Tulák z širých plání

69%

Komentáře a recenze 4

Dle počtu bodů
hanys_
hanys_
18 771 bodů
6
Eastwood jakoby se jenom v Lagu zastavil po cestě z dolarové trilogie, ikdyž tady ta jeho tichá postava je přece jen odpornější než ti tiší sympaťáci od Leoneho. Pokukuje to po čtvrté, ale za ty místy nelogické zvraty bych si to sám sobě neobhájil. 7/10
Klajnik
Klajnik
8 589 bodů
5
Úvod tohoto prvního westernu, který natočil sám Eastwood, je skvělý, protože jeho bezejmenný protagonista se s ničím nesere. Hned v úvodu vychlastá láhev whiskey, zastřelí tři chlapy a znásilní ženskou. Jeho šmejdský přístup však nese jistý půvab, na němž se divák může vést. Pak film ale zvolní a děj mi začal připadat poněkud samoúčelný se slabým emocionálním nábojem. Opravdu nestačí jen ukázat flashback na to, jak byl protagonista zlynčován - to je líný a zkratkovitý přístup, který Clint zopakoval ve svém o tři roky novějším (a o něco kvalitnějším) westernu Outlaw Josey Wales. Divák by buď potřeboval být silněji emocionálně spjatý s hrdinou - tedy i jeho mstou (nikoli si jen užívat, jakej je protagonista drsňák) a nebo postupně nabývat výraznějšího opovržení k obyvatelům městečka (což se dle mého taky příliš nepovedlo). ___Někdo zde psal, že High Plains Drifter připomíná High Noon, kdyby ho točil Peckinpah. Rovněž je tu motiv blížící se hrozby směrem k městečku, jehož zbabělí obyvatelé si nejsou schopni sami poradit. Ten je sloučený s peckinpahovským pesimismem, drsností a násilím, jež je často pácháno i na ženách. High Noon dle mého ale vzbuzuje větší opovržení vůči obyvatelům a Peckinpahovi se více dařilo napojit diváka na protagonisty svých westernů a konkrétně ve Wild Bunch poskytl výživnější akci a vyobrazené násilí. Ten mix zde tedy není úplně zdařilý - jestli si to bere kvality z dvou směrů, neměl by je ve vzájemném sloučení rozředit, nýbrž umocnit... ___Mnozí zde píší něco o překvapivé pointě v závěru, ač mně přišla průhledná od 20 minuty, kdy se protagonistovi zdá sen, v němž obyvatelé městečka přihlíží jeho veřejnému ubičováník smrti. Zvláštní je jen to, že ho nyní nepoznávají. Já pracoval s teorií, že protagonista byl ubičovan a pohřben v neoznačeném hrobě (víme), z něhož se však polomrtvý vydrápal (nevíme) a po čase se vrací, aby s obyvateli zůčtoval. Nepoznávají ho, protože se to prostě scénáři nehodí. Další interpretací jest, že protagonista je reinkarnací muže, který byl zabit a ač my, diváci, ho vidíme jako muže tváře Clinta Eastwooda, obyvatelé městečka vidí jinou tvář a proto si protagonistu nespojují s mužem, jehož nechali zabít. Tuto interpretaci zas pořádně nepodporuje nějaká důmyslnější vystavba, práce se symbolikou, zjevem či snovostí a mystikou, která by utvářela dojem, že se něco takové v tomto fikčním světě může dít. Z chování protagonisty je však jasné, že s obyvateli městečka nemá nijak zvlášť dobré úmysly, že jsou mu volní i že ho tam dlouho chtít nebudou, takže je průhledné k čemu to celé spěje a závěr nenabídl dostatečné emocionální sepnutí ani spektákl, jež by předvídatelnost umožnil prominout. To, jak se protagonista vypořádá s třemi antagonisty, jež ho kdysi zlynčovali, není prostě dostatečně výživné a filmy, které jsou poměrně pokleslé (různé žánrovky), by měly být aspoň divácky výživné. Ačkoliv film neklade zas tak velký důraz na explicitní násilí, jak by mohl, tak se mi líbí, že když někdo schytá kulku, rána a krev jdou vidět - když tomu tak není, přestřelky shazuje dojem nevěrohodnosti (viz. Sedm Statečných, Butch Cassidy a Sundance Kid...) Clintova režie mi však přišla poměrně sebejistá a funkční. Překvapily mě nějaké shoty z první osoby, které nabourávaly jinak známou statičnost. ___Jo a mimochodem - John Wayne, největší hvězda klasického westernu, opět nic nepochopil a kritizoval tento western kvůli jeho revizionistickému pojetí, čímž opět odprezentoval svou zabedněnost. Wayne měl velmi zkreslenou představu o tom, jaká ta doba byla a nelíbilo se mu, když ji někdo narušoval tím, že vyobrazoval věci jinak než černobíle a hrdinsky. Znovu si tu nad ním odplivnu, když dovolíte.
Jana Květoňová
Jana Květoňová
7 011 bodů
7.5
Velice slušný western Clinta Eastwooda, v němž Eastwood září v hlavní roli. Místy možná trochu nudí, ale líbilo se mi, že hrdinové a padouši zde nejsou jednoznačně určeni. Nikdo z lidí není přece jen dobrý nebo jen zlý. Navíc velmi zdařilá hudba Dee Bartona. Rovněž skvělá práce s kamerou Bruce Surteese. Mimořádně se mi líbil lazebník a potom trpaslík Mordecai v podání Billyho Curtise. Ten neměl chybu!
marie-kolarova
marie-kolarova
2 823 bodů
7.5
Záhy je zřejmé, proč asi přijel, jen skoro až dokonce není jasné, proč mu to provedli. Navíc Eastwood si hraje s mystickými prvky a zbytečně nevysvětluje, tak i bez vysvětlení, jak se z toho tehdy lidskými silami vyhrabal lze žít. Eastwood si tak trochu chtěl na tajnosnubného a postupně rozkrývá, že v tom městečku byli svým způsobem parchanti všichni, alespoň tedy mlčeli tehdy, když mlčet neměli. Všichni drželi hubu a teď se klepou o život. Eastwood si právě tento moment vychutnává v celém filmu, a to docela drsným způsobem. Oproti klasickým westernům o něco více psychologizujících prvků. I když není extrémně akční, nenudí.