Apokalypsa

82%

Komentáře a recenze 23

29 851 bodů
7
První dvě třetiny filmu opravdu skvělé, ale poslední psychotřetina mi zážitek zkazila. Bojové scény a ztvárnění války ve vitnamu perfektní. Poslání vojáka, zabít "zrádného" důstojníka ok. Ale dostat do filmu vyšší myšlenku se moc nepovedlo a konec působil spíše směšně a zmatečné. I tak je to u mě za velmi dobrých 70%.
10
Když jsem viděl Apokalypsu poprvé, nedokázal jsem jí plně docenit. Časem ale v člověku roste a po dalším zhlédnutí nemůžu jinak než dát za plný počet. Výborná práce. Víc než jen film.
10
Nejlepší válečný film, který není o nějaké konkrétní válce, Vietnam je to víceméně náhodou, ale je to naprosto alegorické dílo plné fantastických scén, výborné hudby a jedné z nejlepších kamer všech dob. Vittorio Storaro sice v životě řekl dohromady asi pět slov, ale tenhle film je majstrštyk. Dívám se na něj zhruba každých 5 let a pokaždé mě udiví, jak je to dokonalý film.
10
Myšlenkový a emocionální opus, který nemá ve filmovém světě obdoby a jenž dostál svému názvu nejen díky tomu, co všechno se dělo během jeho natáčení, ale hlavně tím, že pojmu Apokalypsa vlastně dodal úplně nový, duševní rozměr. Hrůza a zbytečnost války v plné parádě podpořená mistrovskou režií, hereckými výkony za hranicemi možností a nejlepší kamerou, jakou jsem kdy ve filmu zaznamenal. Naturalismus nejhrubšího zrna, při kterém se těžko dýchá a nahlodá naše svědomí natolik, že musíme ještě dlouho přemýšlet o tom, co a JAK jsme právě viděli, slyšeli a CÍTILI.-- BEST OF BEST:-)
10
Režisér a scenárista Francis Ford Coppola se u většiny filmových diváků zapsal především svou mafiánskou trilogii Kmotr, jeho kariéra ale skrývá ještě jeden kousek, který je dokonce schopen se kvalitám prvních dvou dílů Coppoly trilogie o rodině Corleonových nejen vyrovnat, ale já osobně Apokalypsu beru za nejlepší Coppolův film, jeden z nejlepších válečných filmů všech dob a především i dost možná jeden z nejzásadnějších milníků celé historie světové kinematografie- Tento film se jmenuje Apocalypse Now. O samotném natáčení Apokalypsy by mohl vzniknout samotný film (ostatně existuje filmový dokument Srdce temnoty: Režisérská apokalypsa, který se snaží o zachycení obtížnosti realizace tohoto snímku), protože šlo nešlo o jednoduché natáčení. Samotný film byl několikrát odložen a Coppola tímto filmem v podstatě zabil 5 let života. Volná adaptace knihy Srdce temnoty od Josepha Conrada měla problém už při samotném zvolení ústředních rolí- Coppola se do role plukovníka Kurtze rozhodl obsadit Marlona Branda, jednu z největších tehdejších filmových hvězd (který už navíc s Coppolou pracoval na Kmotrovi I), která ovšem už touto dobou měla problém s nadváhou, což zásadně ovlivnilo i fakt, že tato postava není celou dobu viděna v celé své kráse. Představitelem hlavní role kapitána Willarda se poté stal Martin Sheen, jenž během samotného natáčení dostal infarkt, protože Sheen fyzicky náročné natáčení spojil s nadmírnou konzumací alkoholu a depresemi z čerstvého rozvodu. Do toho všeho počasí zničilo mnoho drahých kulis a zoufalý režisér FFC nejednou prohlásil, že kvůli komplikovanosti realizace tohoto filmu spáchá sebevraždu. Natáčení původně stanovené na 6 týdnů tak nakonec trvalo dohromady 16 měsíců a vzniklo dohromady 230 hodin hrubého materiálu, přičemž nakonec Brando skutečně nebyl přeobsazen a jen se filmaři snažili nezachytit jeho nevyhovující veliké břicho, Martina Sheena při natáčení ve scénách kdy mu nebylo vidět do obličeje nahradil jeho bratr Joe Estevez. Ze všech těchto detailů se tak film Apokalypsa může zdát jako prokletý projekt, který se snadno mohl rozpadnout pod rukami a skončit jako nešťastné uskutečnění vize jednoho velkého režisérského talentu. Jenže to ve finále skutečně nehrozí? Jak Apokalypsu vlastně shrnout ve zkratce a jde to vůbec? Dokonalá v každém detailu, v rámci 147/196 minut (záleží na určité verzi snímku) neslábnoucí ani vteřinu a především jde o parádně vypadající, geniálně zahrané a totálně depresivní peklo. Pohled Francise Forda Coppoly na Válku ve Vietnamu je v tomhle filmu jednoznačný- Apokalypsa představuje Válku ve Vietnamu jako novodobé peklo, kde i ty nejsilnější povahy podléhají neustálým obávám o své přežití a samotná válka na nich zanechává výrazné psychické následky. Protivníky americké armády je tak pořád především Vietcong, nepřátelé se ale z ničeho nic mohou objevit i ve vlastních řadách, přičemž je ale opět vina na účet samotného brutálního válečného konfliktu. A teď není nutné přemýšlet nad tím, kdo vlastně start tohoto válečného konfliktu kdysi odstartoval a za jakých okolností. Samotný hrdina Benjamin L. Willard je na začátku Válkou ve Vietnamu unaven a mise na kterou je vyslán je pro něj pouze další rozkaz, který se neodmítá. Samotný Willard je poté šokován tím jak se ve svém cíli, kterým je právě plukovník Kurtz nalézá a v jeho hlavě najednou proudí i myšlenky typu, že by se z něj klidně jednou mohl též stát další Kurtz nebo zda samotná americká armáda za účelem udělat z Kurtze silného velitele toho maniaka, který se vymkl kontrole neudělala Kurtze právě tím čím se stal. O to více je zajímavý fakt, že Kurtz je dosti brutální i na poměry samotné americké armády, což jenom podtrhuje fakt, že je něco špatně. Strastiplná pouť Hillarda za svým cílem je tak protkaná nejenom různými typy vojáků, nepřátelských vietnamců a dalšími překážkami, ale právě i těmi duševními dilematy, přičemž je v podstatě na divákovi ať si Hillardovo smýšlení pojme po svém. Apokalypsa je prostě protkaná různými filozofickými motivy, což dokazuje i samotné vykreslení plukovníka Kurtze. Marlon Brando možná tuto roli ztvárnil v časech, kdy začínalo jeho temnější období (které následně tak brutálně smutně vyvrcholilo výkonem ve filmu Ostrov Dr. Moreau), přesto ale vytvořil jednoho z nejikoničtějších filmových záporáků, jenž je sice maniakem a šílencem, ale přesto jeho motivace a některé myšlenky dávají zvráceným způsobem smysl, což je upevňuje osobní Hillardův konflikt. Dokonalost tohoto snímku dokazuje fakt, že si ho můžete užít jak v kratší (145 minut) tak i delší/redux verzi (196 minut) a nebudete mít při zhlédnutí kratší verze pocit, že vám něco chybí. Zároveň ale redux verze ještě lépe rozkresluje psychické rozpoložení hlavního hrdiny, podzápletky či motivy a tudíž je verze redux jedna z těch prodloužených verzí, jejíž existence je skutečně opodstatněna a dává smysl. Marlon Brando je výborný, Martin Sheen psychicky nalomeného vojáka střihnul fenomenálně, Robert Duvall tu též dostal příležitost herecky ztvárnit naprosto zajímavý charakter, který opět vrhá trochu jinou perspektivu na probíhající válečný konflikt. Je tu solidní Dennis Hopper, tehdy 14-letý Laurence Fishburne (roli získal díky tomu, že lhal o tom, že je mu víc), který už zde předvedl, že má potenciál v následujících letech ještě něco předvést a také pár dalších představitelů vedlejších roliček, kteří jsou ale po zhlédnutí filmu pamětihodní jako třeba Sam Bottoms, Frederic Forrest nebo Harrison Ford. ,, Horror, Horror´´- Tyto slova padlá ve filmu nejlépe definují samotný film z pohledu toho do jak brutálního a protáhlého válečného konfliktu je samotný film zasazen. Coppolův postoj k této Válce ve Vietnamu je prostě jednoznačný a odsuzuje to jako velký omyl lidské historie. O to více působivěji, pocitově silněji a audiovizuálně dechberoucí podívanou Coppola servíruje a kameraman Vittorio Storaro tento film udělal skutečně vizuálně překrásným. Celkově je Válka ve Vietnamu nejlépe zachycený válečný konflikt (krom Apokalypsy existují také další pecky jako Lovec jelenů nebo Olověná vesta, dále také třeba Četa), Apokalypsa ale tuhle válku opravdu zpracovává v jedinečném podání a je prodána jako velkolepá a zároveň osudová pouť jednoho muže, jehož mise je ve finále pro něj osobně důležitější než by se mohlo zdát. Finále Apokalypsy je v podstatě ztělesněním váhání ohledně těch správných ideálů hlavního hrdiny a skutečně máte po jejím konci pocit, že jste viděli něco co se jen tak nevidí. A asi jen tak neuvidí. Kmotr 1 je skvělý. Kmotr 2 je skvělý. Kmotr 3 je.......... oukey. Pro mně osobně je ale Francis Ford Coppola především tvůrce právě Apokalypsy. Film, který ho stál hodně fyzických i psychických sil a málem stál (nejen) jeho život, přesto ale vznikl jeden z nejzásadnějších milníků kinematografie, jehož důležitosti nic neubírá ani fakt, že jde o film, který nedávno oslavil 40. výročí. I právě takto se možná jednoznačná nestárnoucí filmová klasika, která patří mezi nejlepší válečné filmy všech dob (po Olověné vestě nejlepší film z prostředí Války ve Vietnamu) a u mně osobně by si i obhájila pozici v nějaké osobní TOP 30 nejoblíbenějších filmů. Pocitově neskutečně silný a především náročný, o to více ale ve finále působivější a skutečně parádní. Miluju vůni napalmu!
9 318 bodů
8
Zajímavý film, který má i poutavé zajímavosti. Celou dobu jste v očekávání, jaký teda ten Kurtz bude, jak to Marlon pojme... Řada opravdu nepříjemných scén, kdy většina se odehrává na amerických "základnách", což i to je síla tohoto snímku. Závěrečná nemesis v podobě skladby The End. 80%
8 590 bodů
9
"Možná můžete ve stejný moment válku milovat i nenávidět, ale někdy se tyto pocity střídají tak rychle, až vás společně roztočili ve stroboskopickém kolo k vrcholku, dokud jste nebyli doslova sjetí válkou." A přesně takoví se vojáci zdají být - sjetí válkou. Intenzivní prožitky válečné absurdity a násilí, jež jdou proti zvykům, pravidlům i logice všeho civilizovaného světa, kombinované s urputnou snahou ulevit si od toho marasmu oddáváním se něčemu, co vojáci důvěrně znají ze svého domova, způsobovalo, že se vojáci dostávali do zešílenvšího stavu, z něhož nebyla cesta zpět. Jak říká na začátku filmu kapitán Willard: "Saigon, shit. I'm still only in Saigon. Every time I think I'm going to wake up back in the jungle... I hardly said a word to my wife until I said 'yes' to a divorce. When I was here I wanted to be there. When I was there, all I could think of was getting back into the jungle." Když protagonista setká s exentrickým plukovníkem Kilgorem (vševypovídající jméno), všimne si, že se plukovník snaží přinést malý kousek Ameriky do džungle. Ostatně na vietnamskou vesnici zaútočí až tehdy, kdy se dozví, že tam jsou dvoumetrové vlny, na kterých pujde skvěle surfovat. Jemu to možná pomáhá, ale vojákům to, zdá se, nepomáhá. Jenom se jim víc stýská po domově. Později Willard pronese, že se už jednou vrátil zpět a tak tedy ví, že pro ně už žádný domov neexistuje... Jak rovněž ukazuje pátý díl Ramba - Můžeš dostat chlapa z války, ale nikdy nedostaneš válku z chlapa. Willardovo cílem mise je vyhledat bývalého prominentního plukovníka Kurtze, nyní zběha, jež někde hluboko v srdci džungle vede s pomocí domorodců, kteří ho uctívají jako boha, válku proti všem. Oficiálně je obviněn z vraždy, ale ve skutečnosti svým duševním obratem poukazuje na zhovadilost celé této války i na falešnost morálky, kterou establishment zastává. Kurtz byl schopen, jakožto vysoce inteligentní individuum, prohlédnout celou tu frašku a aby se sebou mohl nadále žít s konzistencí sobě vlastní, tak nemohl jinak než se vzdát onoho civilizovaného pozlátka a znovuzhmotnit v sobě barbara, který čeká za bodem zlomu každého muže. Proto je Apocalypse Now existenciálním filmem - nikoli pouze protiválečným. Válka totiž odlidšťuje a to nikoli pouze vojáky od nepřítele, ale i od ostatních lidí (jak je možno viděti v případě protagonisty, který se od spolubojovníků poměrně distancuje a přítele má jen v alkoholu), tak v konečném důsledku od sebe samého. Mlčenlivý Willard provází diváka válečným peklem, které divákovi dává pochopit něco podstatného z celkové šíře tohoto konfliktu. Apokalypsa je krásně zpracovanej, zábavnej, obsahově bohatej a obohacující film. Velké a vzácné dílo, to vskutku ano. Prvně jsem ho viděl asi ve svých 17 letech, ale tenkrát ho ještě nedocenil. K tomu došlo až nyní, v mých 24 letech, když jsem se na Redux (196min) verzi podíval podruhé. --- NEGATIVA: Je však pravdou, že film je to poněkud táhlý, což je podle George Lucase (viz. Hearts of Darkness: A Filmmaker's Apocalypse) zapříčiněno tím, že Coppola často tvoří za pochodu: Nemá naplánovaný každý záběr, přepisuje scénář, vymýšlí celé nové sekvence, prostě toho mnoho hledá přímo na place, čož prý vede k tomu, že film nedokáže tak zdařile držet divákovi pozornost a bavit tak, jak by si Coppola možná přál. Sám totiž říkal, že do filmu chtěl dát akci i humor, aby si na film vyšlo co možná nejvíc lidí. Osobně jsem názoru, že dějově to mohlo mít větší tah na branku. Prvních 50 minut je vyloženě nářez, ale pak už to takovej tah na branku nemá. Postavy se plaví po řece směr srdce džungle, ale ani jedna z nich nedokáže přirůst divákovi k srdci. Protagonista je takovej tichej, do sebe uzavřenej - divák si ho nemá oblíbit -spíše má spolu s ním být provázen oním válečným peklem. Další 4 vojáci nemají vykresleno mnoho osobnosti a protagonista s nimi moc neinteraguje. Není ideální, když divák musí věnovat čas filmu, jehož postavy ho vlastně ani moc nebaví/nezajímají. Když pak některá z postav zemře, divákovi na tom ani nezáleží. Tahle plavba 5 vojáků trvá v theatrical verzi zhruba 60 min a v redux verzi minut 100. Když se tedy stříhalo, stříhalo se právě odsud. Běh plavby postavy občas vstoupí na pevninu a svědky nějaké epizodky, která by ideálně měla nastínit/reflektovat postavám i divákovi další rozměr celého konfliktu. Tyto sekvence však nemají takový dějový ráz, jaký by byl žádoucí. Ve výsledku to však vypadá tak, že postavy někam doplují, vystoupí na pevninu, zjistí, že se bojuje o nějaký most, na kterém nikomu nezáleží, načež se postavy opět nalodí a pluje se dál. tyto sekvence nejsou zbytečné, protože mají výpovědní hodnotu, ale podle mého mohly být silněji vystavěné, obsažnější a více strhující. Potenciál byl zkrátka vyšší. Též dává rozum, že právě tato prostřední část by měla být tou, která to celé drží pohromadě: Postavy by měly po dílčích částech přicházet na to, na co přišel samotný "záporák" Kurtz (který byl dost inteligentní na to, aby se mohl zcvoknout) a předznamenávat tak to, co by na konci mělo už jen sepnout. V theatrical verzi mi ale přijde, že se postavy plaví příliš krátký čas a zdá se tak, že se cíl mají docela po ruce, což není dojem, který by měl být vzbuzen. Redux verze se tomuto nešvaru docela vyhnula, avšak obsahuje nezáživné sekvence, které příběhu ani postavám moc nepřidávají. Ani jedno není ideální. Režisér může něco hledat až na place, ale asi by to neměl být vyloženě scénář - kord když se jedná o dílo, které aspiruje na to mít vysokou výpovědní hodnotu. Nejvážnější vadou filmu jest, že nemá lépe vystavěnou dramatickou strukturu a duchaplnější postavy (trio Willard, Kurtz a Kilgore však fungují). Přesto se nejedná o film, který lze označit za nudný nebo bezobsažný. Coppolovi se z toho produkčního pekla podařilo vyjít s velmi kvalitním a významným filmem. Kdyby se mu však podařilo vyhnout se oněm výše zmíněným nedostatkům, tak bych mě Apokalypsa strhla už při prvním shlédnutí. Dokonalé dílo jako třeba Klub Rváčů to však není - Fincherův Fight Club dokáže podat o něčem jiném stejné (nebo větší) množství informací i přes kratší stopáž a ještě zvládá být po celou dobu neuvěřitelně zábavný a strhující. To jen tak pro srovnání.
Matli
Matli
8 300 bodů
6
Nekoukat na režisérskou verzi, tak bych i ty čtyři hvězdičky dal. Místama to bylo utahané jako koťata, ale dobře natočené, to zase jo a hafo známých herců (zamlada). Akční scény byly hodně dobrý. Něco mi tam ale vadilo, možná si to zaslouží zkouknout ještě jednou pro lepší pochopení, ale až v příštím životě. 63%
kedl
kedl
6 380 bodů
9
Ano, Duvall, Hopper, mladičký Fishburne byli skvělí.. Kamera parádní, zvuk famózní, první hodina a půl neskutečná. Bohužel jsem ale narazil na redux verzi, která čítá 194 minut. Od chvíle kdy dorazí do osady Francouzů (což by tam podle mě vůbec nemuselo být) to jde ale z kopce. Závěr mě totálně nebavil, přišel mi jak z jiného filmu než který jsem celé ty dvě a půl hodiny sledoval. Po takové době bych čekal trošku lepší závěr, protože když si vzpomenu na scény s vrtulníkama, mám sto chutí si je pustit znova. Jinak Sheen mi tam vůbec neseděl, ve scéně, kdy se ptá mladého Fishburna kolik mu je a diví se že je tak mladý, mi to přišlo k smíchu. Jelikož Sheen má do postavy vynikajícího životem ostříleného vojáka hodně daleko. Ke konci mě přímo vytáčel.. Nicméně za bezchybnou první hodinu a půl dávám 4..
Žralok
Žralok
4 087 bodů
10
Mam rád vůni napalmu takhle po ránu. Jeden z nejsilnějších a nejlepších válečných filmů co jsem kdy viděl. Výkony Roberta Duvalla, Martina Sheena a Marlona Branda hluboce zastiňují snad vše co jsem dosud viděl. Coppola opět dokazuje že je Pan režisér. Nejlepší scéna pro mě byl útok letecké kavalérie doprovázen jízdou valkýr a samotný závěr filmu. Čekal jsem hodně. Ale tohle peklo předčilo veškeré moje očekávání. Povinnost pro každého fanouška válečných filmů!