, které Vás díky bombastickému zvuku a geniálnímu vtahujícímu snímání jakoby skoro usazuje přímo za postranní čáru, odkud z první řady sledujete, jak co chvíli nějaká formule ztratí kontrolu a pro svého řidiče se stane hořící kovovou rakví, kde Vás vteřiny dělí od toho, jestli zemřete, anebo Vás oheň nadosmrti políbí.. A právě i v tomhle směru Rivalové fungují, tedy jako zpověď, jak kdysi byly Formule nebezpečné, jak výroky o tom, že každé usednutí do toho plochého čtyřkolu je spojené s vysmíváním se smrti přímo do tváře, jsou pravdivé.. Takže když už se nakonec přiblíží okamžik onoho osudového závodu v Nurburgringu, nejde skoro dýchat či nekroutit hlavou, co za nuance mohlo změnit celou historii... I když je to právě pověst tohohle závodu, co z Laudy dělalo nesmrtelnou sportovní osobnost i po konci jeho závodní kariéry.. Howard navíc dokázal ještě jednu věc, a to v tak silně chlapském příběhu, plného adrenalinu, sexu a alkoholu, představit ženské hrdinky, které si divák zamiluje.. Obě jsou logicky manželkami hlavních protagonistů, a kde jedna funguje jako totální sex symbol prodávající se v dravějších scénách, tak druhá zase důstojně sekunduje svému manželskému parťákovi, že je divák vnímá jako jednoho, a i když nejsou obě vykresleny v tak pozitivním světle, zaslouží si uznání, kolik toho vydržely ve vztazích, kde jsou vždy maximálně až na druhém místě za závoděním.. Rivalové jsou užasnou podívanou pro každého a ukazují sport v jeho nejsilnějších momentech a z jeho tváří dělají lidi, se kterými se divák může lehce ztotožnit. Jsou věčnou vzpomínkou na velké osobnosti světa formulí a zápisem samotného obrazu rivalství.. K tomu jsou ukázkou hereckých schopností Chrise Hemswortha, jako jeho koule u nohy za to, že své nejlepší roky prodal komiksovému filmu, zatímco někdo mohl opravdu hrát.. No a na závěr jsou jedním z nejlepších a nejzábavnějších filmů všech dob, na který já nikdy nedám dopustit.. /viděno v kině/ 100%
M3lios
M3lios
9 140 bodů
8
O tom ako sa z Nikiho Lauda stala horiaca pochodeň už tu bolo napísané priveľa. Nie som fanúšikom športovej tématiky vo filmoch a motosportu už vôbec, a tak sa takýmto projektom skôr vyhýbam, no musím uznať, že sa tento film nadmerne vydaril. Jedná sa o podarený životopisný príbeh pilotov Formuly 1, ktorých príbeh vás chytí za srdce a do konca filmu vám istotne spôsobí infarkt. Veľmi podarený výsledok, ale 27. najlepší film na ČSFD? To je priveľa. Neupieram filmu žiadne, kvality, no stopercentne existuje mnoho filmových klasík, ktoré by si zaslúžili vyššiu pozíciu. I tak môžem film srdečne odporučiť, aj keď by ste nemali radi podobné kúsky...
9 025 bodů
9
Překvapující film ve všech ohledech. Dokázal totiž ve mně nejen vzbudit formulové nadšení, ale taky vzbudit soucit a obdiv dvou závodníků, jejíž styl a způsob života se mi nezamlouval. Ron Howard je pro mě tím nejlepším a nejoblíbenějším řemeslníkem, protože jakoukoliv chlapskou látku dokáže udělat ještě chlapáčtější a silně frajerskou. Rivalové sice v první půlce předvádí slušný nadstandard, ale ty zuby vycení až v té následující hodině, kde závody i se komornějším rozpočtem berou dech. Takhle to má vypadat. PS: Raději nic nezjišťovat, už kvůli pár zvratům, co ve filmu jsou.